SAVONLINNA, millainen paikka asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Perheen kanssa muuttamassa mahdollisesti Savonlinnaan. Millainen paikka asua lasten ja nuorten kanssa. Onko harrastus mahdollisuuksia, koulut, päiväkodit? Mitä asuinaluetta suosittelet. Onko kaupunginvuokra-asunto ihan pois suljettu vaihtoehto? Itse olen ryhtämässä yrittäjäksi, mutta miehen työllistyminen vielä auki. Löytyykö lähialuelta metallimiehelle hommia, toinen vaihtoehto olisi järjestyksenvalvonta/vartija. Kertokaa plussia ja miinuksia.

Pieni kaupunki, mutta upea kesällä. Talvisin aika kuollut. Siellä on hyvät koulutusmahdollisuudet. Anoppi ja ne asuu nätkillä ja se vaikuttaa ihan ok paikalta mutta en sit tiiä mitä paikalliset tykkää. Paljon omakotitaloja ja löytyy myös kaupungin vuokra-asuntoja.

Jonkin verran on matkaa kaupunkiin. Pienen kaupungin plussat ja miinukset.

Savonlinnassa varaudu seuraaviin seikkoihin!

- Ne muutama pari kauppaa on saman kadun varrella!
Lasten vaatteet joudut ostamaan toisesta kaupungista tai tilaamaan netistä.
ainoat vaatekaupat tässä: citymarket, prisma, h&m ja kapphal.....EI OLE EDES ANTTILAA!!!!!!

- bussi yhteys....mikä yhteys?!
- kalliit VUOKRAT JA ASUNNOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KAUPUNGILLAKIN SIIS!!!!
-

Pieni kaupunki, mutta upea kesällä. Talvisin aika kuollut. Siellä on hyvät koulutusmahdollisuudet. Anoppi ja ne asuu nätkillä ja se vaikuttaa ihan ok paikalta mutta en sit tiiä mitä paikalliset tykkää. Paljon omakotitaloja ja löytyy myös kaupungin vuokra-asuntoja.

Jonkin verran on matkaa kaupunkiin. Pienen kaupungin plussat ja miinukset.
Kiitos vastauksesta. Kesällä olen itsekin siellä käynyt. Mutta aavistinkin että talvella voipi olla hiljaisempaa. Me haemmekin hiukan rauhallisempaa asuinpaikkaa, nyt asumme pääkaupunkiseudulla ja olemme todella kyllästyneet. Ainoa asia mikä huolestuttaa on tuo miehen työllistyminen ja tietysti oman yrityksen perustaminen että miten se kannattaa.

olen asunut.. yritin miettiä jotain tarkempaa kuin "kuollut paikka" mutta semmonen se on....

no siis... koitan kuvailla enempi...

toki siellä on koulut, päiväkodit ja harrastusmahdollisuudet lapsille.. ihan perus samat jutut ja harrastukset kuin muissakin kaupungeissa, jos ette ihan jotain extremeä halua niin varmasti lapsille on kaikki mitä haluavat..

isompana sitten kouluttautuminen jos ei kelpaa ne pari alaa mitä siellä on niin voi vaatia lapsilta muuttoa, mutta onhan siellä ne perus ala-vaihtoehdot... sieltä vaan on tosi hankalaa kulkea missään muualla koulussa kun julkiset yhteydet on todella heikot ja tiet muualle on aika huonoja.. käytännössä joka suuntaan tiet on huonoja jos siis vertaa etelä-suomen moottoriteihin, jotka nekin on huonoja :D

no noi julkiset mainitsinkin jo moneen kertaan ja mun mielestä se on oikeasti vähän miinus että isompiin kaupunkeihin on niin hitsin pitkä matka.. oisko mikkeli sit lähempänä, eikä se kaupunki ole kuin ojasta allikkoon... :-D

kuolleella tarkoitin sitä että savonlinnassa on aika hiljasta noin niinkuin aina paitsi heinäkuussa... eli iltamenot ja ravintolasyömiset ynnä muut on aika lailla yhden kortin varassa... ei ole kauheasti eri paikkoja sellasta varten, saati sitten leffoja, teatteria ym. jos ulkoilu on se on oma juttu niin sitten peukut pystyyn savonlinnalle :D

työmahdollisuudet on tietysti tosi rajoitetut.. muuttaisin vain jos varmasti vähintään teistä toinen saa paikan jolla pystyy elättämään.. saahan sitä lopulta töitä mutta jos ei halua ajaa pitkiä matkoja niin en lähtis lupailemaan että löytyy työtä siitä paikkakunnalta joka on just omaa alaa...

terveyspalveluista sanoisin vielä että ne on heikot... tästä on ihan sisäpiirinkin tietoa mikä on tilanne siellä sairaalassa sekä tietty suvussa ja lähipiirissä muistona jälkiä hoitovirheistä... sellaista on toki joka paikkakunnalla, mutta sieltä on oikeasti myös hiton pitkä matka kuopioon jonne pitää mennä jos on vähänkin vakavampaa... että lähinnä sit just nämä sairausasiat on siellä mättäneet todella pahasti...

Savonlinnassa varaudu seuraaviin seikkoihin!

- Ne muutama pari kauppaa on saman kadun varrella!
Lasten vaatteet joudut ostamaan toisesta kaupungista tai tilaamaan netistä.
ainoat vaatekaupat tässä: citymarket, prisma, h&m ja kapphal.....EI OLE EDES ANTTILAA!!!!!!

- bussi yhteys....mikä yhteys?!
- kalliit VUOKRAT JA ASUNNOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KAUPUNGILLAKIN SIIS!!!!
-
Kalliit asunnot? En nyt ihan tuohon usko. Mitä olen itse katsellu myytäviä asuntoja niin hinnat on aikalailla alhaisempia kuin täällä. Nykyisellä asuinalueelamme saamme maksaa väh.250 000e vanhasta 70-luvulla rakennetusta kerrostalo 4h+ keittiöstä, sillä rahalla saa Savollinnasta aika paljon enemmän.

olen asunut.. yritin miettiä jotain tarkempaa kuin "kuollut paikka" mutta semmonen se on....

no siis... koitan kuvailla enempi...

toki siellä on koulut, päiväkodit ja harrastusmahdollisuudet lapsille.. ihan perus samat jutut ja harrastukset kuin muissakin kaupungeissa, jos ette ihan jotain extremeä halua niin varmasti lapsille on kaikki mitä haluavat..

isompana sitten kouluttautuminen jos ei kelpaa ne pari alaa mitä siellä on niin voi vaatia lapsilta muuttoa, mutta onhan siellä ne perus ala-vaihtoehdot... sieltä vaan on tosi hankalaa kulkea missään muualla koulussa kun julkiset yhteydet on todella heikot ja tiet muualle on aika huonoja.. käytännössä joka suuntaan tiet on huonoja jos siis vertaa etelä-suomen moottoriteihin, jotka nekin on huonoja :D

no noi julkiset mainitsinkin jo moneen kertaan ja mun mielestä se on oikeasti vähän miinus että isompiin kaupunkeihin on niin hitsin pitkä matka.. oisko mikkeli sit lähempänä, eikä se kaupunki ole kuin ojasta allikkoon... :-D

kuolleella tarkoitin sitä että savonlinnassa on aika hiljasta noin niinkuin aina paitsi heinäkuussa... eli iltamenot ja ravintolasyömiset ynnä muut on aika lailla yhden kortin varassa... ei ole kauheasti eri paikkoja sellasta varten, saati sitten leffoja, teatteria ym. jos ulkoilu on se on oma juttu niin sitten peukut pystyyn savonlinnalle :D

työmahdollisuudet on tietysti tosi rajoitetut.. muuttaisin vain jos varmasti vähintään teistä toinen saa paikan jolla pystyy elättämään.. saahan sitä lopulta töitä mutta jos ei halua ajaa pitkiä matkoja niin en lähtis lupailemaan että löytyy työtä siitä paikkakunnalta joka on just omaa alaa...

terveyspalveluista sanoisin vielä että ne on heikot... tästä on ihan sisäpiirinkin tietoa mikä on tilanne siellä sairaalassa sekä tietty suvussa ja lähipiirissä muistona jälkiä hoitovirheistä... sellaista on toki joka paikkakunnalla, mutta sieltä on oikeasti myös hiton pitkä matka kuopioon jonne pitää mennä jos on vähänkin vakavampaa... että lähinnä sit just nämä sairausasiat on siellä mättäneet todella pahasti...
Kiitos täsmennyksestä. Iltamenoja meillä ei kaivata, ei käydä täällä pääkaupunkiseudullakaan paljon missään, joten se ei haittaa. Syömässä käydään ravintolassa silloin tällöin ja thats it.
Ei kauhean positiivista kuvaa kyllä näiden viestien perusteella saa, mutta luulisi että siellä joku viihtyykin.

jaa-a,itse asuin lapsuuden/nuoruuden Savonlinnassa..muutin sieltä vuonna 95 pois ja jo silloin siellä oli talvisin "kuollutta",kuten joku jo edellä mainitsi..tietysti jos tykkää hiljaisesta kaupungista,niin sitten sillä ei varmaan ole mitään väliä..mutta taitaa enemmän olla eläkeläisten mieleen..ja opiskelijoitahan siellä on,mutta harvapa heistäkään sinne pysyvästi jää opintojensa jälkeen.
millaista firmaa olet laittamassa pystyyn?mietin vaan,että aika paljon sielläkin nuo yrittäjät lopettaa toimintansa melko pian alottamisen jälkeen,että onko sun firmalle kysyntää?
jos haluat rauhallista asuinaluetta,niin silloin melkein kannattaa ostaa oma asunto,esim Hernemäki,Kellarpelto..Silloin ennen vanhaan,kun itse siellä asuin,oli Haka-alue ns huonossa maineessa.

mä en henk.koht uskaltais savonlinnassa perustaa yritystä... toki riippuu alasta, mutta... siellä on vaan niin rajallinen se porukkamäärä ja kävijöitä muualta oikeastaan vaan heinäkuussa....

itse jos olisin sinne muuttamassa niin varmistaisin kaikin mahdollisin tavoin sen että vähintään toisella olisi varma työ.. ja sitten miettisin noita terveyspalveluja... ne on mulle ainakin iso asia lasten kanssa ja meillä on perussairauksiakin... että jos ei se asia haittaa niin sitten ei mitään, mutta siellä on siis TODELLA TODELLA heikkoa nuo terveyspalvelut... voisin toki kertoa tarinoita mutta en saa ikävä kyllä... voin vaan todeta, että siellä todella sattuu ja tapahtuu jos jossain ja sitten kun pitää saada hätä-apua niin ollaan ihan korvessa :/

täällä toinen joka muuttais heti savonlinnaan jos se vaan käytännössä olsi mahdollista tällä hetkellä.minusta aivan ihana kaupunki kaikin puolin.vietämme siellä paljon aikaa vuodesta miehen isä kun asuu siellä avo vaimonsa kanssa.olemme olleet kaupungin tarjontaan todella tyytyväisiä ja kaikki ollaan sieltä saatu mitä on tarjottu.meillä muutto edessä sinne jossain 4-5 vuoden sisällä.

mäki voisin sinne muuttaa ihan mielelläni. Viihdyn pienissä kaupungeissa, tosin tää lahti ny ei kauheen pieni ole.

Jos mulla olis töitä sielä ja miehellä niin voitas harkitakkin muuttoa mutta tällä hetkellä mies ei ole siihen halukas kun olen sitä ehdottanut.

mä en henk.koht uskaltais savonlinnassa perustaa yritystä... toki riippuu alasta, mutta... siellä on vaan niin rajallinen se porukkamäärä ja kävijöitä muualta oikeastaan vaan heinäkuussa....

itse jos olisin sinne muuttamassa niin varmistaisin kaikin mahdollisin tavoin sen että vähintään toisella olisi varma työ.. ja sitten miettisin noita terveyspalveluja... ne on mulle ainakin iso asia lasten kanssa ja meillä on perussairauksiakin... että jos ei se asia haittaa niin sitten ei mitään, mutta siellä on siis TODELLA TODELLA heikkoa nuo terveyspalvelut... voisin toki kertoa tarinoita mutta en saa ikävä kyllä... voin vaan todeta, että siellä todella sattuu ja tapahtuu jos jossain ja sitten kun pitää saada hätä-apua niin ollaan ihan korvessa :/

no niin on mun mielestä tääläkin.. vaikka tämä on 100 000 asukkaan kaupunki niin ei se silti tunnu toimivan.

On savonlinnassa sitten yksityinen jonka palveluja voi käyttää

Aivan ihana pikkukaupunki! Talvisin tavallinen, kesäisin vilkas ja kansainvälinen. Erittäin hyvät mahdollisuudet harrastaa esim. musiikkia ja urheilua, sekä kilpa- että harrastustasolla =) ihan riittävästi on lastenvaatekauppoja ym ostopaikkoja keskivertoperheelle! Ihmiset on avoimia ja puheliaita :D

Itse asun täällä Savonlinnassa. Olen koko ikäni asunut.
Tykkään. Omat huonot ja hyvät puolensa niinkuin varmaan jokaisessa paikkakunnassa/kaupungissa on. Pienet piirit, mutta jos ei niihin sotkeudu tai ota huomioon/välitä niistä vaan elelelee ihan omaa elämää eli antaa korppikotkien kuhista niin hyvin pyyhkii :)

Minusta kiva paikka noin lapsia ajatelleen. Päiväkoti tilanne on tällä hetkellä heikohko. Itse olemma odottaneet paikkaa marraskuusta saakka.
Kouluille plussaa,niitäkin vastikään laitettu ja remontoitu. Töitä saa jos on niitä valmis tekemään, se on varma! Ja yrityskin pyörii varmasti kunhan vaan handlaa homman, eikä paikka ole sellainen mitä joka kulmalla.

Talvella toki hiljaisempaa eloa, mutta mitäpä suurta se perheellinen ihminen tarvitsee?
Itselle ainakin ihan tarpeeksi menoa ja meininkiä työn, kodin ja lasten puolesta.

Luontoa on paljon, maisemat on ihania. Järvistöt, saaret KAUNISTA!!
Itse muuttaisin läntiselle puolelle, tämä on oma pieni kylänsä täällä. Nätkin suuntaan en todellakaan lähtisi.

Aivan ihana pikkukaupunki! Talvisin tavallinen, kesäisin vilkas ja kansainvälinen. Erittäin hyvät mahdollisuudet harrastaa esim. musiikkia ja urheilua, sekä kilpa- että harrastustasolla =) ihan riittävästi on lastenvaatekauppoja ym ostopaikkoja keskivertoperheelle! Ihmiset on avoimia ja puheliaita :D

Joo kyllä minäkin täältä olen aina vaatteet lapsille saanut :)
Kummallista musta maalaamista. Vaatekauppoja ei ehkä alkuun ollut kuin prisma sittari, mut koko aika tullut vaan lisää.
mainittakoon tässä:

* h&m
* kappahl
* lindex
* seppälä
* sokos
ja tietty prismassa ja sittarissa löytyy kivoja vaatteita. Nuorisolle omansa.

terveyspalvelulla tarkoitan siis lähinnä sairauksia jotka vaativat hoitoa sairaala tai julkisella puolella... käytännössä useimmat krooniset sairaudet hoidetaan joka tapauksessa sillä puolella. samoten leikkaukset ynnä muut operaatiot. niissä käy siellä usein aikamoisia hoitovirheitä.. isoin ongelma on siinä vaiheessa se, että potilas pitää saada kuopioon asti.

toki joka kaupungissa on näitä, mutta joissain enempi kuin toisissa ja sillon sillä välimatkalla ja sillä sairaalalla minkä piiriin kuulutaan on iso merkitys.

nämä terveysasiat oikeastaan merkkaa vasta sitten kun sairastaa.

[QUOTE="vieras";25820150]
Töitä saa jos on niitä valmis tekemään, se on varma!
[/QUOTE]

onko tosiaan noin?missään isommissa kaupungeissakaan kaikki ei työllisty,vaikka olisi valmis tekemään töitä ja Savonlinnastakin moni on muuttanut juurikin töiden takia pois,kun ei ole mitään tarjolla ja ne vähätkin vapaat paikat menee yleensä sukulaisille suhteilla..

jaa-a,itse asuin lapsuuden/nuoruuden Savonlinnassa..muutin sieltä vuonna 95 pois ja jo silloin siellä oli talvisin "kuollutta",kuten joku jo edellä mainitsi..tietysti jos tykkää hiljaisesta kaupungista,niin sitten sillä ei varmaan ole mitään väliä..mutta taitaa enemmän olla eläkeläisten mieleen..ja opiskelijoitahan siellä on,mutta harvapa heistäkään sinne pysyvästi jää opintojensa jälkeen.
millaista firmaa olet laittamassa pystyyn?mietin vaan,että aika paljon sielläkin nuo yrittäjät lopettaa toimintansa melko pian alottamisen jälkeen,että onko sun firmalle kysyntää?
jos haluat rauhallista asuinaluetta,niin silloin melkein kannattaa ostaa oma asunto,esim Hernemäki,Kellarpelto..Silloin ennen vanhaan,kun itse siellä asuin,oli Haka-alue ns huonossa maineessa.
Olen ostamassa jo toiminnassa olevaa kahvilaa, neuvottelut menossa kahden eri kahvilan kanssa. Kahvilatoimiinan lisäksi tarkoitus myös pitää pientä pitopalvelutoimintaa ja teen myös erikoisempia fantasiakakkuja.

[QUOTE="mie";25820229]Olen ostamassa jo toiminnassa olevaa kahvilaa, neuvottelut menossa kahden eri kahvilan kanssa. Kahvilatoimiinan lisäksi tarkoitus myös pitää pientä pitopalvelutoimintaa ja teen myös erikoisempia fantasiakakkuja.[/QUOTE]

Alueita joilla ei kannata muuttaa: hakatsu, nätki
alueita joille kannattaa muuttaa pihlajaniemi ja tietyt alueet kellarpellossa. Pihlajaniemi kuitenkin niin oma ihana pieni kylänsä mäen päällä. Todella suosittu lapsi perheen paikka ja ihana rauha!
Nojanmaahan en myöskään lähtisi, siellä on nykyään taloa vieri vieressä ja aivan lähekkäin.

Savonlinna on ihana kaupunki kesällä, mutta talvella täysin kuollut. Yrittäjyyttä kannattaa harkita vakavasti, varsinkin kahvilayrittäjyyttä. Nykyisetkään eivät meinaa pärjätä, kun ainoastaan kesäkuukausiltaa saadaan voittoa. Ei siis todellakaan kannata muuttaa ennen kuin miehellesikin varmistuu töitä.

Haka alue ei ole mitenkään erityisen levoton paria taloa lukuunottamatta.asuin 12 vuotta ja ikävä jäi. Kaupungin asunnot alkaa olla aika huono kuntoisia, joten kannattaa ottaa yksityisen.