Sanokaa rehellisesti mitä ajattelisitte minusta äitinä! (Virikehoito)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vanilja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vanilja"

Vieras
Laitan 2- ja neljävuotiaat lapset päiväkotiin, 8-13 ja noin kolme, neljää päivää viikossa. Mies vie heidät, minä haen. Itselläni ei ole koulupaikkaa tai työpaikkaa tiedossa, sillä olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Aion etänä käydä lukion loppuun eli luen kotona, ja käyn muutaman muun kurssin iltalukion puolella. Samalla minulla on edessä hammasremontti ja fysioterapiaa sekä mahdollisesti myös magneettikuvausta ja jotain leikkauksen tynkääkin talven aikana. Meillä ei ole sellaisia ihmisiä lähipiirissä, jotka pääsisivät hoitamaan lapsia edes noiden hammaslääkäri- ym. käyntien ajaksi.

Lukemaan en pysty jos pitää samalla olla kotiäitinä.

Nyt vain tuntuu tosi pahalta kun lukee virikehoitokeskusteluja. Olen ollut kotiäitinä neljä ja puoli vuotta, tähtään yliopistoon vaikka olenkin jo vähän yli-ikäinen siihen. Maksamme ihan saman summan kuin muutkin, sen palkkaluokan mukaan, vai mikä se nyt oli. Ja saatamme saada suht ison laskun kuukausittain, sillä mieheni saa ihan ok-palkkaa. Lapset olen hoitanut hyvin tähän asti, mutta nyt alkaa tuntua että riittää ja että haluan päästä eteenpäin.

Tiedän, ettei saisi ajatella mitä muut minusta ajattelee, mutta minun on pakko saada tietää.

Jokaisella on syynsä viedä lapset hoitoon. Suurin osa ajattelee tällöin lapsensa parasta. Sinun on päästävä fysioterapiaan ja jos et voi opiskella kotona lasten läsnäollessa niin laitat heidät siksi aikaa hoitoon. Mielestäni hoitopaikassa ei ole mitään pahaa vei sinne mistä syystä tahansa. Ainut mitä kyseenalaistan on se miten paljon "virikkeitä" lapsi siellä saa. Ennemmin se on paikka missä lapsi (useinmiten) säilyy päivän ehjänä, saa ruokaa ja puhtaan vaipan/pyllyn/vaatteet kun vanhemmilla on muuta (töitä, koulua, kuntoutus, masennusta tms..). Ja virikkeitä (askartelu, uusiin paikkoihin ja tilanteisiin tutustuminen, ohjattu leikki, urheilu jne. voi tarjota sitten kotona. :D

Eikä tämä ole mikään ainoa totuus vaan minun henk.koht mielipide asiasta.

En minäkään usko että lapseni mitään kummallisia virikkeitä sieltä saa. Ehkä tutustuvat lasten kulttuuriin paremmin, tietävät kohta enemmän "hittileluista" ja hittimusiikista ja osaavat enemmän rumia sanoja :D Ja joutuvat oppimaan odottamisen, muiden kanssa olemisen ja jopa riitelyn ja nahistelun. Kyllä minä edelleen ajattelin heidän kanssa askarrella, lukea, piirtää, viedä metsään, laulaa ja soittaa ja nähdä ystäviä.

Minä vain tarvitsen nyt itselle aikaa. Ehkä tämä on jotain huonoa omaatuntoa sitten jostain?

päivähoitokeskusteluja on minun neuvoni.

Te perheenä päätätte mitä on teidän perheellenne parasta. Totta kai sinulla pitää olla tilaisuus laittaa itsesi kuntoon fyysisesti ja opiskella eteenpäin.

minäkin kärsin tunnontuskia kun eka lapsi sai olla eskariin saakka kotona ja toinen meni 4v hoitoon eikä alku ollut mitenkään helppo. Ikävää oli molemmin puolin. Mutta minunkin oli opiskeltava ja ymmärän että se ei ole ihan yksinkertaista tuon ikäisten kanssa kotoa käsin. Kait ihminen on sellainen että muutoksen edessä pohtii ja kyseenalaistaa tekemiään ratkaisuja ja hyvähän se vain on. Syyllisyys menee kyllä aikanaan ohi ja lapsikin tottuu hoitoon ja kasvaa ihan normaaliksi aikuiseksi vaikka päivähoidossa olisikin. Lapsen kannaltahan ei ole mitään merkistytä sillä mistä syystä hän hoidossa on. Tsemppiä syksyynne! :wave:

Jos olet syysisesti siinä kunnossa ettet kunnolla voi hoitaa lapsia, hoitoon vieminen on ihan oikea päätös. Samoin opiskelun takia.

Meille sanottiin neuvolassa, että kun lapsi täyttää 3, aletaan varmaan vakavasti harkita päivähoitoa (ei täyttä päivää). Asutaan korvessa ja lapselle on seuraa todella vähän, toisten lasten kanssa toimiminen hankalaa. Joku perhekerho ja satunnaiset kyläilyt (eri ikäisten lastenkanssa) ei tunnu riittävän opetteluun, vaan tarvitsisi enemmän ja säännöllisemmin niitä mahdollisuuksia. Meillä on vauva joten olen vielä kotona, mutta jos isompi menee päivähoitoon, koitan käyttää tilaisuuden niin että saan opinnut suunniteltua nopeammin valmiiksi.

En minäkään usko että lapseni mitään kummallisia virikkeitä sieltä saa. Ehkä tutustuvat lasten kulttuuriin paremmin, tietävät kohta enemmän "hittileluista" ja hittimusiikista ja osaavat enemmän rumia sanoja :D Ja joutuvat oppimaan odottamisen, muiden kanssa olemisen ja jopa riitelyn ja nahistelun. Kyllä minä edelleen ajattelin heidän kanssa askarrella, lukea, piirtää, viedä metsään, laulaa ja soittaa ja nähdä ystäviä.

Eikö sisarukset koskaan riitele ja nahistele keskenään? Tuskin se mikään päiväkodin ominaisuus on... Ja kai kotonakin joutuu aina välillä odottamaan, varsinkin kun on sisaruksia.

Itse kyllä koen, että oma nelivuotiaani on saanut päiväkodista ihan kivaa sisältöä arkeensa. Rumia sanoja ei ole tullut sieltä yhtäkään, tosin itse saatan joskus kirota, muttei sekään ole tarttunut :D

No minä teen ihan samaa enkä ole tosiaan ajatellut, että siinä olisi jotain kummallista. Olen vauvan kanssa kotona ja opiskelen avoimessa yliopistessa tavoitteena tutkinto. 3 vuotias esikoinen hoidossa. Päiväkodissa myös sanottiin, että pidä ihan niin paljon hoidossa, kun opiskeluilta tai vauvan takia tarvitset. Eivät siis sielläkään mitenkään ole sanoneet, että olisi kummallista, että esikoinen on hoidossa, jos kerran vielä opiskelenkin.

Sanoisin, että sun kannattaa vähentää palstailua ja sen miettimistä, mitä muut ajattelee susta. Kuuntele itseäsi. Rakastat lapsiasi ja teet varmasti teidän perheen kannalta parhaan ratkaisun. Teit sitten mitä vaan, niin aina löytyy huutelijoita. Toisten mielestä on huono, jos viet lapset hoitoon, toisten mielestä taas on hölmöä, jos et vie. Mitä jos kuuntelisit vain itseäsi ja läheisiäsi?

Sun lasten kohdalla en edes puhuis virikehoidosta, sillä sulla on olemassa selkeä syy, miksi viedä lapset päiväkotiin. Kyllähän sä tietyllä lailla teet työtä eli opiskelet silloin, kun lapset ovat hoidossa. Lapset eivät ole siellä "vain huvikseen". Tsemppiä syksyyn ja opintoihin!

Jos käyt lukion kotona ja opiskelet, niin sulla on koulupaikka. Lisäksi hoidat terveyttäsi. Joten en edes laskisi lapsiasi virikehoitolaisiksi. Sinähän opiskelet ja hoidat itseäsi kuntoon.

Virikehoito on sitä kun toinen tai molemmat vanhemmat on kotona eikä tee mitään yhteiskuntaa hyödyttävää, vaikka ovat terveitä eivätkä kärsi mistään sairauksista tms.

Yhteistyössä