Sairastuin akuuttiin psykoosiin ja nyt muut puuttuvat elämääni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Siis olen neljän lapsen äiti. Sairastuin psykoosiin, mutta nyt olen siis täysin oireeton (eli parantunut). Psykoosi oli monen tekijän summa, puutostiloja (kalium), unettomuutta, sydänhäiriöitä jne. Äitini on ollut erittäin avulias, mutta samalla tunkeutuu ja yrittää määräillä elämästäni yhä enenmmän ja enemmän. Olen siis alkoholistiperheen lapsi ja joutunut lapsesta asti huolehtimaan muista. Juuri vanhempieni käytös osiltaan ajoi minut psykoosiin. En tiedä käsittävätkö vanhempani vieläkään, että juuri lapsuuden traumat ovat osasyy persoonallisuuteni hajoamiseen. Sekä äidilläni, että isälläni on voimakkaita narsistisia piirteitä ja sentyyppistä käytöstä. Todennäköisesti (avohuollossa selvitettyä) minulla on ollut lapsuudessa jo hoitamaton masennus ja ahdistuneisuushäiriö, mutta vanhempani luulevat tai haluavat luulla, että sairastumiseni johtuu jostain ihan muista syistä. Nyt olen kuitenkin täysin kyllästynyt heidän töykeisiin kommentteihinsa ja määräilyihin. Haluavat muuttaa kotonani jopa huonejärjestyksen ja väittävät kissojen aiheuttavan allergiaa (kissat pitäisi muka lopettaa)jne. Eli kaikki pitäisi muuttaa heille mieleiseksi.

mun tapauksessa olin pari viikkoa sairaalassa. En nukkunu moneen yöhön ollenkaan ja sen jälkeen aloin puhua sekavia (siis asioita jotka olivat järjettömiä). Olin peloissani koko ajan jne. Mun psykoosi oli erilaistumaton eikä sitä pystytty luokittelemaan miksikään. Se ei ole kuitenkaan pointtini tässä. Vaan se, että ihmiset joiden käytös oli jo alunperinkin hankalaa ja tuhoisaan minua kohtaan jatkavat vielä hankalampina. Jotenkin pahalta tuntuu, kun itse muuttuu, mutta ympäristö jatkaa samaan malliin. mutta niinhän se aina kai menee....

Asuvatko vanhempasi kovin lähellä? Etkö mitenkään pysty sanomaan heille, että tämän on meidän koti ja täällä määrään minä. Ei varmasti ainakaan edistä kenenkään mielenterveyttä tuollainen asioihin puuttuminen.

Tarvitsisit varmasti etäisyyttä vanhempiisi. Onko sinulla ystäviä, jotka pustyisivät tukemaan sinua tässä asiassa? Entäs käytkö edelleen jossain ammattiauttajan pakeilla- Mitä he neuvovat tekemään tilanteessasi ?
Oletko miettinyt välien katkaisua kokonaan vanhempiesi kanssa? Ainakin toistaiseksi, jotta saisit itsesi täysin kuntoon ja "oppisit" pitämään puolesi.

Olisiko niin, ettei tämä foorumi ole oikea paikka käsitellä näitä psykooseja ja antaa palstapsykologien neuvoa ja hyväksymistä. Se saattaa pahimmillaan antaa sairastuneelle täysin vääriä viestejä ja hyväksyntää, joka taas vain pahentaa oireita ja estää häntä hakemasta sitä oikeaa apua ja parantumista. Mielenterveysongelmissa kannattaa ola hyvin varovainen lähtiesään asiantuntemattomana sairastuneen ajatusmaailmaan mukaan, vaikka olisi hyvinkin hyvä tarkoitus tukea takana.

Alkuperäinen kirjoittaja arkangeli:
Tarvitsisit varmasti etäisyyttä vanhempiisi. Onko sinulla ystäviä, jotka pustyisivät tukemaan sinua tässä asiassa? Entäs käytkö edelleen jossain ammattiauttajan pakeilla- Mitä he neuvovat tekemään tilanteessasi ?
Oletko miettinyt välien katkaisua kokonaan vanhempiesi kanssa? Ainakin toistaiseksi, jotta saisit itsesi täysin kuntoon ja "oppisit" pitämään puolesi.

Tässä on paljon mutkia matkassa. Asutaan niin lähellä ja nyt terapapiakäyntien takia tarvitsen äidin apua, että hän on lasten kanssa aina sen ajan. Tämän takia olen ns.loukussa eli yritän pitää välit hyvinä, mutta näemmä se taas tapahtuu oman itsen kustannuksella. Mun pitäs oppia vaan olemaan välittämättä kaikenmaailman typeristä kommenteista ja haukkumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisiko niin, ettei tämä foorumi ole oikea paikka käsitellä näitä psykooseja ja antaa palstapsykologien neuvoa ja hyväksymistä. Se saattaa pahimmillaan antaa sairastuneelle täysin vääriä viestejä ja hyväksyntää, joka taas vain pahentaa oireita ja estää häntä hakemasta sitä oikeaa apua ja parantumista. Mielenterveysongelmissa kannattaa ola hyvin varovainen lähtiesään asiantuntemattomana sairastuneen ajatusmaailmaan mukaan, vaikka olisi hyvinkin hyvä tarkoitus tukea takana.

Mun ajatusmaailma on niin terve kuin keskivertoihmisellä. AKUUTTI nimenomaan tarkoittaa nopeaa puhkeamista ja mun tapauksessa myös meni nopeasti ohi. Ja mä en ole mitenkään vaaraksi ympäristölleni, jos sitä vihjaat. Vai vaikuttaako sinusta kirjoituksen perusteella ajatusmaailmani sairaalle? Jos olisin noin kovin sairas, niin minun ei annettaisi kotona hoitaa lapsiani ihan yksikseni. Minut on jo sairaalasta uloskirjattu nimenomaan oireettomuuden takia.

Yhteistyössä