Saisinko kommentteja meidän aaton ruokaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voih

Vieras
Aamulla syödään samettista riisipuuroa ja joululimppua kinkulla.

Sitten joskus iltapäivästä varsinainen joulupäivällinen.

Alkuun kylmät kalaruuat ja salaatit

-metsäsienisalaatti
-rosolli ja kastike
-aurasalaatti
-lohi-avokadosalaatti
-porosalaatti
-italiansalaatti
-punajuurisalaatti

-siika-raputartar maalaisleivällä
-sillikaviaari ruisnapilla
-graavisiika
-graavilohi
-savulohi
-erilaisia sillejä

-pienet poropiiraset
-jauhelihapasteijat
-ehkä pienet sienipiiraset, mutta tarvinneeko..?

Sitten seuraavassa kattauksessa lämpimät ruuat, eli

-kinkku ja kastike
-jouluiset lihapullat (spesiaaliresepti, tehdään vain jouluisin)
-voissa haudutetut ruusukaalit
-hunajaiset punasipulit
-porkkanalaatikko
-lanttulaatikko
-bataattilaatikko
-makaronilaatikko (lasten toive, joten teen sitä myös)

Lisäksi leivät, leikkeleet, juustot ja voi.

Jälkiruokana varmaankin suklaata vaan.. ei kukaan taida jaksaa muuta.

Miltä tuo menu teistä kuulostaa? En ole jaksanut pohtia sitä yhtään aiemmin, mutta joukossa on osa jo aiempina jouluina hyviksi todettuja suosikkeja ja muutama uusi juttu.

Ja kannattaisiko tosiaan jakaa ruoka kahteen kattaukseen, vai laittaa kaikki kerralla tarjolle?

Ja sitten vielä viimeisin. Miten ihmeessä te muut ehditte jouluaattona olemaan jossain muuallakin kuin keittiössä? Mulla menee aina koko aatto siihen, että mä laitan ruokia tarjolle ja lämmitän laatikoita jne. Tahtoisin jotain muutakin...

Tuohon pitää varata ainakin kaksi tuntia aikaa. Itse en edes yrittäisi ottaa joka lajia, joten ei ole pienen perheen kattaus tuo. Mutta hyvinhän tuo toimisi isolle porukalle.

Muutama "puute": Jäisin kaipaamaan vain jotain kevyempää salaatteihin ja jotain raikasta...puuttuu myös joku kastike tai jotain kalojen ja alkupalojen kanssa.
Jälkiruoan puuttuminen on ISO miinus juhla-aterialla.

Jahas..nyt tiedänkin mihin pöytään minä istahdan tänä Jouluna. Saisiko teidän osoitteen? ;)

Vesi tuli ihan kielelle kun kuulostaa niin hyvältä! :) saako udella mitä noihin jouluisiin lihapulliin tulee? :)

Noissa salaateissa esim. tuo aurajuustosalaatti on mun mielestä aika kevyt ja raikas; siihen tulee erilaisia salaatteja, tuoretta päärynää paloina ja auramurua. Ja sitten öljypohjainen kastike.
Lohi-avokadosalaatti on myös kasvispainoitteinen tuoresalaatti, ei mitään majoneesijuttuja tai makaronia tms. Viime jouluna mulla oli kalojen kanssa kastikkeita, mutta kukaan ei koskenutkaan niihin.

Jälkiruuaksi tosiaan ajattelin sitä suklaata, joulutorttuja, maustekakkua ja pipareita. Vadelmajäädykettä oon joinakin jouluina tehnyt, ehkä sen voisi ottaa takaisin ohjelmistoon..

Ja ne juustot ja leikkeleet on tosiaan leivänpäälle tarkoitettuja; goudaa, kermajuustoa, mustaa ritaria. Naudan savupaistia, rosvopaistia, pastramia ja jotain muuta herkkua vielä mitä satun kaupasta löytämään. Siis jotain sellaisia leikkeleitä, joita meillä ei syödä päivittäin.

[QUOTE="vieras";25268091]Jahas..nyt tiedänkin mihin pöytään minä istahdan tänä Jouluna. Saisiko teidän osoitteen? ;)

Vesi tuli ihan kielelle kun kuulostaa niin hyvältä! :) saako udella mitä noihin jouluisiin lihapulliin tulee? :)[/QUOTE]

Teen tällä ohjeella. Ollut meidän perheen (ja etenkin lasten) superherkku jo muutamana jouluna :)

Joulupyörykät - Reseptit – Kotiliesi

Todella herkullinen meny, mutta vähemmälläkin pärjäisit loistavasti ja aikaa jäisi sille muulle. Joku raikas salaatti ja pari muuta, paria lajia kaloja ja nuo laatikot ja kinkku ja lihapullat toimisivat vallan mainiosti. Lisukkeiksi sitten valmiita herkkuja, perheenne suosikkeja, kuten vaikka erilaisia oliiveja, suolakurkkuja, jne. Sillit jätän itse ostamatta, koska ne jäävät kuitenkin syömättä.
Nykyään kun yltäkylläisyydessä eletään, niin kaikkea ei jouluna tarvitse pöytään kantaa. Nauttia voi muustakin kuin ruuasta.
Tänä vuonna syötän sukua oman ison perheemme lisäksi, mutta illan varaamme yhdessäololle oman perheen kesken, enkä aio raataa itseäni väsyksiin ruuan kanssa.

Hyvähän tuo menu on, oikein herkullisen kuuloinen. Tosin mun mielestä porosalaatti ja poropiiraat on liikaa. Jompikumpi voisi jäädä pois.

Samaten mun mielestä punajuurisalaatti on turha, kun tarjolla on kuitenkin rosollia.

Purkkiherneet ja kurpitsa taas on mulle ehdottomia, ne lisäisin lisukkeiksi lämpimien ruokien kanssa.

Yhteistyössä