sappiavaivaisia? tai entisiä sappivaivaisia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Miten herkästi sappea aletaan operoimaan, onko jotain rajaa, kuinka monta kohtausta pitää olla?
Mulle tuli toinen sappikohtaus kahdenviikon sisään, eikä kyllä tosiaan ole herkkua, eikä varsinkaan se, että heräät siihen kun sattuu niin että taju meinaa lähtee.

Mulla todettiin sappikiviä pari vuotta sitten, ja olin kuukausia ihan ilman mitään operointia.

Sitten niitä kohtauksia alkoi tulemaan enemmän kuin yksi viikossa, niin soitin lääkärilleni ja sanoin että nyt tarvitsen sen lähetteen kirurgille. En tiedä onko siinä mitään rajoja, sitten kai kun tuntuu ettei pärjää enää.

Riippuu varmaan lääkäristäkin ja maksa-arvoista yms. Mä kärsin 2,5 vuotta ennenkuin sain vihdoin diagnoosin ja leikkausajan jota piti vielä odotella parisen kuukautta. Kohtauksia viimeiset 6kk pari kertaa viikossa (sellaisia että piti mennä ensiapuun saamaan lääkettä suoneen). Mulla kohtaukset tulivat painon pudotuksesta, keitetystä porkkanasta ja kurkusta. Oli siksi "vaikea" yhdistää sappeen, noin niinkuin yleisesti. Myös tyhjämahankipu oli kai epätyypillistä.

mulla tuli elämäni ensimmäiset sappikohtaukset vuosi sitten, 3 kohtausta 2:n viikon sisään ja silloin kolmannella kerralla leikattiin. luojan kiitos. avitti ehkä myös se, että olen yh ja minun on TODELLA vaikea yöaikaan lähteä päivystykseen (siitä yleensä siirretään yliopistolliseen lanssilla) ilman lapsia ja ensin pitää lapset viedä hoitoon taksilla oli kello mitä hyvänsä ja niissä kivuissa myös pakata koulureput/tarhakassit ym.

Mulla oli kohtauksia enemmän tai vähemmän säännöllisesti muutaman vuoden. Luulin niitä vain "joksikin vatsakivuksi" ja kärvistelin kohtaukset hissukseen. Täytyy kyllä sanoa että autolla ajaminen saa uusia ulottuvuuksia kun räjähätää sappikohtaus päälle :D

No, reilu vuosi sitten tuli kova sappikohtaus kotona. Ennen olin sen pystynyt peittelemään joten vaimo näki sen nyt ensimmäistä kertaa. Kohtaus meni ohi ja tilanne rauhoittui. Vaimo meni jo nukkumaan ja sitten räjähti megapotti. Taju oli lähteä sillä kipu oli aivan järjetön. Kierin maassa ja pystyin pitämään sen verran meteliä että vaimo heräsi ja soitti ambulanssin.
Kohtaus oli jo mennyt ohi kun lanssi tuli joten "miehekkäästi" kieltäydyin lähtemästä kyytiin ja elvistelin pärjääväni.
Puolisen tuntia lanssin lähdettyä tuli pahin kohtaus koskaan ja luulin jo kuolevani. Kun lanssi tuli uudestaan niin enää eivät kyselleet mielipidettäni vaan nipuittivat paareille ja kiikuttivat autoon.
Olin yön tarkkailussa ja seuraavana päivänä ultrassa selvisi että kyseessä oli sappiongelma.
Muutama kuukausi olin leikkausjonossa mutta kohtaukset pysyivät kurissa Litalginillä.

mulla tul itsellä nyt toinen kohtaus lyhyen ajan sisään, edellisestä 10päivää, ekalla kerralla omalla autolla sairaalaan, kun oltiin lähellä ja tänään tuli lanssi kotiin.
Kipu on ihan järkyttävää, luulin tänään jo että kuolen siihen kipuun.

[QUOTE="a.p";26433137]mulla tul itsellä nyt toinen kohtaus lyhyen ajan sisään, edellisestä 10päivää, ekalla kerralla omalla autolla sairaalaan, kun oltiin lähellä ja tänään tuli lanssi kotiin.
Kipu on ihan järkyttävää, luulin tänään jo että kuolen siihen kipuun.[/QUOTE]

joo se kipu on jotain ihan kamalaa :(

mun neuvo; joka ikinen kerta lanssi ja päivystykseen. Kun siellä tarpeeks ramppaa, ne tekee asialle jotain. Missään tapauksessa ei kannata kärvistellä kotona "kyllä tää tästä ohi menee"

Mun lapsi laitettiin samantien leikkausjonoon keväällä, kesällä leikkauksia ei tehty, joten muksu oli syksyllä heti leikkurissa. Ei ne ainakaan lapsia laita kivuista kärsimään. Tutkimuksiin vaan ja samantien leikkausjonoon, pääsee sinne kun vaatii.

Mun sappirakko kivineen poistettiin joitain vuosia sitten.

Kivet löytyivät vahingossa kun ylävatsa ultrattiin muista syistä. Lääkärin kanssa keskustelu tuosta löydöksestä paljasti, että vaikken kivistä tiennyt, olen saanut oireita (jotkut ruuat ja lääkeaineet tekivät kipua syönnin jälkeen), mutten yhtään oikeaa kohtausta. Lääkäri (oma lääkäri oli sisätautien erikoislääkäri) päätti, että leikataan - että oikeita kohtauksia ei ole tarpeen odottaa, koska olin nuori ja oireita kuitenkin oli ollut. Leikkausjonossa meni noin puoli vuotta, tähystysleikkaus oli ketterä ja toipuminen oli ohi parissa viikossa. Nyt ne kipua aiheuttaneet ruoka-aineet pystyy syödä ongelmitta.

Riippuu siitä, millon sulla nousee maksa-arvot kunnolla. Mä pääsin heti leikkaukseen kun sappiarvot olivat tosi korkealla. Ei lopulta johtunut sappikivistä, vaan oli krooninen tulehdus joka todettiin vasta leikkauspöydällä.

Niin ja kahdessa viikossa pääsin leikkaukseen siitä kun tapasin kirurgin ekaa kertaa. :D Oli nopeeta toimintaa, luojan kiitos.

Muistelen niitä kohtauksia ja huhheijjaa. Ei enää ikinä kiitos :(

Multa myös poistettiin sappirakko muutama vuosi sitten. Kohtaukset johtui laihtumisesta ja perimästä. Ihmettelivät vain, kun olin niin nuori potilas (21v.) Sappikivet on yleensä keski-ikäisten naisten ongelma. Kohtauksen tullessa lanssilla lähtin päivystykseen, joitakin kertoja kärvistelin kotona. Muistaakseni 7 kertaa kävin ambulanssilla ja muutaman kerran omalla kyydillä päivystyksessä. Sitten pääsinkin jo leikkaukseen. Maksa-arvotkin alkoivat kohoamaan. Ensimmäisestä kohtauksesta leikkaukseen kului aikaa n.8kk.

Kävikö muille niin, että ensimmäiset kipukohtaukset olivat vähemmät kivuliaampia kuin ihan siinä loppuvaiheessa tulleet? Mulla ainakin kävi näin. Kerta toisensa jälkeen kivut olivat pahemmat. Huh.

Te joilta on leikattu sappi nyt pois, niin minkälaista elämä nyt on? Onko jotain oireita?
Itselläni maha menee sekaisin, jos ruokavälit on liian pitkät ja sitten syön jotain. Yleensä kesken ruuan pitää jo lähteä vessaan. Mielestäni tämä vaiva on tullut vasta leikkauksen jälkeen, joten olettaisin tämän johtuvan sappirakottomuudesta.

Oli pitkään epäselvää, mistä kivut ja kohtaukset johtuivat. Lääkärit väittivät närästykseksi, vaikka minä myös konttasin oksentaen ympäri kotia, kun kohtaukset tulivat. Olin juuri synnyttänyt ensimmäisen lapseni ja ensimmäinen kohtaus tuli muutama viikko synnyttyksen jälkeen. Ihmettelin niitä lääkärille jo jälkitarkastuksessa. Olin aiemmin jo yrittänyt soittaa ambulanssia itselleni, mutta sitä en saanut, koska menin sanomaan, että tuettuna pystyn kävelemään. Hätäkeskuksesta sitten sanoivat, että taksi on ainoa vaihtoehto tulla. Meillä on kuitenkin se muutaman viikon ikäinen vauva, jonka kanssa miehen piti tietenkin jäädä kotiin, ei hän minua saattamaan päässyt. Tiedossa kuitenkin oli, että päivystykseen jonottaessa menee tunteja aikaa, eikä päivystys ole pöpöjenkään takia mikään paras paikka vastasyntyneelle.
Puoli vuotta meni ennenkuin pääsin leikkaukseen. Viimeiset viikot olivat yhtä tuskaa. Litalginia otin pahimpina hetkinä, mutta koska imetin, vältin sitä viimeiseen saakka. Vauvamme oli valtavan allerginen, hänelle ei ollut löytynyt sopivaa korviketta, joten imetys oli ns. pakollista.

Kohtauksia oli joka päivä monta, tai sitten jatkuvaa kipua kylkikaaren alla. haima-arvot nousivat, olin kiireellisenä leikkaukseen jonossa. Päivät olin yksin vauvan kanssa ja pelkäsin tulevia kohtauksia ja mies töissä oli tosi huolissaan meistä. Pelko oli siitä myös, että mitä vauva syö minun leikkauksen ajan. Pakkaseen oli tietty lypsetty maitoa, mutta jos jotain komplikaatioita tulisi, se ei riittäisi paria vuorokautta kauempaa. Voin sanoa, että oli aika hirveä puolivuotinen.... MUTTA leikkaukseen jäivät kaikki vaivat!!! Voi mikä olo on ollut sen jälkeen!!! Mieletöntä! Ei yhtään kohtausta enää, ei haamukipuja. Kerran kun otin kipuihin panacodia, tuli haamutunne siitä samasta kivusta ja hui kun se säikäytti! Sen jälkeen en tuota lääkettä ole ottanut. Nyt on 4 vuotta leikkauksesta ja olo edelleen mahtava!

Yhteistyössä