Sanoako tästä kaverille vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jonna"

Vieras
Minulla on hyvä ystävä, joka on työttömänä ja etsii työtä, lähes mitä tahansa. On koulutettu ja tekevä ihminen. Hän on ollut työttömänä nyt puolisen vuotta. Hänen papereillaan ja hakemuksillaan pääsee lähes aina haastatteluun, mutta siihen tyssääkin tie. Hän on siisti, pukeutuu asiallisesti, käyttäytyy hyvin ja tekee hyvän vaikutelman. Mutta. Hän on ylipainoinen sillä tavalla, että liikakilot kerääntyvät vyötärön seudulle. Rehellisesti sanoen hän näyttää siltä, kuin olisi raskaana viikoilla 20-30. Useampikin ihminen on minulta kysynyt milloin heidän vauvansa syntyy tms. No, hän ei ole raskaana. Mutta koska työhaastattelussa ei voida kysyä raskaudesta ja hän toisaalta näyttää ilmiselvästi olevan pitkällä raskaana, häntä ei palkata. Hän itse ei tiedosta tätä, tietää toki olevansa ylipainoinen mutta ei huomaa millainen vaikutelma hänestä katsojalle tulee.

Pitäisikö kertoa? En halua, minusta sellaisen sanominen olisi törkeää. Mutta kun hän taas kerran kertoo miten haastattelu meni hyvin ja sitten ei kuulunut mitään tai tuli kielteinen päätös, eikä käsitä mistä tämä johtuu kerta toisen jälkeen, tulee mieleen että tahallani pimitän häneltä tiedon. Mitä minun mielestänne pitäisi tehdä, vai pitäisikö mitään?

Jos huomautat, on sinulla varmasti esittää ehdotus tilalalle, kuinka kaverisi voisi tilanteen korjata. Ehdottaisitko häntä laihduttamaan, vai? Mitä ajattelit asian huomauttamisella saavuttaa?

tuskinpa sillä vyötärön leveydellä on mitään tekemistä työpaikansaantiin. ehkäpä vain on käynyt huono säkä, ja aina on ollut vielä joku toinen parempi työtehtävään.

tuo sun raskausviikko esimerkkisi on kyllä aika laaja haitari.. jos on viikolla 20 raskaana, vatsa ei välttämättä vielä pömpötyst'ä kummemmin näy, jos taas on raskaana viikolla 30 on jo silminnähtävä vatsa useimmiten..

En käyttäisi sanaa "huomauttaa" eikä minulla ole tarvetta saavuttaa asian suhteen mitään. Kyse on siitä, että hän on aidosti ihmeissään miksei saa töitä. Hänen ulkonäöllään ei ole minulle mitään merkitystä, hän on erittäin rakas ystäväni ihan minkä näköisenä vain.

no jos uskallat vinkata kaverillesi asiasta ja kaverisi ei ole raskaana niin hänhän voi sen itse tuoda työhaastattelussa esiin ja korjata ongelman sillä.

toinen mikä tulee mieleen on se että ehdottaisit että menette yhdessä shoppailemaan työhaastatteluvaatteita ja koitat löytää semmoset kamppeet missä tämä ei näyt raskaana olevalta. siis semmoiset mitkää korostaa vyötäröä

No jos kautta rantain aloitat siitä että jos ne ei sen takia kun oot parhaassa lapsentekoiässä, jos ne aattelee että tuut pian raskaaks taikka jos vaikka oot jo, että jos vaikka sanosit siellä ettei lapsenteko oo ajankohtanen...

tuo sun raskausviikko esimerkkisi on kyllä aika laaja haitari.. jos on viikolla 20 raskaana, vatsa ei välttämättä vielä pömpötyst'ä kummemmin näy, jos taas on raskaana viikolla 30 on jo silminnähtävä vatsa useimmiten..

Raskauden näkyminenhän on yksilöllistä. Joku on viikolla 20 sen näköinen että synnyttää juuri, toisella ei viikolla 30 näy juuri mitään. Mutta sanotaan nyt, että hän näyttää siltä että äitiysloma on ajankohtainen muutamassa viikossa. Luulisin itsekin että hän on raskaana jos en tietäisi ettei ole. En nyt välitä ruotia enää tarkemmin hänen ulkonäköään :)

Tuskin ikinä mitään sanoisinkaan. Tuntuu vain kurjalta hänen puolestaan, kun ainakin oletan tietäväni syyn miksei töitä ole saanut.

Yhteistyössä