Saitko itse päättää harrastuksesi lapsena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Mitä harrastit? Entä saako lapsesi päättää, vai onko sellaisia harrastuksia johon et haluaisi lapsesi menevän?

Minä ratsastin ja voimistelin, molemmat omia päätöksiä, ja kivaa oli! Tuli tämä vain mieleen, kun kaverin kanssa eilen juteltiin, ettei hän saanut harrastaa muuta kuin musiikkia, vanhempiensa valvonnassa :o

Periaatteessa kyllä ja ei. Olisin halunnut harrastaa instrumentinsoittoa. Sen sijaan pääsin laulutunneille ja kuoroon. Kävin myös kokkikerhossa.. äiti ilmoitti sinne. Kaikki muu kerhotoiminta taas oli omaa haluani.

Sain ihan itse valita ja tanssin baletia 9 vuotta, kunnes jalat alkoivat vaivaamaan. Ja ehdottomasti lapsi saa harrastaa sitä mikä kiinnostaa. vaikka jalkapalloa ja jääkiekkoa vaikka en niistä pidäkkään. Istuisin silti kannustamassa :D

Sain itse päättää. MInäkin voimistelin, ratsastin ja soitin eri soittimia. Omaa hevosta en saanut vaikka itse päätin, että sellainen meille otetaan. :D Sain myös lopettaa harrastukset, kun motivaatio loppui. Tietysti vanhemmat kannustivat jatkamaan, mutta mitään pakotusmeininkiä ei ollut.

Mä en saanut harrastaa mitään lapsena.Vanhemmat ei viittineet kuskata mua mihinkään eivätkä kannustaneet harrastamaankaan mitään.Omat lapseni saavat harrastaa mitä haluavat jos ja kun vanhemmat ovat varoissaan.

Teoriassa,en käytännössä.Mummo roudasi väkisin balettitunnille enkä ollut mikään sirpakka pikkutyttö vaan vähän ronskimpaa mallia :laugh: Sitten se istui siel taputtamassa ja hurraamassa,että mua hävetti.Kostoksi iskä vei mut kuulantyöntötreeneihin. :kieh: Levätköön molemmat rauhassa... En kyllä pakota omia lapsiani harrastamaan vasten tahtoaan.Enkä mä inhoa balettia tai kuulantyöntöä,sulokkaita lajeja molemmat omalla tavallaan.Tosin om aharrastamiseni on jo tyrehtynyt enkä harkinnut kummastakaan ammattia :laugh: :laugh:

sain harrastaa, mutta joitain rahallisia rajoituksia oli. Eli koska tanssin aktiivisesti balettia, vanhemmilla ei ollut varaa kustantaa minulle yhtäkkistä hevosinnostustani. ihan hyvä... :)

niin sanon vielä sen että tanssin balettia 15 vuotta ja ainoa ehto jonka äiti asetti oli että se lukukausi jonka aloittaa pitää tanssia loppuun (eli syksy ja kevät erikseen) koska se on maksettu.

olen saanu päättää.juoksin kilpajuoksua ja hyppäsin korkeutta.3 luokalla aloitin lentopallon jota pelasin 6 vuotta.

meillä isompi neiti on nyt välinevoimistelussa.(on tanssinut,jumpannut)pienempi ei vielä harrasta mitään,mutta haluaisi ruveta pelaamaan jalkapalloa,mutta ne aloittavat vasta eskari-iässä,ja neiti on 3 :heart:

En saanut ainakaan kaikkea. Jotkut kerhot oli pannassa poliittisten syitten takia,,, Juuh, uskokaan vaan. Sellaista se oli pienellä paikkakunnalla. Siitä huolimatta ei suurempia traumoja :D

Sain päättää itse.. kävin partiota, 4h-kerhoa ja tyttökerhoa.. mun lapset saa kanssa päättää ite sitten kun jotain haluavat harrastaa.. mulla oli ala-asteella sellanen luokkakaveri kenen vanhemmat päätti harrastukset..

Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Mä en saanut harrastaa mitään lapsena.Vanhemmat ei viittineet kuskata mua mihinkään eivätkä kannustaneet harrastamaankaan mitään.Omat lapseni saavat harrastaa mitä haluavat jos ja kun vanhemmat ovat varoissaan.

toi on tosi surullista. mun siskon mies on harrastanut ihan lapsesta asti jalkapalloa ja sen vanhemmat ei ole kuulemma koskaan kuskannut sitä yhtinkään treeneihin saati peliin, eikä käynyt katsomassa pelin peliä.

Mulla oli muuten sellainen kaveri joka harrasti

ratsastusta
balettia
nykytanssia
flamencoa
jäätanssia
viulunsoittoa
pianonsoittoa
orkesteria

ja sillä oli ihan oikeesti 10 keskiarvo.

mä vähän luulen ettei se tyttö paljon kotona käynyt koulun jälkeen... mutta vanhemmille tais olla tärkeetä että lapsi harrastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
Mulla oli muuten sellainen kaveri joka harrasti

ratsastusta
balettia
nykytanssia
flamencoa
jäätanssia
viulunsoittoa
pianonsoittoa
orkesteria

ja sillä oli ihan oikeesti 10 keskiarvo.

mä vähän luulen ettei se tyttö paljon kotona käynyt koulun jälkeen... mutta vanhemmille tais olla tärkeetä että lapsi harrastaa.

Missähän välissä näki vanhempiaan? :/

meillä on tossa vieressä pallokenttä jossa joskus käydään katsomassa kun 7 vuotiaat pelaavat.yx kerta kun siinä kattelin,ni tuli mieleen et kuinkahan monta poikaa on siellä pelaamassa siksi että isä haluaa.oli paljon poikia jotka oikeasti pelasivat ja sit oli niitä kun pallo tuli viereen ni sille ei osattu tehdä mitään.sit katteltiin taivasta ja istuskeltiin :/ voihan tietty olla että sillä hetkellä ei poikaaa kiinnostanu,mut tuli vaan mieleen.

en saanut harrastaa mitään :headwall:
isosisko sai kyllä kokeilla vaikka mitä mutta jätti kaiken kesken niin mun vanhemmat luuli että mäkin jätän kaiken kesken enkä saanut sit edes kokeilla :kieh:

11-vuotiaana aloitin tanssia kerran viikossa, äiti suosti siihen vain sen takia koska opettaja oli meidän serkku, mutta en jättänyt kesken vaan monta vuotta tanssin, meillä oli jopa esityksiä erilaisissa juhlissa ja kilpailussa. Nyt en ole tanssinut moneen vuoteen, voisin kyllä aloittaa taas :)

Yhteistyössä