Sappikivien poisto tähystämällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Haluaisin kuulla kokemuksia tästä toimenpiteestä?

Mulla todettiin yli vuosi sitten sappikivet. :/ Ei ollut mitään tiettyä ruokaa mistä kohtaukset tulivat.... Lääkäri katsoi ettei leikkaus ole tarpeellinen kun kohtauksia tuli harvakseltaan. Sain litalgin reseptinkin.

Nyt kuitenkin jo muutamia viikkoja on n. 2-4krt viikossa iltaisin maha ja selkäkipua/särkyä. En todella tiedä mikä tän aiheuttaa, en siis voi korjata syömisillänikään tätä asiaa..

Olen miettinyt että pitäisi soittaa lääkäriin ja kertoa että haluan leikkaukseen. Ja tästä haluankin kuulla enemmän... Millainen toimenpide? Kuinka pitkä toipumisaika? Kuinka kauan jouduitte olemaan sairaalassa? Miten toivun kun olen 1,4v lapsen kanssa kotona :/ Huoh. Luulin että tää ois ollu vanhojen, lihavien naisten tauti :D Olen nyt 22v...

Mulla poistettiin tähystämällä puoli vuotta ekan kohtauksen jälkeen. Tapahtui siis päiväkirurgisessa eli samana päivänä pääsin pois. Kaksi viikkoa tuli sairaslomaa, kyllä sen ainakin viikon aikana oli tosi hankala liikkua, sitten jo helpotti.

Mulla tehtiin v.1996 huhtikuussa. Päiväkirurgisena. Vatsaan tuli 4 n. cm pitusta haavaa.Toipuminen oli minusta nopeeta,muutamassa päivässä olin jo "entisellään",vaikka sairaslomaa sainkin 2 vko(meillä oli silloin maatila).Tikit poistettiin viikon päästä omassa neuvolassa.

Mulla poistettiin tähystämällä puoli vuotta ekan kohtauksen jälkeen. Tapahtui siis päiväkirurgisessa eli samana päivänä pääsin pois. Kaksi viikkoa tuli sairaslomaa, kyllä sen ainakin viikon aikana oli tosi hankala liikkua, sitten jo helpotti.

Multa poistettiin sappi 10 vuotta sitten 21 vuotiaana. Toimepiteestä en nyt sen kummemmin osaa sanoa, koska olin nukutettu, mutta eipä tuo kauaa ainakaan kestänyt ja herätessä oli kolme pientä viiltoa mahassa ja yksi navassa. En muista olleeni kovin kipeä ja toipuminen sujui nopeasti. Mulla oli leikkauksen aikaan 1v11kk ja 3kk ikäset lapset ja muistelen että heti kotiuduttuani pystyin heitä hoitamaan. Sairaalassa en tainut olla kuin yhden yön.

2008 tähystyksellä sappirakko vekke. Maailman parasta ruokaa se kasvissosekeitto, jota tarjosivat heti leikkauksen jälkeen! Olin parin päivän kuluttua leikkauksesta takaisin koulussa ja jopa kaupunginvaltuustovaalien ehdokaskuvauksissa, superhehkeenä tietty. :whistle:

Ei vaan, sitten mulla leikkausalueet tulehtuivat ja jouduin syömään antibiootteja, että pääsin takaisin reilaan. Myöskin se leikkaushaavan alle jäänyt hematooma vuoti ällöttävästi. Mutta ihan jees muuten, ei paha. Sain jotain aivan ihania lääkkeitä ekoiksi päiviksi kotiin. Voin hyvin ymmärtää, että niihin voisi jäädä koukkuun. Mutta joo, en saanut kuin vissiin 2-3 kpl mukaan ja ne riittivät siihen kyllä.

Edelleen mulla litalginia varuilla. Hammaslääkäri määräsi minulle panacodia hampaanpoiston jälkeen ja pahaa aavistamattomana otin sitä. Silmittömät tuskat! Paracetamol ei minulle tule ilmeisesti enää koskaan sopimaan ja muita vastaavia aineksia löytyy ruoista.

Yhteistyössä