Sattuuko viisaudenhampaan poisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jepa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jepa

Vieras
Oon ihan kauhusta kankea kun totesin et mulla puhkee viisaudenhammas joka ei todennäkösesti mahdu puhkeemaan kun on alkanu oireilla...MÄ SIIS PELKÄÄN HAMMASLÄÄKÄRIÄ YLI KAIKEN :(

Kun ylhäältä poistettiin viisauden hampaat, en edes tajunnut, että missä kohtaa ne vedettiin irti. Luulin hammaslääkärin vasta asettelevan välineitä suuhuni, kun sanoikin, että nyt on poistettu :D

Alahampaat minulla olikin sitten kinkkisemmät. Tosin tiedettiinkin, että ne ei helposti lähde. Juuret sen verran solmussa. Niiden irrottamiseksi sai hammaslääkärikin tehdä jo kunnolla töitä. Mutta kyllä siitäkin selvisi, hyvällä puudutteella.

Mulla oli tosi helpot viisureiden poistot.
Oli yläleuassa ja sanoi lekuri että ne ovat yleensä helpot poistaa.

Puudutti ja kolme kertaa heilautti ja siinä se oli!!
Odotin ja istuin suu auki,lekuri sanoi että siinä se oli.
Mä ootin jotain kaameeta vääntöä ja repimistä.

Toinen otettiin toisella kertaa ja se meni yhtä helposti.

Mut kannattaa mennä näyttämään ajoissa,ettei se riko muita hampaita tms vahinkoa.

No sattuuhan se jonkin verran,mutta ei paljon ainakaa mun mielestä..viime kerralla kun olin viisaudenhampaan poistossa niin meinas kesken toimenpiteen tulla unikin siinä tuolissa kun ne sitä hammasta vetää pois.

Ei se poisto satu ollenkaan, sehän tietenkin puudutetaan kunnolla. Onko sulla ylä- vai alapuolella? Yläpuolen viisaudenhampaiden poistot on erityisen helppoja ja nopeita, alahampaidenkin poistot menee helposti mutta niissä on useammin jälkisärkyä. Siihenkin saat särkylääkettä, eikä siinä ole mitään pelottavaa.

no ei satu kuin se puudutus piikki. itsellä leikataan lokakuussa viisauden hammas pois. itse leikkaus ei kuulemma satu mut sen jälkeen on kuulemma viikon todella kipeä

No ei se itse poisto tunnu miltään, kun puudutukset on hyvät - mutta se jälkitila sitten. Mulla on alhaalta vedetty kaksi viisaudenhammasta ja yksi leikattu. Ja taas on tulossa... kolmas jo samaan paikkaan. Ei jaksais enää...

Minullakin nuo alahampaat olisi ollut helpompi poistaa, jos olisin ajoissa käynyt ne poistattamassa :ashamed: Nyt olivat juuret sen verran kasvaneet, että jouduttiin leikkaamaan. Mutta kun en saanut aikaiseksi varattua aikaa poistoon, ennen kuin sanoivat, että kahden vuoden sisällä olisi hyvä poistattaa, muuten aiheuttavat liikaa muita ongelmia.

Omaa vitkasteluni syytä, että oli niinkin hankala poisto :snotty:

Mullla juuret olivat täysin solmussa ja ne piti mennä suukirurgille poistattamaan. Samalla käynnillä otettiin vasen ylä - ja alahammas ja toisella kertaa oikealta. Toimenpide kesti 1,5 h mutta ei sattunut koska puoli päätä oli puudutettu vahvasti. Kotona alkoi sitten kirvely veristen haavojen kanssa ja desinfiointimyrkkyjen lutraaminen. Sitä kesti 2 vk ja kun alkoi helpottaa niin sitten tuli toisen puolen vuoro. Harvoin se näin vaikeaa on eli en kirjoita tätä pelottelumielessä, joten rohkeasti vaan:-)

Mulla tuli alas, ja vitkutin poistoa MONTA VUOTTA, koska pelkäsin lekuria...
Sitten se tulehtu ja tuli niin kipeäks et en saanu suuta auki (leukalukko) ja söin 2 lääkekuuria ennen poistoa...
No, kuvista huomattiin et hampaassa oli vaan yks juuri ja sekin aivan suora!
Mennessäni hammaslääkäriin, sain ensin rauhoittavan (kerroin peloistani) ja tietenkin puudutteet päälle;
ei tuntunu missään, vaikka hammas jouduttiin halkomaan et lähti irti =)
Kannattaa siis mennä ajoissa, mulla se tulehdus oli monta kertaa pahempi kuin poisto..

Minulta lähti yläviisurit nappaisemalla, toinen alaviisuri leikattiin (oli puhjennut vain puoliksi ja toinen puoli oli ikenen alla) ja toinen vedettiin. Ne otettiin kahdessa erässä eli ensin toisen puolen ylä- ja alaviisuri ja toisella kertaa toiselta puolelta.
Eniten teki kipeää puudutus tai ennemmin se on epämiellyttävää. Itse sain pyytämällä kunnon esilääkityksen. Olin niin hermona, että kun puudutus oli laitettu ja jäätiin odottelemaan sen vaikutusta aloin itkemään ja hoitajan piti irroitella käteni penkin käsituista, heh. Mutta kun diapam alkoi vaikuttaa, ei ollut enää hätäpäivää.
Pyysin myös reseptin kunnon kipulääkkeille: vahva burana & panacod (kolmiolääke).
Heti kotiin mentyä otin lääkesatsin, laitoin pakastevihannespussin posken alle ja menin nukkumaan.
Viisureiden poiston jälkeen epämiellyttävää on suusta tuleva haju, jota ei saa täysin poistettua, hampaiden pesu (harja osuu välillä hampaan poistosta jääneeseen kuoppaan) ja jollei kunnon kipulääkitystä ole, ajoittainen jomotuskipu.
Yleensä nuo poistot menee hyvin, eikä ongelmia ole, joten rohkein mielin vaan hammaslääkärin pakeille :) !

Poisto ei sattunut ollenkaan. Mulla alaviisurit on pilkottu suuhun koska niis on ollut neljät koukkujuuret per hammas. Sit ku puudutus lakkas niin jomotti pari päivää, mut se ei ollu niin pahaa kuin esim. hammassärky. Ennemminkin mustelmamaista kipua.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minulla on tämä operaatio huomenna, vähän jännittää, mutta en suostu mukavaa lääkäriäni pelkäämään :) Mutta voin huomenna mainita miten juttu sujui.

Kerroppa miten kävi sitten :)
Mulla on ylhäällä tuolla poskessa se hammas ja veikkaan et aika kinkkinen poistaa ku ei oo kokonaan puhjennu, mut vaivaa kyllä.
Onkohan se puudutus erilainen ku jos vaan porataan? ku kyl mä kaikestahuolimatta jotain tunnen jos on puudutettu ja vaan vaikka porattais ni saati sitte jos vedetään hammas pois tai leikataan?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kerroppa miten kävi sitten :)
Mulla on ylhäällä tuolla poskessa se hammas ja veikkaan et aika kinkkinen poistaa ku ei oo kokonaan puhjennu, mut vaivaa kyllä.
Onkohan se puudutus erilainen ku jos vaan porataan? ku kyl mä kaikestahuolimatta jotain tunnen jos on puudutettu ja vaan vaikka porattais ni saati sitte jos vedetään hammas pois tai leikataan?

Puudutus on paljon voimakkaampi. Puudutuspiikkejä pistetään mm. kitalakeen ei ainoastaan hampaan juurelle kuten paikkauksessa.

Kannattaa mennä näyttämään niitä mahdollisimman pian, koska ajan kanssa ne juuret vaan kasvavat.

Multa piti poistaa alahammas, vieläpä murskata ja leikata ja mä olen myös hammaslääkärikammoinen. Pelkäsin sitä ihan hirveästi. Mutta loppujen lopuksi se ei ollut juttu eikä mitään. Puudutusten ansiosta en tuntenut mitään, juttu oli paljon nopeammin ohi kuin luulin ja jälkisärkykään ei ollut niin kamala kuin kuvittelin. Siihen auttoivat särkylääkkeet. Pariin päivään en syönyt paljon muuta kuin jogurttia ja jätskiä ja lepäilin vissiin sinä ekana päivänä aika paljon. Mut siis ei todellakaan ollut yhtään niin kauheeta kuin luulin!!

Tsemppiä!

Ja siis mullakaan ei ollut todellakaan kokonaan puhjennut ja oli siis alahammas, jotka usein on kinkkisempiä. Ylähampaan kans voit siis olla onnekas, juuret on harvemmin mitenkään vaikeat.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Kannattaa mennä näyttämään niitä mahdollisimman pian, koska ajan kanssa ne juuret vaan kasvavat.

Multa piti poistaa alahammas, vieläpä murskata ja leikata ja mä olen myös hammaslääkärikammoinen. Pelkäsin sitä ihan hirveästi. Mutta loppujen lopuksi se ei ollut juttu eikä mitään. Puudutusten ansiosta en tuntenut mitään, juttu oli paljon nopeammin ohi kuin luulin ja jälkisärkykään ei ollut niin kamala kuin kuvittelin. Siihen auttoivat särkylääkkeet. Pariin päivään en syönyt paljon muuta kuin jogurttia ja jätskiä ja lepäilin vissiin sinä ekana päivänä aika paljon. Mut siis ei todellakaan ollut yhtään niin kauheeta kuin luulin!!

Tsemppiä!

Pakko se on soittaa sinne lääkäriin josko ne kattois mitä tarttee tehdä...mul on mahaki pelkästä ajatuksesta ollu koko aamun sekasin :(

Yhteistyössä