Samankaltaiset valinnat ja niin erilaiset taloustilanteet, vertailua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En ymmärrä miten elämä voi olla niin erilaista vaikka samanlaisia polkuja kuljettu.
Vertaan nyt omaa ja ystäväni elämää.

Hän valmistui ammattiin ja meni töihin. Minä kävin lukion ja menin töihin.
Kummankin miehet ovat töissä, suht samanikäisiä eikä millään huippupalkoilla.
Heillä on yksi lapsi ja meillä kaksi.

Nyt taloustilanteet ovat niin että:
Heillä säästössä vajaa 5t ja vuokra-asunto. Meillä säästössä 20t ja omistusasunto.

Sama kaupunki, ei perintörahoja taustalla. Miten ihmeessä taloustilanteemme ovat niin erilaiset?

ei mun mielestä teidän taloustilanteet kovin erilaiset ole. molemmilla aika vähän säästöjä. vuokra-asunto voi olla ihan samanhintainen kuin omistusasunto. toiset haluaa säästää enemmän ja sotella vähemmän ja toisin päin.

=D Tää on hyvä aloitus =D Mietitääns nyt oikein koko palstan voimin, miten ihmeessä tää voi olla mahdollista ??? Nyt en kyllä itse heti hoksaa, mutta jatkan ihmettelyä ! Tulethan ilmoittamaan, jos keksit jonkun mahdollisen syyn, niin voidaan sitten yhdessä ihmetellä voisiko se olla niin.

[QUOTE="vieras";26096043]En ymmärrä miten elämä voi olla niin erilaista vaikka samanlaisia polkuja kuljettu.
Vertaan nyt omaa ja ystäväni elämää.

Hän valmistui ammattiin ja meni töihin. Minä kävin lukion ja menin töihin.
Kummankin miehet ovat töissä, suht samanikäisiä eikä millään huippupalkoilla.
Heillä on yksi lapsi ja meillä kaksi.

Nyt taloustilanteet ovat niin että:
Heillä säästössä vajaa 5t ja vuokra-asunto. Meillä säästössä 20t ja omistusasunto.

Sama kaupunki, ei perintörahoja taustalla. Miten ihmeessä taloustilanteemme ovat niin erilaiset?[/QUOTE]

Säästöjen määrä nyt ei huima ole kummallakaan, mukavat hätävarat toki. Mutta onko omistusasuntonne maksettu, vai oletteko ihmisiä, jotka vuoden 250t/25v euron lainaa maksettuaan liittyvät Kokoomukseen "omistavan luokan" ihmisinä?

Onko teillä velaton omistusasunto? Ja paljonko kummallakin on muuta varallisuutta? Ne tilillä makaavat eurot eivät nyt vältämättä kerro mitään....... ;)

Itseasiassa en edes tajua, miksi jotain sellaista pitäisi vertailla? Ihmisillä on jokaisella omat prioriteettinsä, minne rahansa laittaa. Toinen ostaa vaan luomuruoka ja toinen mahdollisimman edullista mättöä. Toinen pistää rahaansa uuteen autoon ja toinen ajaa tyytyväisenä vanhalla ritsalla. Toinen tykkää ulkomaanmatkoista ja toinen metsässä samoilemisestä. Vaatteet, harrastukset, puhelinmerkkikin: kaikkea on niin kovin erishintaista....

Alkuperäinen kirjoittaja Tää on helppo;26096202:
Teillä on erilaiset kulutustottumukset. Ei vaadi kovin suurta päättelytaitoa tämän keksiäkseen.
Juuri näin. Eikä mielestäni mitenkään kummallista, että kahdella ihmisellä on erilainen tapa käyttää rahaa.

No jos teillä on velaton omistusasunto, niin sitten ihmettelen. Mutta jos on välillä käyty pankin taskulla niin mikäs ihme toi on... velan määrää et maininnut.

Tästä aloituksesta tulee mieleen episodi nuoruudestani.

Opiskelin pitkän kaavan mukaan, senaikaisen käytännön tapaan lainarahalla lisensiaattitutkintoon asti (6v.) Perintörahoja tms ei TODELLAKAAN ollut, siis säästäväisesti oli elettävä. Kesätulot auttoivat kyllä. Opiskelutoverini päivitteli myös kaiken kalleutta, ja totesi, että hänenkään "vanhemmat eivät auta", ja että "aikuisena hän elättää itsensä". No, sitten kävi ilmi kyllä, että toveri sai ASUA ILMAISEKSI VANHEMPIENSA OMISTAMASSA KÄMPÄSSÄ koko opiskeluajan! Onhan siinä vähän eroa siihen kun meikäläinen asuu vuokrakämpässä sen kuusi vuotta ja maksaa vuokraa koko ajan.

Mutta ilmeisesti nää kultalusikka suussa syntyneet ei todella tajua, miten jotkut raivaavat tietään sitten kuitenkin vähän enemmän omin avuin ja yksin kuin mitä toiset.

Lainaa jäljellä 68t. Ollaan noin 45 nykytahdilla kun velka on maksettu. Kellään meistä ei ole ollut vanhempia auttamassa sen jälkeen kun on maailmalle lähdetty 17-19-vuotiaina.

Kyllä se jotain kertoo, ei pankki anna helpolla lainaa vaan pitää olla takuita taustalle ja mahdollisuus myös maksaa se laina ilman että on korviaan myöten kusessa jos korot nousee tai tulot tippuu.

Ei kellään juuri muuta kuin velattomat autot ole omistuksessa, alle ikähaarukkamme on 25-30 vasta.

Kyllä siis ymmärrän että kulutustottumukset on hyvin erilaiset, mutta lähtötilanteilta ja elämäntilanteilta ja suurilta valinnoilta ollaan menty samoja latuja ja koen että varallisuuksissamme on eroa. Miellän että 15000e on aika iso ero hetkessä realisoitavia varoja, täällä olen lukenut että väki säästää vuosia muutamaa tonnia ja nyt tuo erotuksemme onkin teistä mitätön määrä. Perin ristiriitaista.

Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt tuota, että makuutetaan rahoja pankkitilillä vaikka olisi asuntovelkaa (oletan nyt että tässäkin tilanteessa sitä velkaa yhä on) mitä niillä rahoilla voisi lyhentää. Juuri muutama päivä sitten luin toiselta foorumilta vastaavista tilanteista ja todella monilla oli isot asuntovelat, mutta "ylimääräiset" rahat laitettiin säästöön eikä velkaan. Ymmärrän, että on jonkinlainen vararahasto yllättävien tilanteiden varalle, mutta että säästetään moniakymmeniä tuhansia?

Voisiko joku kertoa mikä varallisuuden merkki se oikein on, että velka kasvaa korkoja vuodesta toiseen, mutta SÄÄSTÖSSÄ on rahaa niin ja niin monta kymmentä tuhatta?

En ole itse ollut (vielä) ikinä asuntovelallinen, joten en kertakaikkiaan käsitä ja olisin erittäin kiitollinen jos joku valaisisi tätä asiaa että miksi rahaa kannattaa laittaa mieluummin makaamaan säästötilille kuin maksaa sillä velkaa pois.

No lainarahallahan saa äkkiä sumplittua muutaman kymppitonnin. Joten sou?

Mitaleitako odotat vai viritteletkö jotain sädekehää päähäsi? Oletko ehkä jollain muulla lailla niin epäonnistunut että tässä kohtaa yrität jotenkin alleviivata itseäsi? Ruma? Seksi ei luista? Ylipainoa? Pullat ei onnistu? Parisuhde mättää ja mies katselee muita? Lapsi ei kehity niin kuin toivoisit?

[QUOTE="vieras";26096919]Lainaa jäljellä 68t. Ollaan noin 45 nykytahdilla kun velka on maksettu. Kellään meistä ei ole ollut vanhempia auttamassa sen jälkeen kun on maailmalle lähdetty 17-19-vuotiaina.

Kyllä se jotain kertoo, ei pankki anna helpolla lainaa vaan pitää olla takuita taustalle ja mahdollisuus myös maksaa se laina ilman että on korviaan myöten kusessa jos korot nousee tai tulot tippuu.

Ei kellään juuri muuta kuin velattomat autot ole omistuksessa, alle ikähaarukkamme on 25-30 vasta.

Kyllä siis ymmärrän että kulutustottumukset on hyvin erilaiset, mutta lähtötilanteilta ja elämäntilanteilta ja suurilta valinnoilta ollaan menty samoja latuja ja koen että varallisuuksissamme on eroa. Miellän että 15000e on aika iso ero hetkessä realisoitavia varoja, täällä olen lukenut että väki säästää vuosia muutamaa tonnia ja nyt tuo erotuksemme onkin teistä mitätön määrä. Perin ristiriitaista.[/QUOTE]
Mä tunnen paljonkin ihmisiä, jotka mieluummin nauttivat elämästään, kuluttavat ja matkustelevat kuin ottavat asuntolainaa ja säästävät. Kyse voi olla ihan asenteestakin: nautinko elämästä nyt vai vasta 15 vuoden päästä. Asuntolaina ja omistusasunto yleensä myös sitoo enemmän kuin vuokralla asuminen. Asunto kun ei välttämättä mene kuukaudessa kaupaksi, vuokra-asunnosta sen sijaan pääsee kuukaudessa eroon.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26096985:
Mä tunnen paljonkin ihmisiä, jotka mieluummin nauttivat elämästään, kuluttavat ja matkustelevat kuin ottavat asuntolainaa ja säästävät. Kyse voi olla ihan asenteestakin: nautinko elämästä nyt vai vasta 15 vuoden päästä. Asuntolaina ja omistusasunto yleensä myös sitoo enemmän kuin vuokralla asuminen. Asunto kun ei välttämättä mene kuukaudessa kaupaksi, vuokra-asunnosta sen sijaan pääsee kuukaudessa eroon.

Me eletään miehen kanssa kuvaillun kaltaisesti; asutaan vuokralla, matkustellaan, hömpötellään ja syödään ulkona suht. usein ja eletään siis sanalla sanoen aika huolettomasti (mutta siinä sivussa toki kuitenkin säästetään "pahan päivän varalle"). Meidän mielestämme elämäntyylissämme ei ole tällä hetkellä mitään korjattavaa, mutta sukulaisten puolelta saa kyllä kuulla jatkuvaa taivastelua siitä, mitä järkeä on "rikastuttaa vuokranantajaa" kun voisi maksaa itselleen omaa asuntoa/taloa. :D

[QUOTE="vieras";26097036]Me eletään miehen kanssa kuvaillun kaltaisesti; asutaan vuokralla, matkustellaan, hömpötellään ja syödään ulkona suht. usein ja eletään siis sanalla sanoen aika huolettomasti (mutta siinä sivussa toki kuitenkin säästetään "pahan päivän varalle"). Meidän mielestämme elämäntyylissämme ei ole tällä hetkellä mitään korjattavaa, mutta sukulaisten puolelta saa kyllä kuulla jatkuvaa taivastelua siitä, mitä järkeä on "rikastuttaa vuokranantajaa" kun voisi maksaa itselleen omaa asuntoa/taloa. :D[/QUOTE]
Jos mä olisin vielä nuori, tuskin sitoisin itseäni lainalla ja asunnolla yhteen paikkaan. Lähteminen vaikka muutamaksi vuodeksi maapallon toiselle puolelle on helpompaa, jos asuu vuokralla. Vaikka sen omistusasuntonsa laittaisi vuokrallekin siksi aikaa, niin siinä on silti kiinni esim jos siitä hajoaa jääkaappi tai asukkaat möykkäävät.

[QUOTE="vieras";26097036]Me eletään miehen kanssa kuvaillun kaltaisesti; asutaan vuokralla, matkustellaan, hömpötellään ja syödään ulkona suht. usein ja eletään siis sanalla sanoen aika huolettomasti (mutta siinä sivussa toki kuitenkin säästetään "pahan päivän varalle"). Meidän mielestämme elämäntyylissämme ei ole tällä hetkellä mitään korjattavaa, mutta sukulaisten puolelta saa kyllä kuulla jatkuvaa taivastelua siitä, mitä järkeä on "rikastuttaa vuokranantajaa" kun voisi maksaa itselleen omaa asuntoa/taloa. :D[/QUOTE]

Me elämme samoin, mutta emme rikastuta vuokranantajaa. Ensimmäinen kotimme oli aika vaatimaton kerrostalo kaksio, jonka saimme liki kokonaan lyhennettyä ennen rivariin muuttamista. Lyhennykset kuitenkin aina ollut sitä luokkaa että rahaa jää elämiseen. Myimme kaksion keskinkertaisella voitolla, ostimme vähän isomman rivitalo kolmion. Taas makseltiin, matkustettiin, harrastettiin, käytiin ulkona jne.

Nyt menossa kolmas koti. Se omakotitalo. Tästäkään ei ole enää ääretöntä velkaa. Ja edelleen voimme hassata rahaa "turhuuksiin". Ero vain teihin on siinä että näinä vuosina meidän kiinteä omaisuus on karttunut. Teillä vuokranantaja nauttii tästä ominaisuudesta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26097079:
Jos mä olisin vielä nuori, tuskin sitoisin itseäni lainalla ja asunnolla yhteen paikkaan. Lähteminen vaikka muutamaksi vuodeksi maapallon toiselle puolelle on helpompaa, jos asuu vuokralla. Vaikka sen omistusasuntonsa laittaisi vuokrallekin siksi aikaa, niin siinä on silti kiinni esim jos siitä hajoaa jääkaappi tai asukkaat möykkäävät.

Aivan. Olen näille taivastelijoille itsekin vastannut yleensä, että emme halua sitoa itseämme yhteen paikkaan emmekä olla pankin kanssa naimisissa useaa kymmentä vuotta ihan vain siitä ilosta, että voi katsoa omistavansa jotain - tuntuu että tuttavapiirissä on monille käynyt pikemminkin niin, että lopulta asunto omistaakin ihmiset eikä päinvastoin. Minulle jo auton omistaminen on tarpeeksi suuri riippakivi, tuntuu joskus että pelkkä polkupyöräkin riittäisi. :D

Vanna, se on järkevää siinä vaiheessa kun ne säätöt tuottaa tarpeksi. Ei siis makaa tilillä vaan on osakkeissa, rahastoissa jne.

On mukavaa maksaa omaa kotia. Ja kun on katsottu itsellemme sopiva asunto sopivalla hinnalla, ei tarvitse elää näkkileivällä ja risaisissa vaatteissa vaan voidaan olla normaalisti :) Eli jalat maassa asenteella mennään.

Teillähän menee huomattavasti huonommin kuin tuolla ilmeisesti velattomalla ystävälläsi. Se on valintakysymys. Olette ottaneet taloonne lainaa, joten taloutenne on säästöistä huolimatta pahasti miinuksella, kunnes laina on maksettu. Ystäväsi vuokralla asuminen on kuin prepaid-liittymä: velkaa ei synny, tiedetään koko ajan missä mennään, ja on vielä vähän hätävaraa siltä varalta, että sille tulee tarvetta. Itse en taloa ottaisi niskoilleni mistään hinnasta. Olen nähnyt miten sen kanssa pahimmillaan voi käydä.

Yhteistyössä