Sairastaako kukaan selkärankareumaa?

Huisi hippu
luokkakaverilla oli, tuskasta elämää mitä oon kuullut, ei voi tehdä kaikkea mitä haluaa, selkää särkee yms. omalle kohdalle jos olisi osunut niin pelottaisi tuo perinnöllisyysasia.

Varmaan samanlaista kuin muutenkin. Erona se että pitää pitää itsestään huolta. Ranka kannattaa pitää liikkuvana. Lääkkeitä syön päivittäin, ja tulehduskipulääkkeet siihen päälle tarvittaessa. Turvakokeissa=verikokeissa pitää käydä muutaman kerran vuodessa.

Mulla estää tutkimuksia jonkun verran raskaus joka on alkutaipaleella mutta samalla oireet myös pahentuneet ihan kauheiksi plussatestin myötä. EI pysty istuun edes autossa pitkiä matkoja : /

Tiedän et pitäisi saada lähete reumapolille mutta terkkarilääkäri vaan vitkuttelee ja meinas ettei magneettikuva löydös mitään kerro radiologin arvioimana.. Noh taida merkatakkaan mitään ennen kun saan sen hiton lähetteen eteen päin mut odotellaan nyt kiltisti noi verikoetulokset joista lääkäri unohti mm. sen perinnöllisyys kokeen.. Pitänee pyytää sekin ens kerralla..

Hassuinta on et lääkärit on pompotelleet mua yli neljä vuotta mitä ihmeellisimmillä selityksillä asioista kunnes fysioterapeutti heitti ilmoille sanan selkärankareuma ja sain vaatimalla rankasti lääkärin laittaan lähetteen magneettikuviin ja sekin vaan manasi pilkallisesti et menee mun rahat hukkaan. Harmittaa kun tuntuu ettei kukaan ota tosissaan näiden oireiden ja kipujen kanssa :(

"eva"
Sairastan. Käyn normaalisti töissä ja vointi on muutoinkin varsin hyvä. Lääkkeitä toki popsin. Tämä reumahan ei periydy suoraan vaan pelkkä mm. tälle sairaudelle altistava geeni periytyy. Selkärankareuma on vaikea diagnosoitava, etenkin naisilla kun oireet eivät aina ole yhtä selkeitä kuin miehillä. Minullakin meni lähemmäs 10 vuotta ensimmäisistä oireista. Toivottavasti sulla pian tilanne selkeytyy!

miettii myös
Mulla kans epäily selkärankareumasta kun sitä on tädillä, papalla, serkuilla yms.
Millasia oireita teillä on? Mulla alkoi 2005 tulemaan muutamaia kertoja vuodessa selkäsärkyjä ja viimevuosina kivut vaan pahentuneet! Eli silloin kun menee kipeeks niin se on aivan älyttömän kipee! Istuminen sattuu ja jalkojen laitto 90 asteen kulmaan.
Muita oireita nyt on ollut polventauksen turvotus. Onko kellään ollut polven takana oireita?? Sekä kipua pohkeen yläosassa ja polven sisäsyrjässä. Sain kortisoonipiikin polveen.
Lisäksi saman jalan nilkka ja sääri todella kipeä! Voiko selk.reumassa olla säären kipua??
Mulla oli se reumafaktori 2kk sitten 13 ja raja on 14. Mutta mulla ei ollut sitä tyypillistä kudosta!?
Onko se siis aina?

"eva"
Sulle "miettii myös". Mulla on polvikipu säteillyt myös sääriluuhun kuten kuvailit ja polveen kokonaisuutena. Muita kipuja on ollut tietty selkäkipu, mutta oireillut on myös olkapäät, sormet ja päkiät. Muistaakseni reumatekijällä ei ole yhteyttä selkärankareuman kanssa, se taitaa olla koholla lähinnä nivelreumassa. Selkärankareumaan voi sairastua myös ilman altistavaa geeniä (HLA-B27), mutta suurimmalla osalla sairastuneista se on. Olethan päässyt käymään reumatologilla?

selkärankareuma löytyy : / paheni kuopuksen raskausaikana pahasti. vasen polvi on alkanu oireileen jo -97, silloin reumalääkäri sano että ei nuin nuorella ole mitään vikaa jaloissa vaan päässä. reumakokeet on aina olheet puhtaat. ku kuulin että keskussairaalan reumalekuri on vaihtunu menin heti tk:n ja sain lähetteen. nyt on kipulääkkeet käytössä, jatko selviää lähiaikoina.

tällähetkellä olo on perseestä, silmätulehusta yrittää, selkä on kipeä ja jäykkä. aamulla en saanu sukkia jalkaan :headwall: kävely on ku ankalla. mutta eiköhän se tästä ala lutviutua. ei saa luopua epätoivosta:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja miettii myös;22032579:
Muita oireita nyt on ollut polventauksen turvotus. Onko kellään ollut polven takana oireita?? Sekä kipua pohkeen yläosassa ja polven sisäsyrjässä. Sain kortisoonipiikin polveen.
Lisäksi saman jalan nilkka ja sääri todella kipeä! Voiko selk.reumassa olla säären kipua??
Mulla oli teininä polven taus turvoksissa (turpos nopeesti ja kiristi aika lailla) ja se oli Bakerin kysta joka leikattiin.
Mulla on huomenna reumalääkäri ja saa luvan tutkia mun selän kunnolla, sen verran alkanu kipuilemaan. Nimenomaan aamut ja aamupäivät on hankalia. Muutenkin alkanu nivelet pitkästä aikaa oireilemaan, joten meinaan kysellä jos ois madollista vaihtaa lääkitystä biologisiin. Saa nähä...

Mulla todettiin selkärankareuma vasta toisen lapsen syntymän jälkeen kun en meinannut parantua ollenkaan. Vasta viime vuonna selkeitä muutoksia SI-nivelissä. Mutta olen jo 15 vuotta sitten sairastanut ekaa kertaa iriittiä ja sitä on sitten riittänyt ihan harvakseltaan siitä lähtien. Tänä keväänä oli viimeeksi.
Syön salatsopyriiniä 3+3 päivässä ja päälle Burana Slow tai Panacod tarvittaessa.

Yhteistyössä