sattuuko epiduraalin laittaminen kauheasti?

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
en ole aiemmissa synnytyksissä uskaltanut ottaa epiduraalia, kun olen pelännyt pistämistä. Synnytykset ovat kuitenkin olleet kivuliaita, joten nyt olen alkanut miettiä että pitäisikö sittenkin rohkaistua.

Jääkö se piikki sitten törröttämään selkään? Miten synnytys onnistuu sen aikana? Viekö epuduraali kaikki kivut,mm. välilihan leikkaamiset sun muut...?
 
vieras
Ei niissä tuskissa mieti sitä mahdollista pistoa kun toivoo vain helpotusta oloon :)

Suosittelen kuitenkin, koska itselläni se oli kuin taivas!
Pieni pisto, joten en koe että sattui, epämukava on parempi sana kuvaamaan tapahtumaa :)
 
Ekassa synnytyksessä mulle laitettiin epiduraali kesken kunnon supistusten. En tuntenut mitään pistoa, mutta oli helkkarin vaikeaa olla paikallaan kippurassa ja painaa polvia mielettömän kipeää vatsaa vasten. Olo helpottui kuitenkin todella nopeasti ja kivut hävisivät toviksi.
 
No kyllä se tuntuu, mut siinä kohtaa tuntuu niin moni muukin asia et ihan mielellää sen ottaa.. :D Kyllä, ottaisin toistekkin vaikka viimeks epi jäi toisella kierroksella vajaaks..On se sen verran hieno keksintö.. :p
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja SugarBabyLove:
Pelkäsin synnytyksessä eniten epiduraalia. Lopulta oli kuitenkin kaikista pienin paha.
no näinhän se on minullakin ollut kaksi kertaa, joten olen tehnyt lapset pelkän ilokaasun turvin. Nyt kyllä pelottaa jo valmiiksi ja mietin että uskaltaisinko sittenkin ottaa piikin...
 
ainoa apu
Epiduraali on ehdoton, jos on kauheat supistuskivut. Mulla ainakin se avautumisvaihe oli sellainen helvetti, että joku pieni piikki on yksi mitättömyys siinä rinnalla. Sen antamisen aikana pitää kuitenkin olla ehdottoman paikallaan. Kauhea hetki...

Jos olet synnytyskivuistasi huolimatta miettinyt pelolla sitä piikistä syntyvää kipua, en voi ymmärtää!!
 
S
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
entä ottaisiko seuraavassa synnytyksessäkin kun tiedät miltä se tuntuu...? vai kokeilisitko jotain muuta kivunlievitystä?
Siinä tuskassa epiduraali oli pientä! En edes muista koko asiaa.
Toimi hyvin ja ottaisin uudestaan.

Vaikutus ei yllä välilihaan asti, sinne tarvitaan omat puudutteet.
 
mimmi
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
en ole aiemmissa synnytyksissä uskaltanut ottaa epiduraalia, kun olen pelännyt pistämistä. Synnytykset ovat kuitenkin olleet kivuliaita, joten nyt olen alkanut miettiä että pitäisikö sittenkin rohkaistua.

Jääkö se piikki sitten törröttämään selkään? Miten synnytys onnistuu sen aikana? Viekö epuduraali kaikki kivut,mm. välilihan leikkaamiset sun muut...?
kivut häviää kun saa epiduraalin.ihana aine synnytyksessä!otan toistekin (olen raskaana)

 
vieras
Kahdessa synnytyksessä olen sen ottanut, neljä kertaa pistetty.
Ensimmäisessä neula meni ensimmäisen kerran verisuoneen, toisen kerran oikeaan paikkaan...olevinaan oikeaan, koska mitään puutumista en kokenut. Leikkaukseen mennessä lääkäri sanoi, että ihan liian pitkälle sen kanyylin letkuineen laittanut ( veti sitä 13 cm pois ennen spinaalin laittoa).
Toisella kerralla minulta ei edes kysytty laitetaanko, alettiin vaan pistämään. Ensimmäisen kerran meni ohi kanavan, toisella kerralla lähes paikoilleen, puudutti vain oikean puolen.
Ja leikkurissa jälleen spinaali ( kommentteja ei tullut, että olisi väärillä kohdilla ).
Kolmannen lapsen haluaisin, mutten uskalla siihen ryhtyä. Syynä se, että koska kaksi leikattu, kolmaskin leikataan. Pelkään selkään pistämistä ihan mahottomasti ja unessa en halua leikkausta tehtävän.
 
H
sattu aika paljon,mutta mielummin se hetkellinen kipu kun ne tajuttoman kipeät supparit,epiduraalin jälkeen makasin niinkun taivaassa ja vaikka näin miten kovia supistuksia piirtyi monitoriin,itse en niitä tuntenut,aaah,autuutta....
 
johki08
Ei satu, ainoa mika sattuu on supistukset ja kun pitaa yrittaa pysya IHAN paikallaan kun se laitetaan!! Molemmat synnytykset olen ensin ollu synnytys pallon paalla ja sitten altaassa. Vesi auttaa ihan tosi paljon ja kun muistaa olla jannittamatta lihaksia, jopa kasvon lihaksia. Yrittaa vaan hengittaa sita "ilo kaasua" ja muistaa aloittaa sen hengittamisen ennenkuin supistus alkaa - eli heti kun tuntee etta kohta tulee seuraava. Muuten se "kaasu" ei ehdi tehota sen supistuksen kovimmassa kohdassa. Vedesta olen tullut pois juuri ennen synnyttamista ja ekalla kerralla tosiaan otin viela sen epidruaalin sen jalkeen.
Toivottavasti tasta on apua
 

Yhteistyössä