Sanoiko lapsenne n. 9kk iässä sanoja?

  • Viestiketjun aloittaja Sanoista
  • Ensimmäinen viesti
Sanoista
9,5kk ikäinen tyttömme, on minun mielestäni sanonut useamman kerran äiti ja poppa. Voiko olla mahdollista, että noin pieni sanoo jo sanoja? Olen kuullut, että ensimmäset sanat sanotaan n. 1v iässä.
 
"Vieras"
[QUOTE="hei";28198525]Meidän muksujen serkku puhui jo sujuvasti vuoden vanhana. :) Mun omat on olleet hitaita, alkaneet ne ekatkin sanat tulla lähempänä 2 vuotta.[/QUOTE]

On voinut sanoa sujuvasti sanoja, mutta ei varmasti ole puhunut sujuvasti.
 
"FreezeCat"
Meillä kaksi nuorimmaista sanoivat ensimmäiset sanansa siinä hiukan päälle 7kuukauden ikäisenä ja siitä eteenpäin lähti tulemaan sitten tasaisesti muitakin sanoja, yksivuotiaina puhuivat jo useammalla sanalla...

Yksilllistähän nämä ovat, yksi tulee aikaisemmin yhdessä asiassa esille, toinen toisessa :)
 
hehh
Meidän 1,5 vee on sanonut selvästi äitä jo 6 kk iästä asti, mutta kun silloin kysyin neuvolassa, sanoivat että vauva ei voi silloin vielä tarkoittaa sitä. En tiedä missä vaiheessa on alkanut tarkoittaa sitä sanoessaan, mutta tuosta 6 kk lähtien tähän päivään asti on äitää hokenut :D
 
sgfs
Kyllä poppa on sana, vaikka sitä täällä boikotoidaankin välillä. :D (Osaavat kyllä sanoa myös kuuma;) )

Meillä tainnut lapsilla tulla ekat sanat joskus 10 kk-1v ikäisenä.
 
sama täällä
Meidän 1,5 vee on sanonut selvästi äitä jo 6 kk iästä asti, mutta kun silloin kysyin neuvolassa, sanoivat että vauva ei voi silloin vielä tarkoittaa sitä. En tiedä missä vaiheessa on alkanut tarkoittaa sitä sanoessaan, mutta tuosta 6 kk lähtien tähän päivään asti on äitää hokenut :D
Meillä kanssa 6 kk iässä sanottu äitiä ja ajattelin silloin ettei se vielä voi ymmärtää mitä sanoo. Kuitenkin 7-8 kk iässä sanoi jo sellaisissa yhteyksissä äitiä, että ilmeisesti silloin jo tiesi mitä tarkoittaa.
 
meillä
On tehnyt aina kaikki tosi aikaisin, myös aloittanut puhumisen. Lapsi oli 7,5 kk kun konttasi kissan perässä, ja hoki kissa, kissa... parin-kolmen sanan lauseita tuli jo yksivuotiaana. Myöskin kaikki kirjaimet olivat hallussa heti 1.v synttäreiden jälkeen.

Kaksi muuta lastamme ovat olleet tosi paljon hitaampia puheen kanssa, ensimmäisiä sanoja on alkanut tulla tuossa 1-v paikkeilla, mut lauseita vasta lähempänä kahta, samoin keskimmäisen puuttuvat k-ja r tulivat vasta kolmen vanhana, kuopuksella vasta 4-vuotiaana viimeinen puuttuva kirjain.
 
"vieras"
Meidän lapsi ei sanonut 9kk:n ikäisenä kuin "pa". Nyt vuoden vanhempana selittää asioita jopa 5 sanan lauseilla. Olin vuosi sitten huolissani ja kysyin neuvolastakin asiasta, kun ei ollut sellaista selkeää tavujokellusta eikä tosiaan sanonut mitään muuta kuin "pa".

Mutta kyllähän 9kk:n ikäinen voi osata muutamia sanoja, lapsemme serkku on sanonut ihan selkeästi "äiti" jo 7kk ikäisestä lähtien. :)
 
eth
Sekä poppaa että pipiä on käytetty suomenkielessä jo 1700-luvulta lähtien. Jos nyt ei omalle kohdallsei ole sattunut, niin eipä tuosta varmaan harmia ole tullut. jokaisessa perheessä käytetään niitä sanoja, jotka luontevasti suusta ulos tulevat. Lapselle on rikkaus kuulla monenlaista kieltä, vaikkei se niin "järkevältä" aina aikusen mieleen kuuluisikaan. Kielen avulla kanavoimme tunteemme lapselle ja monesti siinä mukana oman lapsuuden hyvät ja huonot kokemuksemme.

Meidän lapista ensimmäinen sanoi ekat sanansa vasta 1,5v ikäisenä, toinen on hokenut äitiä jo pitkään ja on nyt 1v. Nyt alkaa kuulua jo muitakin sanoja, esim. kakka :)
 
oiuoki
Esikoinen sanoi paljonkin sanoja tuossa iässä. Kaksi seuraavaa sanoi just jotain äiti, heppa, koira, kissa, isi yms.

Kuopus on nyt 1v8kk eikä sano vielä oikeastaan mitään. Kun pyytää sanomaan äiti tai isi niin näyttää sormella minua tai isää.
Koira, kaapo, mummi, muumi, pappa tulee suht selvästi, mitään muuta ei. Ja mummia ja pappaa näkee ehkä kerran kahdessa tai kolmessa kuussa että ihan turha tulla sanomaan että "varmaan viettää suurimman osan ajasta mummilla ja papalla hoidossa" :)
 
Meillä pikkusen vajaa vuoden ikäisenä tuli äiti (tarkoitti sekä äitiä, että isää) ja 2v ikään mennessä sen seuraan oli tullut vain muutamia omia muunnelmia sanoista (esim mama = banaani jne) sekä eläinten ääniä joilla puhuttiin eläimistä (koira tuli kadulla vastaan niin tyttö sanoi "vuh vuh" ja osoitti koiraa) n. 2vuotiaana alkoi oppia sanoja oikein rytinällä, mutta käytti niitä vain yksittäin, nyt 2v4kk ja alkanut puhua myös 2 sanan lauseita. Missään vaiheessa en ole huolehtinut siitä että tyttö oppii vähän hitaammin puhumaan kun on kuitenkin ymmärtänyt puhetta ja oppinut paljon muuta tässä samalla :)

mutta itse aapeelle sanoisin, että ihan hyvin voi lapsi 9kk ikäisenä nuo oppia
 
"vieras"
Aivan hyvin voi. Meillä esikoinen osasi sanoa äiti 8-kuisena ja 9-kuisena tuli kolme sanaa lisää ja siitä lähtien sanoja tuli huimasti.Neuvolassa ei oikein otettu todesta ennen kuin Lapsi itse huusi äitiä ja kurotteli minua kohti, kun hoitaja otti lapsen sylistäni ja oli pakko uskoa. Olikin tosi aikainen pälättäjä. Muut lapset ovat alkaneet puhua vähän hitaammin.
 

Yhteistyössä