Sanoisitteko tilanteessani jotain ystävälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lotta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lotta"

Vieras
Olen nyt vuodia seurannut ystäväni ruuan munttausta. Aina on munkki tai sipsi käden ulottuvilla ja käsihän käy. Ensimmäisen lapsen saatuaan sai huomautuksen neuvolassa, että ennen seuraavaa lasta pitäisi laihtua, kun jo ensimmäisen kohdalla oli riski diabeteksen kehittymiselle. Sen sijaan uuttaa vaan putkeen ja toisen kohdallahan se diabetes paukahti. Nyt ystävä koko ajan mussuttaa, miten hankala sairaus, kun riski, että palaa, vaikka raskaus ohi. Ja samaan aikaan ahtaa munkkia poskeen.

Sanoisitko jotain vai seuraisitko sivusta? Jokainen saa olla sen painoinen, kun haluaa, mutta en jaksaisi kuunnella tuota ainaista valitusta, kun valinta kuitenkin hänen....

En. Ei kuulu sulle.

Itse syömishäiriöisenä tiedän kyllä kaikki faktat epäterveellisestä ruoasta, sen vaikutuksista jne. Ei se auta jos joku kommentoi tai neuvoo, ärsyttää vain.

Mitä ajattelit sanoa? Eiköhän ystäväsi jo tiedä mikä riski ylipaino on ja mistä ne läskit ovat tulleet.

Jos mulle joku valittaisi koko ajan raskausdiabeteksen riskeistä, niin sanoisin varmaan vaan rohkaisevasti, että onneksi on myös aika hyvä todennäköisyys välttyä myöhemmiltä ongelmilta jos tässä vaiheessa alkaa muuttaa elämäntapojaan. Itselleni tuli rd ja olen ottanut sen hyvänä "herätyksenä" esim. laihdutukseen, niin voin vielä ehkä välttää varsinaisen diabeteksen puhkeamisen.

Luultavasti ystäväsi suuttuu jos jotain menet sanomaan. Mä olen kyllä niin suorapuheinen omille ystävilleni, että sanoisin. Mä en jaksais kuunnella jatkuvaa valitusta, jos ei mitään yritä tehdä korjatakseen asiaa.

Minä sanoisin sen, että älä valita kun itse valitset. En jaksa kuunnella ystävien itsepetoksia eikä he minun. Monesti sanotaanki keskenämme et semmonen ystävä on kultaa kalliimpi joka ei silittele päätä vaan heittää sen tiskirätin naamaan silloin kun tarvii. Mut luonnetta vaatii joskus kuulla totuuksia. Ei sovi ihan jokaiselle mussuttelijalle :)

No haluatko auttaa vai valittaa asiasta?

Sanoisin kyllä rehellisesti että en sitä ainaista valitusta jaksaisi kuunnella ja ehdottaisin perään että lähdetään yhdessä salille?

Ostakaa vaikka molemmat kuukausikortit kuntosalille ja sovitte päivät mihin jumppaan menette.
Ottakaa vaikka kimpassa Personal Trainer ja sopikaa vakkaripäivä salille.

Pelkkä "lakkaa syömästä"- hokeminen ei kaveriasi auta, vaikka sinun stressiäsi kenties helpottaisikin.

Yhteistyössä