Se käsien pesu ja kotona oli auttaa moneen asiaan

vierailija
Oon aina ihmetellyt, miten huonosti ihmiset pesevät käsiään. Esim töissä näkee, miten osa hutaisee kätensä hanan alla vedessä vain nopeasti, sen enempää pesemättä.
 
vierailija
Oon aina ihmetellyt, miten huonosti ihmiset pesevät käsiään. Esim töissä näkee, miten osa hutaisee kätensä hanan alla vedessä vain nopeasti, sen enempää pesemättä.
No en mäkään, kun käyn vain vessassa ylimääräisellä breikillä lukemassa uutisia, mitään käsiä sen kummemmin pese. Huuhtasu vaan, kun koskettelee ovia joka tapauksessa.
 
vierailija
Ihmiset alkoivat torjua koronaa – kävikin niin, että influenssa hävisi lähes olemattomiin Suomessa
Syitä voivat olla ainakin ahkera käsien peseminen koronan aikaan sekä vähentyneet terveyskeskuskäynnit ja sen myötä testaukset.
Minulta ei ainakaan ole kertaakaan terveyskeskuksessa ole testattu infuenssaa. Itselläni on epäilys, että olen vuosien mittaan influenssankin saanut muutaman kerran. Yhden kerran sain varmaan terveyskeskuksesta, missä kävin yskän jäätyä päälle ja mihin sain sieltä antibiootit. Missään muualla en aikoihin käynyt ja muut kotona eivät sairastaneet. Kohta olin korkeassa kuumeessa ja flunssainen, en jaksanut edes terveyskeskukseen mennä uudestaan heti, vaan kun olin jo pahimmasta päässyt. Silloinkin lähinnä tutkittiin, ettei alkuperäinen keuhkoputken tulehdus ollut keuhkokuume ja antibiootit liian laimeita siihen. Viimeksikin sai vain pika-crp:n ja sama seuraavilla käyntikerroilla. Tosin käynnin syynä on aina ollut ne jälkioireet. Sen takia koronakin vähän pelottaa, kun kaikki tahtoo jäädä keuhkoihin päälle.
 
vierailija
Minulta ei ainakaan ole kertaakaan terveyskeskuksessa ole testattu infuenssaa. Itselläni on epäilys, että olen vuosien mittaan influenssankin saanut muutaman kerran. Yhden kerran sain varmaan terveyskeskuksesta, missä kävin yskän jäätyä päälle ja mihin sain sieltä antibiootit. Missään muualla en aikoihin käynyt ja muut kotona eivät sairastaneet. Kohta olin korkeassa kuumeessa ja flunssainen, en jaksanut edes terveyskeskukseen mennä uudestaan heti, vaan kun olin jo pahimmasta päässyt. Silloinkin lähinnä tutkittiin, ettei alkuperäinen keuhkoputken tulehdus ollut keuhkokuume ja antibiootit liian laimeita siihen. Viimeksikin sai vain pika-crp:n ja sama seuraavilla käyntikerroilla. Tosin käynnin syynä on aina ollut ne jälkioireet. Sen takia koronakin vähän pelottaa, kun kaikki tahtoo jäädä keuhkoihin päälle.
Ei kai mitään influennsia testata? Ehkä, jos jossain erityisryhmässä?

Ja jos tulehdusarvoissa ei näy mitään, niin mitä pitäisi tehdä?
Olen itse käynyt joskus pyytämässä pikacrp:tä, koska on ollut heikko olo, mutta kun arvot matalat, niin jatkanut töitä hyvillä mielin. Parissa päivässä ohi, eikä työkavereilla mitään. En ole mikään lääkäri, mut on voinut olla vaikka jotain ylimääräistä katupölyä ilmassa, mikä on kuntoa heikentänyt.
 
vierailija
Vai että lukee amerikkalaiset keuhokuumeen automaattisesti viirukseksi. Eihän näitä lukuja pysty kukaan enää arvioimaan!
Kysehän on vaan siitä miten kuolema tilastoidaan. Keuhkokuume voi olla joko viruksen tai bakteerin aiheuttama. Nyt koronakriisin aikana keuhkokuumekuolemat tilastoidaan koronakuolemiksi jos vainajalta on koronavirus löytynyt.
 
vierailija
Kysehän on vaan siitä miten kuolema tilastoidaan. Keuhkokuume voi olla joko viruksen tai bakteerin aiheuttama. Nyt koronakriisin aikana keuhkokuumekuolemat tilastoidaan koronakuolemiksi jos vainajalta on koronavirus löytynyt.
Eeeei. No, voi toi tilasto tietenkin olla mitä on, eihän ne luvut olleet siellä vertailukelpoisessa muodossa.
Mut ei keuhkokuumekuolemat voi täysin samassa suhteessa laskea, ellei ton viiruksen kanssa ole sit jo ihan kauhee tilanne.
 
vierailija
Ei kai mitään influennsia testata? Ehkä, jos jossain erityisryhmässä?

Ja jos tulehdusarvoissa ei näy mitään, niin mitä pitäisi tehdä?
Olen itse käynyt joskus pyytämässä pikacrp:tä, koska on ollut heikko olo, mutta kun arvot matalat, niin jatkanut töitä hyvillä mielin. Parissa päivässä ohi, eikä työkavereilla mitään. En ole mikään lääkäri, mut on voinut olla vaikka jotain ylimääräistä katupölyä ilmassa, mikä on kuntoa heikentänyt.
Lähinnä sitä tilastointia ihmettelen, keneltä sitä testataan ylipäätään.
Pikacrp:stä olen tyytyväinen, terveyskeskuksen akuuttivastaanotolla hoitaja ottaa sen ja sen perusteella sitten saa lääkärin paikalle. Lääkäriin menen sitä varten, että saan sopivat lääkkeet vaivaani, en halua mitään turhia kuureja. Enempi hämmästyin, kun kerran ei nuoren kanssa saatu akuutille aikaa, kun kaikki oli mennyt ja jouduttiin sairaalan päivystykseen ja siellä ei mitään otettu vastaavilla oireilla kuin minulla oli ollut aikaisemmin. Monen monen tunnin jonotuksen jälkeen lääkäri kuunteli keuhkot ja määräsi tropit.
 
vierailija
Eeeei. No, voi toi tilasto tietenkin olla mitä on, eihän ne luvut olleet siellä vertailukelpoisessa muodossa.
Mut ei keuhkokuumekuolemat voi täysin samassa suhteessa laskea, ellei ton viiruksen kanssa ole sit jo ihan kauhee tilanne.
Tietenkin voi. Tässä tilanteessa tilastointi on muuttunut. Jos viime vuonna joku vanhus olisi saanut influenssan seurauksena keuhkokuumeen ja kuollut, ei siltä todennäköisesti olisi otettu influenssatestiä koska ei sillä ole mitään väliä. Tänä vuonna kun ihminen saa covid-19-taudin seurauksena keuhkokuumeen ja joutuu teholle, hänet testataan varmasti. Näin kuolema tulee rekisteröityä koronakuolemaksi kun se viime vuonna olisi tilastoitu kuolinsyyn mukaan keuhkokuumeena. Kuvastahan näkee hyvin, että keuhkokuumekuolemat alkoivat vähentyä samaan aikaan kun koronaviruksen testaamiset alkoivat.
 

Yhteistyössä