Sappikivikohtauksen oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sapettaa(ko)?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sapettaa(ko)?

Vieras
Mulla on joskus ennenkin herännyt epäilys että sappi vaivaa... Muutamia kertoja oikealla puolella kyljessä kova "aaltoileva" kipu. Kestänyt n. 15 min.

Nyt oli hetki sitten paljon kipeämpi "kohtaus". Sekin kesti vain n. vartin mutta alkoi selkäpuolelta ja tuntui lapaluiden välissä. Aivan kuin ilmapallo olis puhallettu täyteen jossakin rintakehällä... Enää ei satu mutta jännästi polttelee oikealla puolella rinnan kohdalta...

Lääkärin varaan maanantaina. Eikös näitä vaivoja ultralla tutkita?

Ultralla ja labrakokeilla. Mulla niin kovat kivut ylävatsan ja selän alueella, että olisin suonut tajun lähtevän. Olin leikkauksessa kesäkuussa. Veivät koko sapen. Nyt ei voi enää siis sapettaa, mutta jos alkaa v***ttamaan, niin mitäs sit leikataan??

Aika tutulta kuulostaa...
Mulla oli samanlaisia tuntemuksia pitkän aikaa kunnes lopulta iski niin kipeäksi että piti lähtä päivystykseen. Olin koko ajan luullu että mulla on vaan paha lukko siellä oikean lapaluun vieressä, mutta sit lopulta se pistäminen meni niin pahaksi ettei meinannu saada edes happia :/ Ultralla se tosiaan vaan katotaan että ei oo kummoisempi tutkimus.

Mulla niin kovat kivut ylävatsalla että tuuperruin sohvalle, n. puoleksi tunniksi. Kylmä hiki nousi pintaan ja oksensin kovaa. Kipu loppui kuin seinään ja olo oli hyvä. Lääkärin mukaan sappikivi sappitiehyessä ja todennäköisesti poistui samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Mulla niin kovat kivut ylävatsalla että tuuperruin sohvalle, n. puoleksi tunniksi. Kylmä hiki nousi pintaan ja oksensin kovaa. Kipu loppui kuin seinään ja olo oli hyvä. Lääkärin mukaan sappikivi sappitiehyessä ja todennäköisesti poistui samalla.

Mulla kans samanlaiset oireet ja lopulta jouduin ambulanssilla sairaalaan. Mitään ei löytynyt ainakaan verikokeista. Monta kuukautta myöhemmin kävin ultrassa mahakipujen vuoksi (ei niin pahoja) mutta kaikki ok.

Joo se kipu on jotain ihan sietämätöntä. Ja mua ainakin yleensä oksetti. Koski tosi kovaa sekä mahan että selän puolelle, ja sitten se saattoi loppua ihan yhtäkkiä. Muutama vuosi on leikkauksesta, sinne menee mielellään siinä vaiheessa kun 4-5 krt viikossa pitää lähtä päivystykseen. Onneksi asuin sillon sairaalan vieressä :laugh:

Leikattiinko teillä anestesiassa kyselemättä? Faija päästi niin pitkälle, et tähystivät suun kautta vatsalaukun läpi pohjukkaissuoleen ja sieltä porasivat sappikivet. Äijä oksenti seuraavan yön hiekkaa.. Sitten kun menivät olevinaan tähystyksellä leikkaamaan sappirakkoa niin se oli tulehtunut niin pahasti et oli syövyttänyt vatsakalvoja suolesta toiseen. Että kannattaa mennä hoitoon ajoissa..

Yhteistyössä