Sanokaa, onko tämä luomi pahanlaatuinen! (kuva)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina pelkää...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aina pelkää...

Vieras
Joo, ette ole lääkäreitä ja olen menossa tiistaina lääkäriin, mutta kun on paniikkikohtaus päällä näistä niin kysyn teiltäkin.

http://www.aijaa.com/v.php?i=4284159.jpg

On siis vatsanahkassa, on epäsymmetrinen, väriltään vaaleanruskea ja keskellä tummemman ruskeaa. Rajat on kyllä tarkkareunaiset. On sellainen ns. "löllö" luomi, eli tosi pehmeä ja heiluva. Tuota katsoi tk-lääkäri viimeks helmikuussa vaan ei ruvennu poistamaan kun olen raskaana. Ja ei kuulemma näyttäny pahalta. Lisäks toi on ollu samanlainen jo vuosia. Nyt oon kuitenki ihan hermona ton takia enkä pysty nukkumaan ku oon aivan varma et on melanooma :(( LÄpimitta 6 mm eli senkin puolesta voi olla pahanlaatunen ;(
Mä en kestä elää näiden pelkojen kans enää!

kohtuullisen harvoin luomet ovat pahanlaatuisia edes silloin kun kyse on luomesta jossa on värivirheitä, epäsäännöllisyyttä reunoissa tai joka on kohollaan ihossa.
Eikä luomen ulkonäkö välttämättä kerro edes mitään siitä, onko kyseessä vaaraton luomi vai syöpäriski.

Mutta olet ap varmaan kohtuullisen nuori ihminen ja tuo luomi ei varsinaisesti näytä millään tavalla poikkeavalta joten älä huolehdi turhaan. Riski sille että tuossa olisi syöpää saatika sille että se syöpä olisi levinnyt mihinkään, on äärimmäisen pieni.

kiitos teille....oletko vieras alalla kun kuulostat niin asiantuntevalta? Ikää on tosiaan 21 v vasta ja esikoista odotan, olen aivan hermoheikoksi tullut, pelkään kaikkea :(

Mitä nuo on nimeltään tuollaiset luomet jotka on tollaisia löllöjä? Mulla on niitä todella paljon! Vaaleita ja löllöjä, käsivarsissa, kainaloissa, kaulalla.....toi on ainoa isompi ja jossa on kahta väriä.

Vähän oli epätarkka kuva, mutta mulla oli kerran tuonlainen ja se rupesi kutisemaan, punoittamaan ja lopuksi hilseilemään. Se poistettiin varmuuden vuoksi ja kävi ilmi, ettei se ollut edes mikään oikea luomi, vaan ns. rasvasyylä. Eikä ollut melanoomaa. Kuulemma nuo ovat perinnöllisiä, mun äidillä ja äidinäidilläkin oli noita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta onko noilla ton tyyppisillä luomilla joku nimi? TUleeko niihin yleensä syöpää?

luomiksi niitä kutsutaan, en minä muista onko tuolle mitään paremmin eroteltua nimeä. :ashamed:
Mutta siis vain puolet melanoomatapauksista tulee luomiin, ja silloinkin kyse on pääsääntöisesti vanhemmista ihmisistä, yli 50-vuotiaista.

Jos lääkäri olisi ollut sitä mieltä että tuohon sun luomeen lisääntyy muita luomia suurempi syöpäriski tai olisi vähääkään epäillyt sen olevan pahanlaatuinen, se olisi poistettu välittömästi raskaudesta huolimatta. Noita luomia poistetaan paljon ihan lähinnä kosmeettisista syistä ja homma menee niin että jos näytät lääkärille luomea joka huolestuttaa mieltäsi, se käytännössä aina poistetaan. Se siis että olet nyt menossa poistattamaan luomea, ei tarkoita että tarvitsisi edes epäillä mitään vakavaa, kyse on ihan rutiinitoimenpiteestä.

Ilmeisesti siis olet ollut raskaana ja raskausajan hormonit vaikuttavat ihoon joten jos tuohon luomeen on tullut muutoksia kokoon tai väriin, ne johtuvat todennäköisesti raskaushormoneista, eivät syövästä.

Mulla on tuollaisia 2 kpl ylävatsalla, toinen juuri rinnan alla ja hankautuu välillä (rintsikoista johtuen) pahastikin, juuri hiljattain vuoti vertakin. Kuitenkin niin pieni ja mitätön ettei sitä kannata/tarvitse poistaa. Oma tätini kuoli ihosyöpään alle 40-vuotiaana ja siksi meidän perheessä näitä kyllä tarkkaillaan hyvinkin tarkalla silmällä...

kiitos vieras kun vastasit vielä...en siis ole menossa vielä poistattamaan, vaan vasta näyttämään. Tuota on viimeisen viiden vuoden aikana katsonut ainakin kolme eri lääkriä joista yksi ihotautien EL, eikä kukaan ole pitänyt sitä pahan näköisenä...eikä tosiaan ole muuttunut miksikään vuosien mittaan. Muistelen tuon olleen minulla jo teini-iässä.

kiitos vieras kun vastasit vielä...en siis ole menossa vielä poistattamaan, vaan vasta näyttämään. Tuota on viimeisen viiden vuoden aikana katsonut ainakin kolme eri lääkriä joista yksi ihotautien EL, eikä kukaan ole pitänyt sitä pahan näköisenä...eikä tosiaan ole muuttunut miksikään vuosien mittaan. Muistelen tuon olleen minulla jo teini-iässä.

juttele ap vaikka neuvolassa tuosta. Ihan oikeasti, jos nyt pelkäät luomessa olevaa syöpää, mitä tapahtuu kun luomi poistetaan? Rupeat pelkäämään jotain muuta?
Enkä todellakaan sano pahalla, mutta ahdistukseen ja stressiin kuuluu yhtenä oireena sairauden pelko ja huoli omasta terveydestä ja sun kirjoitusten perusteella tulee vaan sellainen olo että sulla taitaa mennä hiukan siihen liiallisen huolehtimisen puolelle.

joo...pitää mun jutella. ei tästä tule mitään. Mull aon joku ongelma näiden luomieni kans ollut kyllä vuosia, pelännyt melanoomaa ihan hysteerisesti. Ei mulla muita pelkotiloja tms oo...

joo...pitää mun jutella. ei tästä tule mitään. Mull aon joku ongelma näiden luomieni kans ollut kyllä vuosia, pelännyt melanoomaa ihan hysteerisesti. Ei mulla muita pelkotiloja tms oo...

No mutta yhden poistetun luomen jälkeen jäljelle jää ilmeisesti kuitenkin paljon muita luomia joita voi seuraavaksi alkaa epäilemään ja pelkäämään. Ja jatkuva pelkääminen ja huolehtiminen, etenkin kun se todennäköisesti tapahtuu "turhaan" eli ilman että on mitään syytä pelätä, on kuluttavaa ja raskasta ja huonontaa iha nturhaan elämänlaatua. :hug:

Luomen koolla ei ole mitään tekemistä melanoman kanssa eli pienessäkin luomessa voi olla melanoma, ja isokin luomi voi olla ihan vaaraton. Mulla oli luomi, joka oli jotenkin oudon näköinen. Se oli epätasaisen värinen ja muutenkin poikkesi mun muista luomista (niitä on aika paljon). Siitä sitten löytyi melanoma, mutta sekin diagnoosi oli vähän ristiriitainen. Toiset patologit sanoivat, että on, toiset taas sanoivat että ei. Poistettiin sitten vähän isompi alue siitä ja lähimmät vartijaimusolmukkeet ja ne olivat puhtaat. Mitään kontrollia ei sen jälkeen ollut eikä mitään muita hoitoja tarvittu. Mulla ei myöskään ole yhtään sen suurempi riski sairastua melanomaan kuin muillakaan. Eli loppu hyvin kaikki hyvin :) .

Mulla oli tollanen luomi ja stressasin sitä ihan sikana. Läpimitta oli jotain 7mm suurimmalta osalta ja oli jonkin verran epäsymmetrinen... ihan niinku toi sun! Ja se oli keskeltä erivärinen jne. No, menin yksityiselle ja ne sano että näyttää hyvänlaatuiselta mutta kuuluu riskiluomiin (ei ollut ihan tarkat värit eikä reunatkaan, oli myös jostain kohti aika tumma) joten suositteli poistatusta. Se poistettiin ja oli ihan vaaraton luomi mut saampahan nukkua yöni taas... :)

Yhteistyössä