Saisko mies Kelan avustusta elatusmaksuihin vai?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on avioeron harkinta meneillään, mutta elatusmaksut laskettu lastenvalvojalla. Kolme lasta ja summaksi sovittiin 440e yhteensä eli se on alle sen minimin.

Mies saa 2400e/kk ja siitä verot pois. Minä olen kotihoidontuella ja tulemme toimeen ihan ok. Minä hoidan pääasiassa lasten vaatetuksen ja ostan ruuat. Mies avustaa minua kuukaudessa 0-200eurolla.

Jos eroamme niin miehelle tulisi siis tämänhetkisten kulujen lisäksi maksettavaksi tuo 440e ja lisäksi ruuat. Menot tietysti niiden osalta pienemmät, kun ostaisi vain omat ruokansa ja lasten ruuat, kun nämä ovat hänellä.

Mies on ehdottomasti sitä mieltä, että summa on aivan käsittämättömän suuri. Siis tuo 440e kuussa kolmesta lapsesta. Ei pysty ymmärtämään miten eronneet maksaa elareita ja monet vieläpä tuosta isompia.

[QUOTE="alkup";22068336]Mua sitten taas kadehdit tuosta summasta, kun kolmen lapsen yh:na kotihoidontuella hoitelisin kolmea lasta ja taloutta?[/QUOTE]
En minä niin sanonut. Mutta ymmärrän hyvin miestä, jonka mielestä tuo on iso raha. Onhan se itsellesikin.

No siis, jos on laskettu että miehellä on kyseessä oleva summa varaa maksaa, niin silloin hänen pitää se maksaa. Ilman mitään avustuksia. Eikä Kela tai kukaan muukaan mitenkään elatusvelvollista avusta, vaan jos elatusvelvollinen ei pysty maksamaan elatusmaksuja, hänen tulonsa ovat siis liian pienet, niin silloin Kela maksaa elatusmaksun saajalle elatustukea.

Haluaisin kyllä kovasti tietää, missä tekee työtään lastenvalvoja, joka sanoo avoimesti pitävänsä asiakastaan pellenä.

Jos lapset muuten syntyvät avioliitossa, lasketaanko se automaattisesti aviomiehen isyydeksi vai voiko isä vaatia vielä isyystestiä varmistaakseen ettei maksele muiden lapsista? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en siis vihjaa että aloittaja olisi vieraissa ravannut.

Jos lapset muuten syntyvät avioliitossa, lasketaanko se automaattisesti aviomiehen isyydeksi vai voiko isä vaatia vielä isyystestiä varmistaakseen ettei maksele muiden lapsista? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en siis vihjaa että aloittaja olisi vieraissa ravannut.

Avioliitossa syntyvä lapsi katsotaan automaattisesti äitinsä aviomiehen lapseksi. Tämän voi kiistää lapsen oletettu isä tai äiti, ei kukaan muu. Isä voi vaatia isyystestiä isyyden vahvistamiseen siis.

440€ kolmesta lapsesta on varmaan ihan laskennallinen normi. Varmaan olisi mahdollista saada enemmänkin. Mun mielestäni se on kuitenkin paljon. 440€+440€+ lapsilisät kolmesta lapsesta yh-lisineen on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen summa lapsien elättämiseen. Sillä pitäisi kyllä pärjätä.

Mitä tarkoittaa tuo 440€ "ja lisäksi ruoat"? Missä ihmeessä lastenvalvojalla on tehty tuollainen sopimus? Lasten elatusmaksun laskuunhan kuuluu ruokapuoli myös.

Siis tarkoitin, että miehelle tulisi tämänhetkisten kulujensa lisäksi maksettavaksi tuo 440e ja ruuat joista hän ei tällä hetkellä maksa, koska minä osta kotihoidontuella meidä perheen ruuat. Eli mies ei nyt maksa ruokaa, mutta jos eroamme niin hänelle tulee lisää juoksevia menoja nuo elarit plus ruoka.

No siis, jos on laskettu että miehellä on kyseessä oleva summa varaa maksaa, niin silloin hänen pitää se maksaa. Ilman mitään avustuksia. Eikä Kela tai kukaan muukaan mitenkään elatusvelvollista avusta, vaan jos elatusvelvollinen ei pysty maksamaan elatusmaksuja, hänen tulonsa ovat siis liian pienet, niin silloin Kela maksaa elatusmaksun saajalle elatustukea.

Haluaisin kyllä kovasti tietää, missä tekee työtään lastenvalvoja, joka sanoo avoimesti pitävänsä asiakastaan pellenä.

En sanonutkaan, että olisi minua suoraan sanonut pelleksi. Mutta äimisteli, että suostunko minä tosiaan tuollaiseen summaan jne. Sitten kun selitin, että mies osallistuu jatkossa myös juokseviin kuluihin joskus, jos on tarpeen niin lastenvalvoja katsoi minua kuin tyhmää ja sanoi, että "kai tajuat ettei talvikengät ole mikään ulosottokelpoinen asia".

440€ kolmesta lapsesta on varmaan ihan laskennallinen normi. Varmaan olisi mahdollista saada enemmänkin. Mun mielestäni se on kuitenkin paljon. 440€+440€+ lapsilisät kolmesta lapsesta yh-lisineen on mielestäni vähintäänkin kohtuullinen summa lapsien elättämiseen. Sillä pitäisi kyllä pärjätä.

Tuskin on laskennallinen normi, koska tuo on alle minimin. Eli tekee per lapsi vähemmän kuin se kelan maksama minimi on.

[QUOTE="alkup";22068396]En sanonutkaan, että olisi minua suoraan sanonut pelleksi. Mutta äimisteli, että suostunko minä tosiaan tuollaiseen summaan jne. Sitten kun selitin, että mies osallistuu jatkossa myös juokseviin kuluihin joskus, jos on tarpeen niin lastenvalvoja katsoi minua kuin tyhmää ja sanoi, että "kai tajuat ettei talvikengät ole mikään ulosottokelpoinen asia".[/QUOTE]

No lastenvalvojahan on ihan oikeassa, mikään, mitä ei siinä paperilla ole, ei ole mitenkään oikeudess pätevää. Jos mies pitää jo nyt määrättyä elatusmaksua liian suurena, niin ei ole mitenkään oletettavissa, että hän kovin innoissan syytäisi teille lisää rahaa.

Sanoit että lastenvalvoja "piti minua pellenä", oletan, että tällaista kuvaa ei voi mitenkään saada muuten kuin siten, että ko. henkilö suoraan sanoo sinua pelleksi. :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="alkup";22068396]En sanonutkaan, että olisi minua suoraan sanonut pelleksi. Mutta äimisteli, että suostunko minä tosiaan tuollaiseen summaan jne. Sitten kun selitin, että mies osallistuu jatkossa myös juokseviin kuluihin joskus, jos on tarpeen niin lastenvalvoja katsoi minua kuin tyhmää ja sanoi, että "kai tajuat ettei talvikengät ole mikään ulosottokelpoinen asia".[/QUOTE]
Se oli varmaan tottunut vähän riitaisampiin eroihin kuin teidän. Näillä kuvauksilla vaikuttaa että olette ihan nätisti pystyneet asioista sopimaan.

[QUOTE="ALKUP";22068402]Tuskin on laskennallinen normi, koska tuo on alle minimin. Eli tekee per lapsi vähemmän kuin se kelan maksama minimi on.[/QUOTE]

No huomioiden miehen tulot tietenkin. :) Ja lasten menot. Kelan maksama minimikään ei ole mikään absoluuttinen totuus tai minimi. Elatusmaksua huomioidessa tulisi ottaa huomioon molempien vanhempien elatuskyky ja lapsen yksilöllinen kulutus. Lapsilisineen tuosta tulee kuitenkin jotain... 1200€ rahaa lasten elatukseen? Mielestäni sillä kyllä kolme lasta elää. Riippuu tietenkin siitäkin, onko lapsilla erityistarpeita tms. Mutta ihan hienoa, jos sinustakin tuo on riittävä summa. :)

Se oli varmaan tottunut vähän riitaisampiin eroihin kuin teidän. Näillä kuvauksilla vaikuttaa että olette ihan nätisti pystyneet asioista sopimaan.

Joo se tuli erittäin selväksi. Haastoi koko ajan riitaa joka tavalla. Aloittikin kysymällä, että sovitaanko ensin elatusmaksuista vai tapaamisista - kummasta tulee vähemmän riitaa. Oltiin ihan haavi auki siellä molemmat. Ja miehelle ei edes puhunut eikä katsonut päin.

No huomioiden miehen tulot tietenkin. :) Ja lasten menot. Kelan maksama minimikään ei ole mikään absoluuttinen totuus tai minimi. Elatusmaksua huomioidessa tulisi ottaa huomioon molempien vanhempien elatuskyky ja lapsen yksilöllinen kulutus. Lapsilisineen tuosta tulee kuitenkin jotain... 1200€ rahaa lasten elatukseen? Mielestäni sillä kyllä kolme lasta elää. Riippuu tietenkin siitäkin, onko lapsilla erityistarpeita tms. Mutta ihan hienoa, jos sinustakin tuo on riittävä summa. :)

Ai sulla on kiva lukihäiriö. 440e kuukaudessa YHTEENSÄ kolmesta lapsesta eli jaettuna kolmella tuo summa on se ikä on per nenä lasta kohden.

Ja vieä uudelleen, jotta ei jää epäselväksi. Mies maksaisi kolmesta lapsestaan YHTEENSÄ elatusmaksua kuukaudessa 440e. EI 440e x 3.

[QUOTE="alkup";22068419]Ai sulla on kiva lukihäiriö. 440e kuukaudessa YHTEENSÄ kolmesta lapsesta eli jaettuna kolmella tuo summa on se ikä on per nenä lasta kohden.

Ja vieä uudelleen, jotta ei jää epäselväksi. Mies maksaisi kolmesta lapsestaan YHTEENSÄ elatusmaksua kuukaudessa 440e. EI 440e x 3.[/QUOTE]

Ei mulla ole lukihäiriötä. :) Mies maksaa siis 440€ yhteensä kolmesta lapsesta. Yleensähän se lasketaan niin, että etävanhempi maksaa puolet, lähivanhempi puolet lapsen/lapsien elatuksesta. Eli silloin miehen osuus elatuksesta on 440€, sinun 440€. Lisäksi tulevat lapsilisät yh-lisineen. Mutta ilmeisesti teillä ei siis näin ole, minkä verran sinun osuudeksi elatuksesta sitten laskettiin?

Ei mulla ole lukihäiriötä. :) Mies maksaa siis 440€ yhteensä kolmesta lapsesta. Yleensähän se lasketaan niin, että etävanhempi maksaa puolet, lähivanhempi puolet. Eli silloin miehen osuus elatuksesta on 440€, sinun 440€. Lisäksi tulevat lapsilisät yh-lisineen. Mutta ilmeisesti teillä ei siis näin ole, minkä verran sinun osuudeksi elatuksesta sitten laskettiin?

Ei siellä laskettu mitään, koska olimme sopineet tuon summan. Mutta minun tuloni ovat siis kotihoidontuki 294e + hoitolisä 169e ja siitä miinus verot plus tietysti lapsilisät kolmesta lapsesta. Siinä on minun elatuskykyni. Mies ei uskaltanut edes pyytää mitään laskentaa, koska tietää että tuo 440e ei tulisi riittämään, jos asia laskettaisiin paperilla.

No jos sä olet ihan tyytyväinen saamaasi summaan, niin asiahan on ihan fine. :)

No kyllä. En väittänytkään. Mutta kun mies on sitä mieltä, että häne on mahdotonta maksaa edes tuota summaa, jos tästä eroon lopulta päädytään ja hänellä ne elarit on maksettavana. Ei siis voi käsittää miten hän pystyisi maksamaan tuon summan saati enemmän. Se oli avaukseni pointti. Ei se, että olenko itse tyytyväinen.

Yhteistyössä