sairaslomasta....Jollain tietoa?

Heips!

Olen palaamassa (hetkeksi) äitiysloman jälkeen töihin. Odotan nyt rv:llä 15 toista lastamme ja olo on sellainen, että tiedän jo valmiiksi että en pysty olemaan kuin ehkä max. viikon töissä (alaselkä, supistukset, väsymys). Teen raskasta työtä (vanhainkodissa).

Mutta siis oisko jollain tietoa onko liittokohtaista että kauan täytyy olla töissä ennenkuin voi jäädä s.lomalle, jotta saa "normaalia" palkkaa sairausajalta? Olen siis vakituinen.

Kiitos kaunis jos joku osaa vastata (sekavaan) kysymykseeni... :headwall: :hug: :heart: :flower:

Miten mä muistelisin, että 3kk...mutta siis jos sinä olet jo ennen edellistä äitiyslomaa ollut ko paikassa töissä, niin mun mielestä saat samantien. Äitiysloma ei mun mielestä vaikuta mihinkään etuuksiin, lomiin tms...toivottavasti en ole ihan hukkateillä =) :attn:

Mun ymmärtääkseni kyllä olet oikeutettu ihan täyteen sairasajan korvaukseen... En usko että liitolla on tämän kanssa tekemistä. Liitto on vain mahdollisesti sopinut jos he maksavat sinulle esim 3 kk palkkaa kun jäät äityslomalle, mutta se on siis ihan liittokohtaisesti.

Mutta kysy vielä varmuuden vuoksi Kelalta!

kyllä niiden pitäisi maksaa s-palkka normaalisti vaikket ois töissä kuin 1 päivän se on sitten taas erikseen kuinka pitkältä ajalta maksavat eli palvelus vuosien mukaan menee paremman tiedon saat palkan laskijalta

Mie olen ymmärtänyt, että 1kk pitää olla töissä, että saa saikulta palkan :eek: Mikä nyt on oikein? Olen ollut kesätöistä saikulla nyt 3 viikkoa ja olen ollut siinä uskossa, että palkan saan silti, koska olen työsuhteessa ollut yli kk ennen saikun alkua.

Joo tietääkseni pitäisi olla se 1kk töissä ennenkuin mahdollisuus sairasajan palkkaan. Katso liiton nettisivuilta työehtosopimuksesta ehdot..sieltä löytyy. Mulle työnantaja maksoi 6 viikon ajalta ja jos olisin ollut sen jälkeen töissä kuukauden päivät niin olisi ollut mahdollisuus uuteen 6 vkon jaksoon.

Todennäköisesti minä tulkitsen nyt väärin tuon 60 pv. Enkä tiedä, että saako täyttä palkkaa uudesta sairauslomasta saman kalenterivuoden sisällä. Kannattaa kysyä palkanlaskijalta.

KVTES 2005-2007:

2 § Sairausloma-ajan palkka

1 mom. Viranhaltijalla/työntekijällä on saman kalenterivuoden aikana oikeus
saada sairausloman ajalta
1 varsinainen palkkansa 60 kalenteripäivän ajalta
2 sen jälkeen kaksi kolmasosaa varsinaisesta palkastaan 120 kalenteripäivän ajalta
3 lisäksi voidaan harkinnan perusteella maksaa enintään kaksi kolmasosaa
varsinaisesta palkasta enintään 185 kalenteripäivän ajalta.

2 mom. Edellytyksenä sairausajan palkan saamiselle on, että palvelussuhde
on välittömästi ennen sairauslomaa jatkunut vähintään 60 kalenteripäivää.

5 mom. Sairausloman ajalta ei makseta palkkaa sen jälkeen, kun sairauslomaa
on myönnetty jatkuvana yhdessä tai useammassa erässä yli
12 kuukaudeksi. Sairausloma katsotaan jatkuvaksi, ellei sitä ole keskeyttänyt
vähintään 30 kalenteripäivän pituinen yhdenjaksoinen virantoimitus/
työssäolo. Yli 12 kuukauden menevältä ajalta voidaan harkinnan
mukaan maksaa enintään puolet varsinaisesta palkasta

ELI TULKITSEN NIIN, ETTÄ TÖISSÄ PITÄÄ OLLA 30 PV, ennen kuin saa täyden palkan, mutta edelleen epäselvää, että saako uudesta sairauslomasta saman kalenterivuoden sisällä.

4 mom.

Sivuviranhaltijalla on sairausajan palkkaan sama oikeus kuin työntekijällä on työsopimuslain mukaan.

Soveltamisohje

Sairausajan palkkaa suoritetaan enintään niin kauan, kun palvelussuhde kestää, vaikka työkyvyttömyys jatkuisi tämän ajan jälkeenkin.

Yhteistyössä