Sanooko laki jotain työpaikkapukeutumisesta, erityisesti koruista?

  • Viestiketjun aloittaja Huisi hippu
  • Ensimmäinen viesti
tyurt
Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
Alkuperäinen kirjoittaja kjhg:
Se että sairaalassa ei saa käyttää koruja suojaa sekä potilaita että sinua itseäsi että perhettäsi. Ne sormukset, rannekorut, kellot kerää bakteereita sun muita mikrobeja on oikein iso elatusalusta sellaiselle, roikkuvat korut dippaa haavoihin ja siinäpä vasta pöpöcoctailia kerrakseen :x :x kynsilakassa jos on pinta rikki se kerää pöpöjä jotka ei poistu pesulla tai käsidesiä käyttämällä puhumattakaan geelikynsistä.
Että jos tuo on sulle jo nyt hankalaa ennen varsinaisia opintoja niin jätä suosiolla menemättä sinne kouluun, ei taida olla sun alaa.
siis hä? siis minähän vain kysyin koska haluan tietää etukäteen. Ei ole vaikeaa olla käyttämättä mitään koruja. Ei ole minulle hankalaa, kysyä saa. Vaihtaa alaa koska haluaa pitää yhtä paria korvakoruja? Aika hullua luopua unelmista jonku helposti pois opittavasta tavasta. En edes omista rannekelloa :D
Jos luet huolella ton sun eka kirjoituksen niin inisit ja valitit siinä miten epäoikeudenmukaista on se kun ei saa etes roikkuvia korviksia pitää, että juu. Mieti toki pariinki kertaan onko ala oikeesti sulle oikea tolla tosi kummallisella asenteella.
 
Roikkuvat korvikset on kiellettyjä harjoittelussa, olettaisin. Koulussa saa olla vaikka millaiset krumeluurit korvissa. Saati sitten vapaa-ajalla.

En oo osannut ajatella tuota korukieltoa/korumääräyksiä millään lailla ongelmallisena :D. Harjoitteluun/töihin mennessä leikataan kynnet lyhyiksi, otetaan kynsilakka veks, jätetään sormukset kotiin, vaihdetaan korvikset hillitympiin, ja unohdetaan rannekorut/rannekello hyllylle. That's it, veri veri iisi.
 
Fleur de la Cour
Niin ja muuten, korusi pysyy paljon puhtaampina myös omassa käytössäsi jos otat ne aina yöksi pois! Itselläni on paljon koruja, mutta käytössä ne on vain kun lähden jonnekin tai meille tulee vieraita, töissä ja arkena kotona mulla on vain napakoruni paikoillaan, yhtään muuta korua en käytä. Kesäaikana saatan varvaskorun unohtaa varpaaseen myös. Sormuksia pidän hyvin harvoin. Kynnet kasvatan aina lomilla, muuten on töpökynnet ja lakkaan laitan varpaankynsiin ympäri vuoden kun kerran sormenkynsiä en voi lakata. Meikkaan kyllä ihan normisti sekä töihin että vapaa-ajalla ja hajusteet valkkaa astmaatikkomieheni eli ne on mietoja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja reea:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lakka on hygieniariski. Ihan selkeästi. Outoa, että näitä kyseenalaistetaan...
Miten kynsilakka on hygieniariski?
Se lakka on harvoin ehjä. Vasta laitettuna se on ehjä, mutta pöpöt saa siitä loistavan kasvualustan, kun se alkaa kulumaan. Mutta eihän tämä silti kaikille mene jakeluun.

Meillä osastolla on puhtaassa eristyksessä olevia potilaita ja heidän kanssaan pitää olla erityisen tarkka. Varsinkin kun samalla osastolla on likaisia eristyksiä.
 
mantelisuklaa
Tuossahan nuo perustelut tuli moneen kertaan, mutta ohjeet on myös työpaikkakohtaisia. Vanhainkodilla, jossa itse olen, korvikset ja kaulakoru ok. Toiset kyllä pitää myös vihkisormusta tai kelloa, enkä ole siitä kenenkään esimiehen kuullut mitään sanovan, mutta riskit tiedostaa jokainen ja vastaa niistä. Vaikka hanskoja tosin pidetään kaikessa kontaktissa asiakkaisiin, niin itse en silti ottaisi sitä pöpöriskiä kellojen ja sormusten kanssa... :x Eikä ne kestäisikään sitä käsidesin määrää, mitä päivän aikana tulee "läträttyä". Pienet korvikset multakin löytyy työaikana ja joskus vapaiden jälkeen saattaa unohtua yksi ketju kaulaan, mutta sitäkään en siis säännöllisesti pidä.
 
ihmejuttu
olen töissä huoltamolla, siinä kassalla. Nyt meille on tullut yhtäkkiä kielto: ei mitään koruja, ei tekokynsiä/kynsilakkaa... Mitään perusteluja ei olla saatu, kun on kysytty miksi näin. Meillä jotain pikaruokaa tehdään kassalla, mutta käsienpesuallas on plus tietty kertishanskoja. sormukset mä vielä ymmärrän, mutta ei edes hillittyjäkorviksia???
 

Yhteistyössä