Sappikivet? Onko ne vaarallisia vanhoilla ihmisillä???

Mun isoisä soitti juuri kertoi isoäidin joutuneen sairaalaan ison sappikiven takia. Tulehdusarvot tosi korkeella eikä siis kivelle voi tehdä mitään, tosi kipeänä on ja tiputuksessa oli kun ei voinut syödä, onko niistä jotain suurempaa vaaraa???

Kamala huoli on enkä pääse edes käymään kun asuvat niin kaukana :ashamed: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
No ei se itse kivi vaarallinen ole, mutta jos se tosiaan juuttuu sappirakkoon ja estää sappinesteen kulkemista niin voi tulehduttaa koko sappirakon ja se tietysti voi olla vaarallista.
:ashamed:
Mitä jos se koko sappirakko tulehtuu? Kuinka vaarallista se on ja voiko niin tapahtua helpostikkin? :| :ashamed:

Omalla isällä on jo vuosia ollut sappikivet vaivana. Hän on vanha ja sairas joten häntä ei koskaan enää leikata. Juuri äskettäin oli raju sappikivikohtaus ja tuntuu että niitä tulee aina näiin kesäkuumalla jostain syystä tai sitten on sattumaa. Tulehdusarvot nousevat todella korkealle ja antibiooteilla yleensä saadaan kuriin tosin nyt heti kun lopetti antibiootit niiin alkoi taaas ja juu viimeisin kohtaus oli haimatulehdus. Välissä taisi olla puolikin vuotta ennen uutta kohtausta. Leikkauksella sappikivet saadaan pois jos potilas siinä kunnossa että voidaan leikata.

Minulle oli myös tulehdusarvot korkealla ja kuvissa näkyi tulehdusta.Odoteltiin että lähtee laskemaan ja sitten leikattiin.Sehän sit laski...
Mulle sanottiin et heti jos tulee kipeäksi niin takaisin koska se voi pahasti tulehtua ja revetä rikki.Eli pahoissa tapauksissa se voidaan leikata avoleikkauksella vaikka olisi tulehdusta jos tilanne menee niin pahaksi.

:hug:

Yhteistyössä