Salkkarit- minkä ikäisille?

  • Viestiketjun aloittaja "elina09"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="elina09";27208414]5- vuotiaalle sopivaa katseltavaa?????[/QUOTE]

No juu, ei todellakaan!
Ja niissähän taitaa olla se "virallinenkin" ikäraja 7 tai 12 päivästä riippuen.
 
Minulle aikoinaan sanoi esikoisen terkkari että parempi jos lapsi haluaa katsoa salkkareita on että lapsi katsoo sitä aikuisen kanssa, jolloin aikuinen voi selittää tapahtumia. Kuin että kielletään katsominen. No nyt sen tajuan. Ex:ni ei anna katsoa salkkareita, koska hänen nykyinen puoliso ei anna omien lasten sitä katsoa. No 9-v lapseni kertoi että he katsovat jaksoja salaa kavereilla ja netissä. Eli onko se sit oikeasti parempi että lapset katsoo niitä salaa ja jos joku juttu askarruttaa ja mietityttää niin eivät uskalla sitä vanhemmiltaan kysyä, koska vanhemmat on kieltänyt katsomisen. Minä en kiellä katsomista, katsotaan yhdessä, jos satutaan oleen kotona siihen aikaan. Yleensä kyllä keksin siihen aikaan muuta puuhaa :whistle:
 
"vieras"
Minulle aikoinaan sanoi esikoisen terkkari että parempi jos lapsi haluaa katsoa salkkareita on että lapsi katsoo sitä aikuisen kanssa, jolloin aikuinen voi selittää tapahtumia. Kuin että kielletään katsominen. No nyt sen tajuan. Ex:ni ei anna katsoa salkkareita, koska hänen nykyinen puoliso ei anna omien lasten sitä katsoa. No 9-v lapseni kertoi että he katsovat jaksoja salaa kavereilla ja netissä. Eli onko se sit oikeasti parempi että lapset katsoo niitä salaa ja jos joku juttu askarruttaa ja mietityttää niin eivät uskalla sitä vanhemmiltaan kysyä, koska vanhemmat on kieltänyt katsomisen. Minä en kiellä katsomista, katsotaan yhdessä, jos satutaan oleen kotona siihen aikaan. Yleensä kyllä keksin siihen aikaan muuta puuhaa :whistle:
Tokihan ne lapset voi tehdä mitä vaan vanhempien selän takana; polttaa tupakkaa, juoda alkoholia, käyttää huumeita, harrastaa suojaamatonta seksiä. Mut ainahan sitä voi edes yrittää kieltää ja neuvoa omaa jälkikasvuaan eikä antaa kaikkea periks.
 
[QUOTE="vieras";27208763]Tokihan ne lapset voi tehdä mitä vaan vanhempien selän takana; polttaa tupakkaa, juoda alkoholia, käyttää huumeita, harrastaa suojaamatonta seksiä. Mut ainahan sitä voi edes yrittää kieltää ja neuvoa omaa jälkikasvuaan eikä antaa kaikkea periks.[/QUOTE]

TOTTA! Mutta kieltoja voi itsekin miettiä, mikä kielto tarpeellinen ja mikä ei. Ja voiko sääntöjä muuttaa? Ei aikuisen tule tehdä kieltoja vain kieltämisen ilosta vaan lapselle tulee perustella kiellot. Ja jokainen tuntee itsensä ja lapsensa parhaiten. Itse vaan oivalsin ton salkkari kiellon, että itse kielto teki ohjelmasta mielenkiintoisen ja myös nämä nuoremmat kiinnostui siitä. silloin kun esikoinen asui vielä kotona ja olimme ydin perhe, katsoin salkkarit esikoisen kanssa. Ei silloin nuorempia lapsia koko ohjelma edes kiinnostanut. Kun erosimme ja ex:lle astui mukaan uusi kumppani, niin pikkuhiljaa aloin kuunteleen lasten juttuja ja tajusin, että katsovat salkkareita. Kysyin että oletteko alkaneet katsoa sarjaa, niin vastasivat joo, mut iskä on kyl kieltänyt katsomisen.
 
Meillä lakattiin Salkkarien katsominen, kun esikoinen syntyi vuonna 2002. Ei kyllä ole koskaan tajunnut kinutakaan katselulupaa, kun ei olla koskaan kotona katsottu. Joskus kyllä hokee joitain koulusta opittuja Seppo ja Ismo -juttuja.
 
"vieras"
Ei ole mikään perhesarja todellakaan eikä ole sellaiseksi koskaan tarkoitettukaan. Jotkut vanhemmat ovat vain niin mukavuudenhaluisia, etteivät jaksa tai viitsi valvoa lastensa TV:n katselua.
 
"ellinoora"
Eihän kyse ole siitä ,että lapsi saisi traumoja,mutta sarjassa on oikeasti tosi outoja juttuja lapselle.En itse ole sarjaa seurannut,mutta tiedän että siellä on vaikka mitä.Miten lapselle voi tai miksi haluaa selittää mikä on abortti,tyrmäystipat,elävänä haudattu,narkomaani jne.Ne eivät ole lasten asioita,eikä kyllä normaaleita aikuisenkaan elämässä!
 

Yhteistyössä