Samanikäiset lapset koskettelevat toisiaan

  • Viestiketjun aloittaja tabu
  • Ensimmäinen viesti
tabu
Eli olin tänään hoitamassa lapsia, samanikäistä tyttöä ja poikaa. Menin kurkkaamaan huoneeseen, lapset supattivat jotain nurkassa ja kurkkasin lähemmin. Vähän järkytyin kun tajusin että tyttö oli housut kintuissa ja poika kosketteli.

Mitä tuossa tilanteessa pitäisi tehdä? Tilanne ratkesi nyt niin että lapset lopettivat heti kun huomasivat minut ja sanoin hienotunteisesti että tuollaisia leikkejä ei leikitä ja jokainen saa koskea vain itse omaan alapäähän, ei muut. Tiedän kyllä että lapselle tuo voi olla normaalia, erilaisuuden tutkimista eikä siihen liity mitään seksuaalista.... Jäin miettimään suhtauduinko ollenkaan oikein-
 
Rouva vielä
Ja minun mielestä lapselle pitää opettaa jo pienestä asti, että hänellä on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Ja että ei ole mitenkään normaalia näytellä muille omaa alapäätään saatikka antaa koskea siihen/koskea muiden alapäähän.
 
hius
Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Huh huh sentään! Kyseessä on seksuaalinen hyväksikäyttö vaikka lapsia olisivatkin.

Eri-ikäiset sisarukset koskettelevat toisiaan? Mistä olet tuollaista keksinyt? Sinusta siis ihan normaalia että vaikka 13-vuotias poika ja 5-vuotias tyttö jos sisaruksia ovat?
Täältä palstalta tuosta luin aiemmasta keskustelusta. Ja siinä oli kyllä muistaakseni joku alakoulu ikäinen tyttö ja joitakin vuosia vanhemmat sisarukset.
Miksi se olisi seksuaalista hyväksikäyttöä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja hius:
Miksei samanikäiset lapset saisi toisiaan kosketella?
Kosketteleehan sisaruksetkin toisiaan, vaikka ei olisis edes saman ikäisiä.
Kaikilla, useimmilla ainakin, on ollut kosketteluja tms. eri tai samaa sukupuolta olevan kaverinsa kanssa.
Ihan normaalia, joten turhaan sitä kieltää ja aiheuttaa siten pahennusta

:eek: :eek: :eek:

Siis mitä ihmettä, sisarukset koskettelevat toisiaan? No ei ainakaan meillä mun lapsuudessa, eikä kyllä nytkään mun lapset sellaista harrasta! (Joo, tiedän sen varmuudella...)

Tai yleensäkkään koskettelevat kavereitaan... En ole kyllä koskaan kuullut tuollaisesta, enkä pidä sitä mitenkään normaalina.
Miten täällä taas tulkitaan!?
Kyllä se on normaalia, että sukupuolielimistä ollaan kiinnostuneita. Tuo vertaus 13- ja 5-vuotiaista nyt oli aika typerä.
Mutta tytöt 4-ja 1,5 ovat kyllä toisiensa pimpsoja ihmetelleet.
 
Saivartelija
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva vielä:
Ja minun mielestä lapselle pitää opettaa jo pienestä asti, että hänellä on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Ja että ei ole mitenkään normaalia näytellä muille omaa alapäätään saatikka antaa koskea siihen/koskea muiden alapäähän.
Jos lapsella on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa, niin sehän nimenomaan tarkoittaa, että hän niin halutessaan voi harrastaa vaikka lääkärileikkejä. Minusta kuulostaa, että sinun mielestäsi sen määräämisoikeuden lapsen ruumiiseen pitäisi olla äidillä, joka määrittelee omien estojensa perusteella mikä on normaalia ja mikä ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saivartelija:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva vielä:
Ja minun mielestä lapselle pitää opettaa jo pienestä asti, että hänellä on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Ja että ei ole mitenkään normaalia näytellä muille omaa alapäätään saatikka antaa koskea siihen/koskea muiden alapäähän.
Jos lapsella on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa, niin sehän nimenomaan tarkoittaa, että hän niin halutessaan voi harrastaa vaikka lääkärileikkejä. Minusta kuulostaa, että sinun mielestäsi sen määräämisoikeuden lapsen ruumiiseen pitäisi olla äidillä, joka määrittelee omien estojensa perusteella mikä on normaalia ja mikä ei.
Näin!
 
vastaaja
ihan ensimmäiseksi kannattaisi tutustua lapsipsykologiaan. Kyllä, lapset ovat pienestä lähtien seksuaalisia olentoja, eikä lasten itsetyydytyskään ole mikään poikkeus. Ja lääkärileikkejä on leikitty iät ja ajat.
 
-
Muistan joskus lukeneeni jostain artikkelin, jossa ammatti-ihminen antoi neuvoja tällaiseen tilanteeseen... En muista enää ihan tarkasti, mutta ainakin siinä painotettiin sitä, että ei ole syytä esittää tuollaista normaalia (huom! tässä ei nyt siis tarkoiteta sitä 15v. poikaa ja 5v. tyttöä, minkä joku nosti tietty ekana esimerkkinä) kiinnostusta siihen, minkälaiset sukupuolielimet ovat, mitenkään epänormaalina ja likaisena asiana. Että jos tuollaisesta nostaa kauhean haloon ja toruu lapsia, että ei saa toisten sukupuolielimiin ikinä koskea, niin siitä saattaa jäädä sellaisia estoja, jotka aikuisiällä tulevat sitten makuukammarissa ongelmiksi.

Muistelen, että siinä artikkelissa korostettiin sitä itsemääräämisoikeutta, että lapselle pitää kertoa, että pimppa tai pippeli on sellainen paikka, mihin kukaan ei saa koskea, jos itse ei sitä tahdo. Siis korostaa tätä sillä tavalla, että lapsi ei kokisi pedofiliaa tai seksuaalista hyväksikäyttöä sellaiseksi asiaksi, jonka haluaa itselleen sallia.

Vaikeahan tällaisessa tilanteessa aikuisen on toimia oikein, mutta munkin mielestäni ap teki järkevästi, kun ei nostanut haloota ja sättinyt lapsia.
 
vieras
ties vaikka pedot juuri ovat noita lapsia, joille on sanottu että lääkäri ja tutkiskeluleikit ovat tabuja ja kiellettyjä, eikä niin saa tehdä.
Ilmankos pedot ovat niin yleisiä, jos tuo apn linja on se normaali linja nykyään.
 
asdf
Ap:llä oli ihan hyvä linja! Ei numeroa, ite varmaan sanoisin että housut jalkaan kun leikitään.

Ei tuo mitään seksuaalista hyväksikäyttöä ole, hyvänen aika! Kyllähän sitä pienenä tulee kaikkea kokeiltua, ei se pimpsa ole lapselle sen kummallisempi juttu kuin nenä, paitsi että jos on poika niin pitää kokeilla joltain tytöltä kun itellä ei ole!

Ja sitten ala-asteiässä tulee enemmän sellaista esiseksuaalisuutta ja jännitystä niihin leikkeihin...

Ihmeellistä uuskonservatiivisuutta täällä! Tuollainen asenne se vasta aiheuttaakin seksuaalisia traumoja!
 
poppis
Myös tämän löysin:

Lääkärileikit
4-6-vuotiaat lapset leikkivät lääkärileikkejä ja tutkivat omaa kehoaan sekä toisten ihmisten kehoja. Lapset leikkivät niitä teltoissa ja peiton alla. Tämä on normaalia uteliaisuutta eikä siihen liity mitään seksuaalisia ajatuksia. Lapsia kiinnostaa, mistä vauvat tulevat ja kuinka ne saavat alkunsa. He haluavat vanhemmiltaan vastauksia näihin kysymyksiin. Aikuinen voi kertoa näistä asioista lapselle hänen omalla kielellään.
 
poppis
http://www.tohtori.fi/?page=0962707&id=9523919

Tuossa vielä jotakin. Tätä siis tarkoitin, kun joku ihmetteli, mistä puhun, kun kysyin määritelmää normaaleille lääkärileikeille
 
asdf
Alkuperäinen kirjoittaja poppis:
Myös tämän löysin:

Lääkärileikit
4-6-vuotiaat lapset leikkivät lääkärileikkejä ja tutkivat omaa kehoaan sekä toisten ihmisten kehoja. Lapset leikkivät niitä teltoissa ja peiton alla. Tämä on normaalia uteliaisuutta eikä siihen liity mitään seksuaalisia ajatuksia. Lapsia kiinnostaa, mistä vauvat tulevat ja kuinka ne saavat alkunsa. He haluavat vanhemmiltaan vastauksia näihin kysymyksiin. Aikuinen voi kertoa näistä asioista lapselle hänen omalla kielellään.
Mun mielestä on mielenkiintoista että tuossa halutaan korostaa ettei leikkiin liity mitään seksuaalisia ajatuksia.

Lapsen seksuaalisuus on jossain määrin tabu tässä yhteiskunnassa. Se on taatusti erilaista kuin aikuisen seksuaalisuus, mutta on mun mielestä mahdotonta sanoa että leikkiin ei liittyisi mitään seksuaalista.

Itse muistan selvästi kiihottuneeni seksuaalisista ajatuksista jo noin 7-8-vuotiaana, ja samoihin aikoihin lääkärileikkeihin alkoi tulla sellaista pientä ekstrajännitystä mukaan.

 
vieras
Kyse on seksuaalisesta hyväksikäytöstä, jos toinen lapsi tekee toiselle jotain väkisin. Hyväksikäyttöä on myös se, jos toinen lapsista on vanhempi/kehittyneempi. Eli kyllä alaikäinen voi hyväksikäyttää toista alaikäistä.
 
poppis
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Mun mielestä on mielenkiintoista että tuossa halutaan korostaa ettei leikkiin liity mitään seksuaalisia ajatuksia.

Lapsen seksuaalisuus on jossain määrin tabu tässä yhteiskunnassa. Se on taatusti erilaista kuin aikuisen seksuaalisuus, mutta on mun mielestä mahdotonta sanoa että leikkiin ei liittyisi mitään seksuaalista.

Itse muistan selvästi kiihottuneeni seksuaalisista ajatuksista jo noin 7-8-vuotiaana, ja samoihin aikoihin lääkärileikkeihin alkoi tulla sellaista pientä ekstrajännitystä mukaan.
Luulen, että tuolla lauselmalla halutaan suojella lapsia. Lasten seksuaalisuus kun todella ON aivan eri asia kuin aikuisten.
 
poppis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyse on seksuaalisesta hyväksikäytöstä, jos toinen lapsi tekee toiselle jotain väkisin. Hyväksikäyttöä on myös se, jos toinen lapsista on vanhempi/kehittyneempi. Eli kyllä alaikäinen voi hyväksikäyttää toista alaikäistä.
Tottakai, mutta niin kauan, kun tilanteessa ei pakoteta ketään ja osallistujat ovat tasavertaisia, tilanne on ok. Mutta on tietysti aikuisen vastuulla valvoa, ettei kenenkään rajoja ylitetä, ja ennen kaikkea velvollisuus kertoa lapselle, että hänellä on yksinoikeus päättää ruumiistaan, eikä kenenkään mieliksi tarvitse suostua mihinkään tahtomattaan. Samalla voi ikävaiheen mukaan alustaa keskustelua siitä, miten toimia, jos aikuinen yrittää tehdä väärin lasta kohtaan.
 
asdf
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä menee raja seksin ja lääkärileikkien välillä? Tuskin esim. 11-12-vuotiaiden väliset koskettelut on enää mitään "lääkärileikkiä"?
No niin... sehän siinä onkin.

Tarvitseeko siihen vetää jotain rajaa? Luulen että jossain vaiheessa ne lääkärileikit vaan unohtuu, tulee sellainen kausi että hyi en todellakaan mitään sellaista... kunnes...
 

Yhteistyössä