Sairaslomalle lopullisesti rv 30? Kirjoittaako lääkäri suoraan sen 5 viikkoa äitiyslomaan asti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hm

Vieras
Vai pitäisikö minun vielä käydä jossain vaiheessa "kokeilemassa" onnistuuko se työnteko kuitenkin..?
Viikkoja siis 29+ ja olen lääkärille menossa koska selkä ja lantio ei kestä enää työtä mitä teen (seisomista ja kävelyä) sekä liitoskivut ovat kovat. Ei tämä tästä takuulla enää paranekaan vaikka kuinka lepäilisin koska hyvä kun kotona pääsen kävelemään, eli mielestäni ei tässä enää muuta vaihtoehtoa kuin sairasloma äitiyslomaan asti.

Voiko lääkäri kuitenkin kirjoittaa sairasloman vaikka 2 viikon pätkissä vielä tässä vaiheessa ja tilanteessa?
Nimittäin jos laittaisi suoraan nyt sen 5 viikkoa niin voisin lasten päivähoidonkin lopettaa jo nyt ja säästää kuukauden päivähoitomaksut, koska en kuitenkaan heitä hoitoon vie silloin kun olen itse sairaslomalla. Mutta jos on vaarana että joudun vielä töihin kokeilemaan niin en voi irtisanoa paikkoja vielä.

Jäin itse esikoisesta rv30:lla sairaslomalle järkkyjen liitoskipujen kanssa. Samoin sain nyt jo rv29 sairaslomaa, mutta nyt odotankin kaksosia. Voi riippua lääkäristä mihin asti kirjoittaa sairaslomaa. Tosin voit mennä kahden viikon päästä romuna hakemaan uutta sairaslomaa, jota tuskin evätään.

Mä jäin sairaslomalle rv25 suppareiden takia, aluksi kirjotettiin aina viikko kerrallaan ja lopussa taidettiin kirjotella 2vk. Mun ei tarvinnu ainakaan töihin mennä enää kokeilemaan, mutta Kelan takia lääkäri kirjotteli tollasia lyhyitä pätkiä. Kela ei kuulemma hyväksy 4vk pitusia saikkuja raskaana.

Mulle neuvolalääkäri kirjoitti kuukauden sairasloman, sen pidempää ei voi antaa kerralla. Mutta sanoi, että haet sit lisää, eihän tuo tila tuosta parane kun viikoja tulee lisää.
Mulla oli supistuksia ja teen fyysistä työtä ja edellinen lapsi syntyi 6 viikkoa etuajassa, joten ei enää suositellut työntekoa.

[QUOTE="vieras";23146694]Mä jäin sairaslomalle rv25 suppareiden takia, aluksi kirjotettiin aina viikko kerrallaan ja lopussa taidettiin kirjotella 2vk. Mun ei tarvinnu ainakaan töihin mennä enää kokeilemaan, mutta Kelan takia lääkäri kirjotteli tollasia lyhyitä pätkiä. Kela ei kuulemma hyväksy 4vk pitusia saikkuja raskaana.[/QUOTE]

Mulle kirjoitettiin rv20 eteenpäin sairasloma aina sinne rv 35 jolloin äipäloma alkoi (kova supistelu, ennenaikaisuuden uhka)!

Mulle kirjoitettiin rv20 eteenpäin sairasloma aina sinne rv 35 jolloin äipäloma alkoi (kova supistelu, ennenaikaisuuden uhka)!

Kyllä kela hyväksyy mutta useimmiten lääkäri kirjoittaa lyhyempiä jaksoja kerrallaan just tuon kelan takia, siitä on tullut kuulemma usein lisäselvityspyyntöjä tms. Useimmat lääkärit siis toimivat näin vaikka selkeästi saikkua tarvii loppuun asti. Sulla sattui noin. Mutta ap kannattaa siis varautua siihen että kirjottaa ensin lyhyempiä jaksoja.

Eli voi siis käydä ihan miten vaan tuon sairasloman kanssa.. Voikos sairaslomaa hakea suoraan putkeen lisää ilman että käy yhtäkään päivää töissä edes kokeilemassa?

Minulle lääkäri sanonut, että pystyy kelan takia kirjoittamaan vain 2 vkon jaksoja sairauslomaa. Jotkut erikoislääkärit voivat laittaa pidempiä ilman selvityspyyntöjä. Olen nyt raskausviikolla 29 ja ollut nyt 2 vkoa sairauslomalla uupumuksen ja työn raskauden takia (sairaanhoitaja ) Huomenna taas lääkärille, mutta tuskin enää töihin palaan. Ei se työ ole helpottunut ja olonikaan ei ole parempi.

Pärjäätkö sinä niiden lasten kanssa, jos on kovat liitoskivut? Pääsettekö ulkoilemaan jne vai pitääkö lasten nököttää vaan kotona, jos ei voi liikkua kunnolla?

Anteeksi, mutta jos liitoskivut ovat kerran jo nyt niin pahoja ettei työkyky voi enää palautua, ja pahenevat koko ajan, niin kuinka uskallat irtisanoa lasten päivähoitopaikat?

[QUOTE="vieras";23147322]Pärjäätkö sinä niiden lasten kanssa, jos on kovat liitoskivut? Pääsettekö ulkoilemaan jne vai pitääkö lasten nököttää vaan kotona, jos ei voi liikkua kunnolla?[/QUOTE]

Pärjään, toinen on eskarissa joten sen verran pitäisi mun pystyä että pääsen viemään ja hakemaan, autolla kyllä. Ja ulkoilevat jo itse tuossa pihassa keskenään ja kavereitten kanssa. Eli sen takia ei tarvitse päivähoitopaikkoja pitää.

Mulle kirjotettiin 2vkoa kerrallaan, rv 27 jäin pois pahojen liitoskipujen takia. Kerran kävin kokeilemassa työntekoa, mutta eihän siitä mitään tullut. Ja Kelalta tuli tästä huolimatta lisäselvityspyyntö, eli miksei niiden kipujen takia voinut tehdä työtä. Tarkka työnkuvaus vs. kivut piti kertoa. Niin ja mulla hoitoala, kotihoidon puolella tein/teen töitä.

[QUOTE="a p";23147365]Lapset ovat siis 5v ja 6.5v eli hyvin heidän kanssa kotona pärjää.[/QUOTE]

Minulla myön 6v ja 5v lapset ja olen nyt rv 29. Kotona lasten kanssa pärjään oikein hyvin (eipä noita kanniskella tarvitse ) mutta töissä sairaanhoitajana en kyllä enää pärjää kun joka paikkaan sattuu ja nosteltavia 100 kg joka toinen.

Yhteistyössä