Sanoiko lapseni muka jotain tyhmää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä 21v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä 21v

Vieras
Olin tänään 3v poikani kanssa kaupassa kun vastaan tuli selvästi kehitysvammainen, todella lyhyt (varmasti alle 150cm pitkä) ja lihava (varmasti reilusti yli 100kg painava) mies. Tuon miehen nähdessään poikani nauroi ja sanoi, että "Äiti katso kuinka hassun näköinen mies", jolloin aika moni ihminen katsoi poikaa kuin tämä olisi sanonut jotain tyhmää. Minusta poikani ei sanonut mitään tyhmää, sillä hassun näköinen se mies minunkin mielestäni oli.

No siinä sinänsä ei ole mitään erikoista että lapsi sanoo noin. Sen sijaan siinä kyllä on, että aikuinenkin vielä ajattelee noin. Itse olisin vastaavassa tilanteessa kertonut lapselle, että on epäkohteliasta sanoa toista hassun näköiseksi ääneen ja pitää muistaa, että meitä ihmisiä on erilaisia. Ja että toiselle ihmiselle nauraminen on kertakaikkiaan väärin.

itse olen tukeva alle 150cm täysin normaali nainen. kassajonossa kyllä kuulee n. 5 vuotiaiden suusta: "äiti, kuin toi täti on niin lyhyt" jne.

välillä naurattaa ja välillä en tiedä miten päin ois

Mitäs jos joku muksu sanois sulle kaupassa että olet typerän näköinen? miltä mahtaisi tuntua - jos vielä sattuisit kuulemaan että kyseisen kullannupun äiti ei pitäisi seikkaa lainkaan pahana?

Voi taivas mitä urpoja täällä on! Oikein täydellisiä äitej' ja jeesustelijoita. Koittakaa käsittää että lapset on erilaisia. Voisin kuvitella että mun esikoinen olisi aikoinaan 3-vuotiaana sanonut juuri noin, eikä siinä ole mitään tyhmää tai hävettevää. Varmaan laukoikin "totuukisa" ääneen siihen aikaan. (kun taas sitten kukaan muu neljästä lapsestani ei olisi 3-vuotiaana uskaltanut sanoa suunnileen mitään vieraan aikuisen kuullen)

Ei (noin pieneltä) lapselta voi odottaa aikuismaista käytöstä. Kouluikäinen on eri asia. Ja olen samaa mielltä, että lapselle olisi voinut sanoa että ei ole kohteliasta sanoa niin.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;24805939:
Ei (noin pieneltä) lapselta voi odottaa aikuismaista käytöstä. Kouluikäinen on eri asia. Ja olen samaa mielltä, että lapselle olisi voinut sanoa että ei ole kohteliasta sanoa niin.

No ei voikaan. Aikuiselta vois sen sijaan odottaa, että hän edes ymmärtää korjata lapsen käyttäytymistä eikä vaan mielessään hihittele, että onhan se mies hassun näköinen.

Eräs poika sanoi minulle kaupassa "Kauhee tukka!" Sellainen ehkä 6-8-vuotias epeli. Minulta pääsi automaattisesti "Oliko toi nyt sitt kohteliaasti sanottu?" Jos olisi jäänyt vielä, olisin kertonut, että hän saa toki olla mitä tahansa mieltä, mutta ei ole hyväksyttävää tai kohteliasta kailottaa asioita julki.

Ei, lapsesi ei sanonut mitään tyhmää koska on vielä niin pieni ettei ymmärrä. Sinä äitinä toit esiin oman tyhmyytesi tällä aloituksella (ymmärsin ettet selittänyt lapselle että ihmisiä on erilaisia jne ) ja todellakin toivon ettet tätä samaa tyhmyyttä istuta lapseesi... Tosin olen sitä mieltä että tämä on provo.

Jos joku näytti paheksuvalta, niin siksi, että sinäkin olit huvittunut. Äidin kuuluisi edes näyttää nololta, jos lapsi sanoo noin, jos nyt ei ala selittää kaikkienkuullen että on rumaa nauraa toisille ihmisille.

Yhteistyössä