Sairauspäiväraha, omavastuuajasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hukassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hukassa"

Vieras
Kaaduin ja mursin käteni, leikkaus on ensi viikolla. Kirurgin mukaan sairausloma näissä tapauksissa kestää yleensä 1,5-2 kk.

Mun tilanne on kuitenkin sellainen, että vanhempainvapaa päättyy kuun lopussa ja olisin ollut jäämässä joustavalle hoitorahalle kevääksi. Käden takia tämä ei nyt onnistu. Yritin selvittää sairauspäiväraha-juttuja ja Kelan sivuilla sanotaan, että omavastuu voisi olla 55 vrk, jos työedellytys ei täyty. Siis täh? Lasketaankohan vanhempainvapaata "työksi"?

Toivottavasti joku tietää, minulle tämä on ihan vierasta, en ole ollut aiemmin sairauslomalla… Ja joo, soitan kyllä heti maanantaina Kelaan.

Jouduin joskus selvittämään näitä asioita ja jos oikein muistan, ei tuollaisessa tilanteessa sitä 55 päivän omavastuuta tulisi. Ihan satavarma en kuitenkaan ole, kun nuo oli aika monimutkaisia kiemuroita. Kannattaa tosiaan soitella kelaan ja kysyä sieltä ja toivoa että joku asioista tietävä vastaisi puhelimeen.

jäädä sairausloman ajaksi hoitovapaalle, niin saisit ainakin sen rahan. Ja sitten hoitovapaalta siirtyä joustavalle hoitorahalle. Ei menisi omavastuuseenkaan rahaa.

[QUOTE="Ehkä";30614526]jäädä sairausloman ajaksi hoitovapaalle, niin saisit ainakin sen rahan. Ja sitten hoitovapaalta siirtyä joustavalle hoitorahalle. Ei menisi omavastuuseenkaan rahaa.[/QUOTE]

Näin mietin että sairaslomalappua ei kannata edes ottaa jos karenssi on tuollainen, muuten ei ole edes niitä muutaman satasen tuloja 2 kk aikana...

Kela - Tutkimusblogi - Onko kotiäidillä oikeus sairauspäivärahaan?

Tommosen löysin ja sen mukaan olis 55 päivää omavastuu ja sit sais minimirahaa.

Toi on toki kirjotettu 2010, onhan se voinut muuttua. Että kannattaa joka tapuksessa soittaa ja kysyä.

Minimirahaa saa jos edellisessä vahvistetussa verotuksessa ei ole ollut juurikaan tuloja, esim. olet ollut kotihoidontuella. Minä taas esim. olen maksanut ihan normisti viime vuonna verot 6 kk ansiotuloista ja sen jälkeen (2% korotettuna) äitiys- ja vanhempainrahasta, silloin sairauspäiväraha on enemmän.

Miten mä oon sitte saanut sairaspäivärahaa aika nopeesti, vaikka en oo ollut töissä? Siis että mikään työehto ei varmaan oo täyttynyt? Oonko vaan niin tampio, että ymmärsin jotain väärin?

Kela - Tutkimusblogi - Onko kotiäidillä oikeus sairauspäivärahaan?

Tommosen löysin ja sen mukaan olis 55 päivää omavastuu ja sit sais minimirahaa.

Toi on toki kirjotettu 2010, onhan se voinut muuttua. Että kannattaa joka tapuksessa soittaa ja kysyä.

Minusta kotiäiti tarkoittaa tässä sellaista joka ei ole töissä, tai edes etsi töitä vaan hoitaa lapsia kotona. Jos sattuu olemaan vanhempainpäivärahalla työpaikastaan niin ei sen pitäisi sosiaaliturvaa huonontaa. Työttömänäkin saa sairaspäivärahaa 9vrk omavatuun jälkeen.

[QUOTE="Samu";30615022]Miten mä oon sitte saanut sairaspäivärahaa aika nopeesti, vaikka en oo ollut töissä? Siis että mikään työehto ei varmaan oo täyttynyt? Oonko vaan niin tampio, että ymmärsin jotain väärin?[/QUOTE]

Jos oot ollu työttömänä niin omavastuuaika on se 9pv. Ja opiskelijalla myös.

Voit saada sairauspäivärahaa, jos olet 16–67-vuotias ja sairautesi takia työkyvytön. Voit saada sairauspäivärahaa, jos olet ollut työkyvyttömyyttä edeltävien 3 kuukauden aikana esimerkiksi

työntekijänä
yrittäjänä
ammatinharjoittajana
opiskelemassa päätoimisesti
työttömänä työnhakijana
varusmiespalveluksessa tai siviilipalveluksessa
hoitamassa omaa talouttasi
sapatti- tai vuorotteluvapaalla.

Ylläoleva kopsattu kelan sivuilta. Joskaan mä en ymmärrä mitä tos tarkoittaa toi "hoitamassa omaa talouttasi".

Yhteistyössä