Sairastellaanko nykyään enemmän?

Kuvittelenko vain vai sairasteleeko ihmiset nykyään enemmän kuin joku 10-20 vuotta sitten..? Ihan näitä perussairasteluja, flunssaa, kuumetta, vatsatautia.

Tuli tästä äitini kanssa puhetta, kun minä olen pikkulapsena sairastanut kerran vatsataudin ja korkeintaan kerran vuodessa flunssan. Monet tutut ja sukulaisetkin on tätä kummastellut kun aina joku sairaana ja taudit tuntuu kiertävän jokaisen läpi vuorotellen ja taas alkaa alusta... Päiväkodin vanhempainillassakin oli tästä puhetta.

Nyt omien lasten kanssa tuntuu että on ihan jatkuvasti jokin tauti päällä. Juuri selvittiin monen viikon flunssasta ja heti sen perään tuli vatsatauti. Vatsatauti meillä on nyt ollut kolme kertaa vuoden sisään, viimeksi oli joulukuussa ja nyt taas. : / Flunssaakin meillä on ollut syksystä asti, vuorotellen jokaisella enemmän tai vähemmän pahana ja koko ajan sairastutaan uudelleen.

Onko muilla kokemuksia / muistikuvia, että sairastelut olis lisääntynyt vai olenko minä ja tuttuni ainoat "vainoharhaiset"? ;)
 
Keittiönoita
Ei mun kokemukseni mukaan. Kansakoulussa 60-luvulla ja oppikoulussa 70-luvulla oli paljon isommat luokkakootkin kuin nykyisin ja joka kevät ja syksy iski flunssat ja vatsataudit.

Lisäys: Niin ja päälle tietenkin vihurirokot, vesirokot, sikotaudit, tulirokot ja tuhkarokot.
 
"vieras"
Tuli tästä äitini kanssa puhetta, kun minä olen pikkulapsena sairastanut kerran vatsataudin ja korkeintaan kerran vuodessa flunssan.
Minun äitini mukaan lapsuuteni muuttuu terveemmäksi koko ajan. Joskus kauan kauan sitten oli puhetta ikävistä korvatulehduksista, sikotaudista, hinkuyskästä, rokoista ja vaikka mistä. Nyt kun minullakin on lapsia, niin äitini puheissa en kuulemma ollut koskaan kipeä.
 
plm
Kyllä. Mun kouluaikoina 80-luvulla tunsin tasan kaksi ihmistä jolla oli sitrushedelmäallergia ja toisaalta, itse olin sairaana ehkä kuumeessa pari päivää joka toinen vuosi ja itselläni ei ole ollut ainuttakaan korvatulehdusta koskaan.
 
Samoin olen itse sairastellut kuin omat lapsenikin. Meillä on välillä vuosia, että silloin tällöin vain, joku pikku flunssa jollain ja sitten on taas aika, että on flunssaa toisensa perään useampi kuukausi.

Allergiat sensijaan on kyllä selvästi lisäntynyt, ainakin siitepölyallergiat rinnakkaisoireineen.
 
"Minna"
Ei minunkaan mielestä. Peesaan tuota, että aika kuultaa äidin muistot. Minäkään en äitini mukaan ollut koskaan sairas. Oman muistikuvani mukaan taisin olla keskimäärin kerran vuodessa kuumessa ja ehkä joka toinen vuosi vatsataudissa. Ei kuitenkaan mitään korvatulehduksia tai mitään antibioottia vaativaa kai koskaan.

Nyt olen ollut viimeksi kuumessa yläasteella eli kohta 15v sitten. Flunssassa joskus jos lapsilta olen saanut. Sairastamisen määrään voi myös itse vaikuttaa. Terveellinen ruokavalio, altistuminen (=hyvä käsihygienia) ja perintötekijätkin nykytutkimusten valossa vaikuttaa.
 
Keittiönoita
Tuosta aika kultaa äidin muistot...niin, mikä on ollut aikoinaan äidin mielestä sairaana olemista ja mikä ei? Mun äitini mielestä sairaana oltiin silloin, kun ei myöskään menty kouluun. Mutta koulustahan ei flunssan vuoksi oltu pois ellei flunssaan sisältynyt myös kuume. Muistan vielä elävästi, millaista oli istua tunneilla, kun päätä särki, nenä oli täynnä räkää ja koko tunnin yski keuhkojaan pihalle. Mutta kun ei ollut kuumetta, ei myöskään saanut jäädä kotiin = ei ollut sairas. Voisiko osasyynä nykyiseen "sairastetaan enemmän" ajatteluun olla se, että enää kuume ei ole se mittari, millä on sairas/terve?
 

Yhteistyössä