Saman joulunviettopaikan eri perheiden lapsilla aivan eri määrät lahjoja... Ideoita "ongelman" hoitamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttutäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
-paketit saa avata heti
-ostat yhdet lisälahjat, sellaiset metrinkorkuiset jättipehmolelut (vaikka käytettynä jossei muuten varaa) ja vaikka jouluiset ilmapallot tms. ja isot karkkirasiat
-annat lasten avata jo aamulla yhdet paketit ennen lähtöä
-jätät yhdet paketit kotiin avattavaksi tapanina
-avaat lahjat lasten kanssa niitä ihastellen
-annat lasten vastaanottaa myös vanhempien paketit
-lahjojen avauksen jälkeen laitat heti dvdn tai lautapelin käyttöön

Minun lapsuudessani lahjojen eriarvoisuus oli sisarpuolien kesken. Eli uusperhe, pari vanhempaa yhdelle isälle ja loput uudelle isälle. Uudet lapset saivat n. 10-20 kertaa enemmän ja kalliimpia lahjoja kuin "entiset" (ah niin ihana nimitys) lapset. Ikäeroa ei ollut paljon, että silläkään ei meille entisille voinut asiaa selittää. Vieläkin muistan sen suuren, hyvin suuren, sydäntä kalvavan surun kun mietti mitä minä olen tehnyt väärin, olenko ollut tuhmempi, eikö vanhemmat tykkää minusta? Jokainen lapsuuteni joulu oli pettymys ja loukkaus itsetunnolle. Onko oikein, että yksi perheenjäsen saa mopon ja toinen sukat?

No mutta, tilanteenne on toki eri, ap. Jotenkin kuitenkin pitäisi saada hoidettua, ettei ero perheiden lasten kesken ole niin radikaali. Sääli, ettei toinen perhe ota huomioon lasten tunteita. Ehkä jotenkin koittaa hämätä lapsia, antaa etukäteen ja jälkikäteen jotain pieniä lahjoja ja sanoa, että yhteensä samanverran olisi? Avata lahjat eri huoneissa, tai avata ensin sellaiset lahjat, joissa olisi jotain puuhasteltavaa ja huomio menisi niihin? Tai pakata pieniä halpoja lahjoja, jotta paketteja olisi enemmän? Älkää ainakaan odottako, että pukki jakaa ensin kaikki lahjat, jonka jälkeen ne avataan. Tässä eron näkee kasoista liian hyvin.

Yhteistyössä