Saisinko mielipiteitänne yrittäjyys-asiaan? Miten sinä tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mä olen nyt päättänyt, että toteutan unelmani ja ryhdyn yrittäjäksi. Sitä on moneen otteeseen ehdoteltukin ja olen tosiaan jo monen monta vuotta itsekin siitä haaveillut. En vaan ole uskaltanut tehdä sitä taloudellisen riskin vuoksi. Nyt on elämä heitellyt sen verran häränpyllyjä, että totesin tuon taloudellisen riskin olevan vähemmän tärkeä asia.

Nyt vaan mietin, että miten tästä lähtisi liikkeelle? Alkupääoman tarve on melko pieni, mutta todennäköisesti kysyntä kasvaa vasta hiljalleen. Sen vuoksi mietin nyt tässä, että aloitanko hakemalla (ja todennäköisesti saamalla) starttirahaa ja pistän "bisnekset" pyörimään sen turvin. Vaiko ilmoittautuisinko henkilöstövuokraukseen, tekisin sinne keikkaa ja samalla perustaisin suoraan toiminimen kautta yritystoiminnan.

Ekassa etuna olisi tietysti se, että voisin keskittyä täysillä yrittämiseen. Mutta käsittääkseni starttirahan hakemisessa menee aikaa ja toisekseen vaatii melkoisen paperisodan.

Jälkimmäisessä yritykseen käytettävät tehot olisi pienemmät kun samalla heittäisin keikkaa, mutta toisaalta pääsisin heti alkuun.

Mitäs itse tekisit?

suosittelen, että menet yritysneuvojalle, kurssille tai jonkun alan ihmisen kanssa keskustelemaan. Kun ulkopuolisena ja alaa tietämättä on vaikea sanoa. Tyhjän päälle en suosittele heittäytymään vaan tee kaikki mahdollinen muun työn ohessa valmiiksi, haali asiakaskuntaa jne ja katso, mihin tie vie. Riippuu tietty sekin hirveesti siitä, mitä olet tekemässä.

Mä kävin reilu vuosi sitten yritysneuvojalla. Olin silloin jo aloittelemassa yrittämistä, mutta sitten osui kohdille "unelmien työpaikka" ja päätin pistää yrittäjyyden edelleen jäihin. Silloin yritysneuvoja oli sitä mieltä, että starttirahan todennäköisesti saan. Nyt olen jalostanut ideaani edelleen ja uskoisin että se vaan parantaa mahdollisuuksia pärjätä :).

Kurssia mun ei tarvitse käydä, mutta sitäkin kyllä mietin josko kävisi kuitenkin. Siis ihan vaan varmuuden vuoksi.

[QUOTE="vieras";26099205]Onko sulla asiakkaita jo valmiiksi? Jos on, aloittaisin ehkä suoraan yrittäjänä. Hiljaisempina hetkinä voit heittää keikkaa sen ohella?[/QUOTE]

Mä en ole uskaltanut aloittaa tekemään vielä mitään tuon yrittämisen eteen, en siis ole haalinut vielä asiakkaita. Kohderyhmä on kuitenkin valmiiksi mietitty. Ja toimenkuva olisi suht monipuolinen, uskoisin että suht nopeasti saisin jonkin verran asiakkaita. En kuitenkaan takuulla niin paljon, että heti pärjäisin pelkästään heidän turvin.

mielipide tulee ihan lonkalta, mutta minusta kuulostaa, että olet jo suunnitellut juttua sen verran pitkään, että starttirahan haun ei luulisi olevan enää ongelma. Pistä yritys suoraan pystyyn ja hommaa tarvittaessa lisätienestejä alkuun keikkailemalla.

Starttirahapäätöksen voi saada hyvinkin nopeasti.Nyt vaan aikaa starttirahaneuvojalle työkkäriin,ja sieltä yritysneuvojalle.
Siinäpä se melkein onkin.Yrittäjäkurssin voit käydä yrittäjyyden ohella.
Suosittelen ehdottomasti starttirahan hakua!

Itsellä oli vähän samanlainen tilanne, mutta valitettavasti en saanut yrityslainaa.Kyse vain 10 000 e,luottotiedot ok jne.
Nyt vähän aikaa hanke jäissä ja säästän tuon puuttuvan summan.
Toimitilat jo on ja osa kalustuksesta. rakennusala kyseessä.

Millaisen rahapanoksen tarvitset? Mikä on ala?

[QUOTE="Meikku";26099305]Starttirahapäätöksen voi saada hyvinkin nopeasti.Nyt vaan aikaa starttirahaneuvojalle työkkäriin,ja sieltä yritysneuvojalle.

Itsellä oli vähän samanlainen tilanne, mutta valitettavasti en saanut yrityslainaa.Kyse vain 10 000 e,luottotiedot ok jne.
Nyt vähän aikaa hanke jäissä ja säästän tuon puuttuvan summan.
Toimitilat jo on ja osa kalustuksesta. rakennusala kyseessä.

Millaisen rahapanoksen tarvitset? Mikä on ala?[/QUOTE]

Mulla on ens kuussa aika työkkäriin, joten otan asian siellä puheeksi ja lähden tosissani viemään eteenpäin. Tykkäisin kyllä todellakin mieluummin päästä hyvään alkuun starttirahan turvin. Alku olisi huomattavasti takkuisempi jos ja kun elanto pitäisi hankkia toisaalta.

Harmi ettet saanut lainaa. Toisaalta onneksi noin pienestä summasta kyse ja selviät säästämisellä. Sulla näemmä muutenkin hyvällä tolalla aloitus :).

Hmmm... mulla on ajatuksissa yrittäjänä järjestää synttärijuhlia (tila tiedossa), leipoa ja kokata tilauksesta, sekä tarjota siivouspalvelua saaremme raharikkaille. Alkupääomaa en siis pahemmin tarvitse, mutta asiakaskuntaa sitäkin enemmän :)

[QUOTE="Meikku";26099315]Jos tuota ´vanhaa´liiketoimintasuunnitelmaa voi käyttää (joka siis yritysneuvojalla tehty) niin sittenhän voit saada starttirahan tosi nopeasti :D[/QUOTE]

Mä en päässyt edes niin pitkälle, että olisin tehnyt liiketoimintasuunnitelman. Kävimme vasta suullisia keskusteluja ja niiden pohjalta tuo yritysneuvoja oli sitä mieltä, että kannattaa lähteä yrittämään. Eli vanha idea paperilla kelpaa kyllä, nyt vaan vähän höystettynä :D

Mä en päässyt edes niin pitkälle, että olisin tehnyt liiketoimintasuunnitelman. Kävimme vasta suullisia keskusteluja ja niiden pohjalta tuo yritysneuvoja oli sitä mieltä, että kannattaa lähteä yrittämään. Eli vanha idea paperilla kelpaa kyllä, nyt vaan vähän höystettynä :D

Mä tein liiketoimintasuunnitelman siinä vaiheessa kun firma oli jo 6 vuotta pyörinyt :whistle: Tosin mä en alottaessa starttirahaa edes ehtinyt hakemaan (oli jokseenkin lentävä alotus), joten sen puolesta sille ei ollut tarvetta.

Mä tein liiketoimintasuunnitelman siinä vaiheessa kun firma oli jo 6 vuotta pyörinyt :whistle: Tosin mä en alottaessa starttirahaa edes ehtinyt hakemaan (oli jokseenkin lentävä alotus), joten sen puolesta sille ei ollut tarvetta.

No sulla ei sitten kauaa kestänyt pistää yritys pystyyn :D. Ja hittoako sillä kirjallisella liiketoimintasuunnitelmalla edes tekee jos ja kun ei hae starttirahaa, vai? Mielessäsi olet varmasti tehnyt kyseisen suunnitelman kuitenkin :).

Kauanko sä sitten olet ollut yrittäjänä? Useamman vuoden kuitenkin. Minkä alan, saako udella?

No sulla ei sitten kauaa kestänyt pistää yritys pystyyn :D. Ja hittoako sillä kirjallisella liiketoimintasuunnitelmalla edes tekee jos ja kun ei hae starttirahaa, vai? Mielessäsi olet varmasti tehnyt kyseisen suunnitelman kuitenkin :).

Kauanko sä sitten olet ollut yrittäjänä? Useamman vuoden kuitenkin. Minkä alan, saako udella?

Se oli tavallaan vähän vahinkokin koko yrittäjyyden alotus... Päässä oli jonkunlainen kuvio, mikä nyt on muuttunu jo alotuksesta ja homma on laajentunutkin hiukan. 9:s vuosi on menossa.
Pääasiassa kuljetustoimntaa mut tuorein ostos oli liukukuormaaja eli taas vähän homma leviää... Lisäks teen aputoiminimellä muutamaa muutakin kirjanpitoa kun omaani.

Se oli tavallaan vähän vahinkokin koko yrittäjyyden alotus... Päässä oli jonkunlainen kuvio, mikä nyt on muuttunu jo alotuksesta ja homma on laajentunutkin hiukan. 9:s vuosi on menossa.
Pääasiassa kuljetustoimntaa mut tuorein ostos oli liukukuormaaja eli taas vähän homma leviää... Lisäks teen aputoiminimellä muutamaa muutakin kirjanpitoa kun omaani.

Okei, sulla siis ilmeisesti vähän isommatkin kuviot, siis henkilökuntaa ja kalustoa.

9 vuotta on jo pitkä aika. Sulla siis on jo takuulla kokemusta ja näkemystä yrittäjyydestä :). Mikä on sun mielestä parasta, mikä pahinta? Tietysti ala on jotain ihan muuta kuin itsellä, mutta varmaan tietyt tekijät on suht samoja yrittäjänä toimimisessa.

onnittelut päätöksestä ehkä ryhtyä yrittäjäksi :)

Minulla olisi suuri unelma alkaa yrittäjäksi, mutta vielä mietin. Tällä hetkellä töissä, mutta olen niin kyllästynyt ihmissuhdeongelmiin :(

Kaverini ryhtyi yrittäjäksi ja pärjää aika hyvin. Käy kaupassa ostamassa ruokaa ihmisten puolesta (vanhukset, lapsiperheet), kysyntää riittää. :)

Okei, sulla siis ilmeisesti vähän isommatkin kuviot, siis henkilökuntaa ja kalustoa.

9 vuotta on jo pitkä aika. Sulla siis on jo takuulla kokemusta ja näkemystä yrittäjyydestä :). Mikä on sun mielestä parasta, mikä pahinta? Tietysti ala on jotain ihan muuta kuin itsellä, mutta varmaan tietyt tekijät on suht samoja yrittäjänä toimimisessa.

2 orj...siis työntekijää mulla on tällä hetkellä, enemmänkin on ollu mut ei niistä saa kun pään kipeeks.
Parasta? Itsenäisyys, raha :D
Pahinta? Stressi iskee välillä. Unettomia öitäkin on jokunen takana ja toimivaa kristallipalloa vieläkin etsin - nyt pitää tehdä päätöksiä joiden vaikutukset näkyy vasta myöhemmin. On sitä pari kertaa menty perse edellä puuhun ja pää edellä maahan, mut jälkiviisaus on se kaikkien paras viisaus.

onnittelut päätöksestä ehkä ryhtyä yrittäjäksi :)

Minulla olisi suuri unelma alkaa yrittäjäksi, mutta vielä mietin. Tällä hetkellä töissä, mutta olen niin kyllästynyt ihmissuhdeongelmiin :(

Kaverini ryhtyi yrittäjäksi ja pärjää aika hyvin. Käy kaupassa ostamassa ruokaa ihmisten puolesta (vanhukset, lapsiperheet), kysyntää riittää. :)

Ihanasti kirjoitettu ja niin totta: olen päättänyt ehkä ryhtyä yrittäjäksi :D :flower:.

Mä olen miettinyt pitkään ja hartaasti yrittäjyyden aloittamista. Uskon jonkin verran (paljon) kohtaloon ja tiettyihin merkkeihin, jotka johdattaa oikealle tielle (toivottavasti en kuulosta ihan hörhöltä). Noita merkkejä on nyt ollut ilmassa enemmän kuin paljon, joten nyt alkoi päätös kypsyä mielessäni. Oikeastaan olen aika varma että siihen siirryn. Milloin ja miten...se jää vielä nähtäväksi. Ehkä sullakin se päätös kypsyy kunnolla sitten kun on sen aika?

Hyvä idea kaverillasi, uskon että kysyntää todellakin on ja alkupääoman tarve on pieni :)

[QUOTE="Meikku";26099305]Starttirahapäätöksen voi saada hyvinkin nopeasti.Nyt vaan aikaa starttirahaneuvojalle työkkäriin,ja sieltä yritysneuvojalle.

[/QUOTE]

Itse sain tuon starttirahapäätöksen vajaa 4:ssä viikossa, ja kun on hyvin perusteltu liiketoimintasuunnitelma rahoituslaskelmineen ja huolellisesti täytettynä hakemus, niin siitä se lähtee, suosittelen kanssa käymään jonkinlaisen yrittäjyyskurssin.

Yhteistyössä