sairauspelot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RVAPANIIKKI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RVAPANIIKKI

Vieras
Mitä teen kun pelkään sairauksia, kuten rintasyöpää ? Kuulemma joka 10.nes nainen sairastuu. Kertokaa 30vuotiaalle, minkäikäisenä kannatta ensimmäisen kerran AJOISSA tutkia rinnat ja kuinka usein niitä pitäisi tutkia. Itse en osaa enkä uskalla. VOIKO SAIRAUDEN VÄLTTÄÄ kun kun on riitävän nopea?

Mitä kokeita pitäisi ja kuinka usein käydä lääkärissä ettei ole sairastunut johonkin?

Voiko saada lasta kun kuukautiset tulevat milloin sattuu ja brolaktiinit koholla mielenterv. lääk. johd?

Kuulostaa siltä, että olet neuroleptilääkityksellä?
Paranoidisuus eli tässä tapauksessa nämä sairauspelot kuuluvat tyypillisenä oireena siihen sairauteen, jota neurolepteillä yritetään hoitaa. Juttele asiasta sinua hoitavan lääkärin kanssa.

Minulla on lääkitys,ei se minusta hullua tee.. mutta en kuitenkaan mielestäni esitä tyhmää kysymystä?
Siskoni sairastui ju uri 27v rintasyöpään, vaikka lääkäri vaan tutki ja totesi tyyliin; "Ei sua mikään vaivaa"! :(
Ymmärrettävistä asioista minä täällä varmaan höpötän. :o Mullakin luonnollisesti murheena se kun ikää alkaa tulemaan milloin rinnat pitäisi tukia. Toivon että ette ymmärrä mua väärin.... syyttäkin olen huolissani,ehkä hieman paisuttelen. Kova järkytys tämä on ollut :o

Löydät netistä hyvät ohjeet siihen, miten tutkit itse rintasi plus muutakin tietoa rintasyövästä, suomeksi. Mammografiaseulontaa tehdään 50 ikävuodesta lähtien joka toinen vuosi kunnallisesti, sitä aiemmin olet omillasi. Suositeltava seulontaväli on 2-5 vuotta, jotta seulonnasta saatava hyöty (syövän havaitseminen ajoissa) ei ylitä sen haittoja (säteilyn aiheuttama syöpäriski).

Tutkiminen ei tietenkään estä taudin tuloa, mutta säännöllinen itse tutkiminen ja säännöllinen lääkärin tekemä tutkimus (gyne voi tutkia vuositarkastuksen yhteydessä, plus jos näkee aiheelliseksi niin mammografia) varmistaa, että syöpä havaitaan ajoissa ja hoidot tepsivät.

Syöpä tule joka neljännelle henkilölle. Näin ainakin siinä naisten rintasyöpäkampanjassa kerrottiin.Ei sitä voi välttää jos tulee niin tulee, mutta nykyjään siihen ei yleensä kuole, kuten ei moneen muuhunkaan syöpäään. Jatka rintojen tunnustelua, voitahan sen tehdä vaikka joka päiväö

Äidiltä leikattiin rintasyöpä, ja sen johdosta joudun minäkin tästä lähtien mammografiaan joka vuosi, ja ikää 40.
En tosin asu Suomessa, mutta eiköhän sielläkin katsota tarkemmin, jos lähisukulaisella on rintasyöpä, luulisin ainkin.

Yhteistyössä