Sappisaippuaa tahroille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piikuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piikuli"

Vieras
Kumpi parempi, liuos vaiko palasaippua? Siis helpompi laittaa? Miten muuten toimitte kun laitatte sappisaippuaa tahroille? Laitatteko heti kun tahra tulee ja koneeseen, vai jätättekö vaatteen odottamaan koneeseen menoa ja ennen pesua saippuaa tahraan vai miten?

taharat odottavat pyykkikaapissa pesuun saakka sellaisenaan ja sitten kun aikaa pestä niin kylmällä vedellä kostutan saippuaa (sitä palasaippuaa) ja hankaan tahralle. Koskaan en ole nestettä käyttänyt, kun jotenkin miellän palan kätevämmäksi ja riittoisammaksi. Eli tahra saa vaikuttaa hetken ennen koneeseen menoa, sen minkä aikaa vie täyttää se kone ja käsitellä muu pyykki. Yleensä pyrin tahraiset laittamaan omaan kasaan, josta ne ensin käsittelen ja sitä mukaan heivaan koneeseen ja sitten ne muut tahrattomat. Ehtii se sappisaippua sitten vaikuttamaan jonkin aikaa, kyseessä jokunen minutti ajallisesti.

Olen hangannut palasaippuaa (sappi) vaikeisiin tahroihin ja harjannut niitä sitten kynsiharjalla. Näin olen poistanut esim vanhoja ruohotahroja polvista. Sitten laitan vaatteen koneeseen muun pyykin mukana.
Kun oikein paljon harjaa kynsiharjalla ja sappisaippualla, niin joistain materiaaleista voi lähteä väriä. Useimmista ei kuitenkaan lähde.

Mä laitan sappisaippuaa niin pian kuin mahdollista ja annan sen vaikuttaa ehkä pari tuntia tai joskus unohtuu pidemmäksi aikaa.

Jos tahra on tuore, niin sen saa usein helposti rapsutettua pois. Jos tahra on tosi vanha, esim. muutaman kerran pesukoneessa ollut, niin en ole enää niitä saanut lähtemään.

Mulla on aina ollut palasaippua ja ainakin se on tosi riittoisa. Olen tässä kahden ja puolen vuoden aikana käyttänyt kaksi palaa. Molemmat on varmaan ollut Sonett -merkkisiä.

[QUOTE="vieras";24550469]taharat odottavat pyykkikaapissa pesuun saakka sellaisenaan ja sitten kun aikaa pestä niin kylmällä vedellä kostutan saippuaa (sitä palasaippuaa) ja hankaan tahralle. Koskaan en ole nestettä käyttänyt, kun jotenkin miellän palan kätevämmäksi ja riittoisammaksi. Eli tahra saa vaikuttaa hetken ennen koneeseen menoa, sen minkä aikaa vie täyttää se kone ja käsitellä muu pyykki. Yleensä pyrin tahraiset laittamaan omaan kasaan, josta ne ensin käsittelen ja sitä mukaan heivaan koneeseen ja sitten ne muut tahrattomat. Ehtii se sappisaippua sitten vaikuttamaan jonkin aikaa, kyseessä jokunen minutti ajallisesti.[/QUOTE]

lisäänpä vielä, että koskaan en ole tahroja hankannut muulla kuin sormenpäillä ja kaikki meidän perheen tahrat on niin lähtenyt tekstiilien siitä kärsimättä. Voin kyllä uskoa, että voimakas harjaaminen esim juuri kynsiharjalla vaurioittaa materiaalin kuin toisenkin.

Joku vanha tahra joka on päässyt pesuissa ns palamaan kankaaseen kiinni, niin sitä voi yrittää poistaa auringossa, antaa olla auringonvalossa ja siinä saattaa haaleta jonkin verran.

Meillä menee pari kolme Soneten palaa varmaan vuodessa, ostan aina pari palaa kerrallaan, niin ei pääse vahigossakaan loppumaan.

Kastan palan veteen ja hieron sitä kuivaan tahraan. Sitten jätän vaatteen odottamaan. Jos on joku tärkeämpi vaate niin olen pessyt sen aika nopeasti mutta ei niin tärkeät vaatteet jätän odottamaan. Yleensä on aina tahrat lähteneet.

Yhteistyössä