Sairaslomalle henkisesti kuormittavasta työstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pää pökkelössä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pää pökkelössä

Vieras
Hei!

Kovasti mietin omaa työssä jaksamistani nyt raskauden aikana. Työni on erittäin vaativaa, henkisesti raskasta ja hektistä. Minulla on univaikseuksia, lihassärkyä, päänsärkyä, pakonomaista ajattelua ja ahdistuskohtauksia. Olen raskausviikolla 25.

Missä vaiheessa olette saaneet sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka? Minä tiedän jo valmiiksi, etten jaksa olla montaakaan viikkoa enää töissä. Onko täällä esimerkiksi rv:lla 30 sairaslomalle jääneitä? Kirjoittavatko lääkärit sairasloman äitiysloman alkuun saakka, vai pitääkö sairaslomaa hakea aina lisää, esim. viikko kerrallaan?

Kirjoitettavan loman pituus riippuu varmaan työstä ja lääkäristä. Muistattehan että sairasloma on aina suositus ja työnantaja voi kumota sen osoittamalla semmoista työtä mihin työntekijä kykeen. Jos on jalkapoikki, pannaan bussikuski konttoriin jne.

Lisäksi kannattaa muistaa että sairaslomaa voi olla työehtosopimuksesta riippuen vain tietyn mittainen aikana ennen kuin maksettava ansiotulo tipahtaa. Palkallisen sairasloman pituus riippuu hieman alasta ja sen tessistä. Esim, kaupan alalla, alle 3 kk:n työsuhde, joka siis sinulla on, palkkaa työnantaja maksaa sairastumispäivältä + 9 seuraavaa arkipäivää.Tästä lähtien maksaa Kela. Sairaspäiväraha on toki huomattavasti pienempi, kuin palkka.

Olisko sinulla mahdollisuus jutella esimiehesi kanssa työssä jaksamisestasi?

Täällä on yksi, joka on ollut saikulla noin raskausviikolta 26 asti ja todennäköisesti tulen olemaan äitiysloman alkuun saakka. Syynä uniongelmat, jotka kylläkin johtuvat ennemminkin itse raskaudesta kuin ahdistuksesta, vaikka sitäkin välillä on ollut. Öisin en vain saa nukuttua niin hyvin, että jaksaisin/pystyisin vastuullista työtä tekemään. Väsyneenä keskittymiskyky heikkenee ja virheitä tekee helpommin. En myöskään koe, että jatkuvasti univelkainen äiti olisi sikiölle hyväksi. Saatika stressi.

Saikkua sain ensin pari viikkoa, sitten kuukauden ja nyt seuraavalla käynnillä toivottavasti jo äitiysloman alkuun saakka. Voin nyt ihan hyvin, kun pystyn nukkumaan silloin kun uni tulee.

Mielestäni ei kannata vetää itseään piippuun raskausaikana. Sinä tarvitset riittävästi lepoa ja rentoutumista, että jaksat pienen vauvan kanssa sen synnyttyä. Monestihan sitä miettii aivan turhaan, että onko tarpeeksi syytä jäädä sairaslomalle, mutta nyt on aika ajatella sinun ja vauvan parasta- siihen ei yhdenkään työpaikan talouden pitäisi kaatua.

Sanibel rv 30+0

Alkuperäinen kirjoittaja Sanibel:
siihen ei yhdenkään työpaikan talouden pitäisi kaatua.

Paitsi jos on kyse yksityisyrittäjästä joka pieneen firmaansa on työllistänyt just sen yhden lisäihmisen itsensä lisäksi. Ei ehkä pitäisi mutta sen yhden yrittäjän talous voi kaatua jos se joutuu kuukausia sitten maksamaan palkkaa ihmiselle joka on saikulla ja ihmiselle joka tulee tilalle. Yhtäkkäi on siis kahden palkkamenot. Tässä vaiheessa kannattaa muistaa että työnantajan todelliset kulut työntekjijästä on työntekijät brpalkka+50%sivukuluja. Yritysmaailmassa siis.
Ei kaikki yritykset ole nokioita.

No, totta varmasti tuokin, mutta eiköhän kuitenkin oma ja syntymättömän lapsen hyvinvointi ole kuitenkin tärkeämpi asia kuin raha....ainakin odottavalle äidille ellei työnantajalle.

Tottakai.. mutta ei pidä yksityisyrittäjään nirhata jos hän kokee katkeuutta jäädessään ilman elantoa. Kaikilla asioilla on kaksi puolta. Miksi se toinen on niin helppoa unohtaa.

Sitä paitsi mun ensisijainen suositus on puhua jaksamisestaan suoraan työnantajansa kanssa ja tarjota tälle siten mahdollisuus räätälöidiä hommat semmoisiksi että niissä jaksaa ja sitten vasta, jos se ei toimi niin yrittää sitä saikkua.

Mulla on just yksi ihminen palkkalistoilla. Jos se jäisi tolleen pois ja olisi saikulla pitkään niin mä olisin kusessa. Mä olen aloitteleva yrittäjä. Työllistin ko henkilön ensin hyvää hyvyyttäni ja nyt toki tämä on korvaamaton. Pidän työntekijästä enkä ole kusipää vaan tottakai lapsen etu ja äidinkin menee edelle. Vituttaisi silti jos tämä jäisi puolen vuoden saikulle. Mun ois pakko palkata uusi työntekijä ja siihen ei rahat riittäisi. Mulle työntekijän syntymätön lapsi on tärkeä toki... mutta välitän mä noista omistanikin. Loppuisi leipä meidän pöydästä jos näin kävisi. Olen yh joten....kai mua saisi edes rankasti vituttaa!!!!

Totta kai ymmärrän myös sinun kantasi, pienyrittäjä. Asiat harvoin ovat musta-valkoisia. Ap:n kuvaamat oireet kuitenkin ovat mielestäni jo aika vakavasti otettavia stressioireita, jotka voivat pitkittyessään johtaa vakavampiin ongelmiin. Siksi haluan kannustaa häntä ajattelemaan ensisijaisesti omaa ja lapsensa hyvinvointia. Ei ollut tarkoitus loukata ketään kommentillani.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanibel:
Ap:n kuvaamat oireet kuitenkin ovat mielestäni jo aika vakavasti otettavia stressioireita, jotka voivat pitkittyessään johtaa vakavampiin ongelmiin. Siksi haluan kannustaa häntä ajattelemaan ensisijaisesti omaa ja lapsensa hyvinvointia.

Olen samaa mieltä siksi suosittelen että:
Sitä paitsi mun ensisijainen suositus on puhua jaksamisestaan suoraan työnantajansa kanssa ja tarjota tälle siten mahdollisuus räätälöidiä hommat semmoisiksi että niissä jaksaa ja sitten vasta, jos se ei toimi niin yrittää sitä saikkua.

Alkuperäinen kirjoittaja pienyrittäjä:
Tottakai.. mutta ei pidä yksityisyrittäjään nirhata jos hän kokee katkeuutta jäädessään ilman elantoa. Kaikilla asioilla on kaksi puolta. Miksi se toinen on niin helppoa unohtaa.

Mulla on just yksi ihminen palkkalistoilla. Jos se jäisi tolleen pois ja olisi saikulla pitkään niin mä olisin kusessa. Mä olen aloitteleva yrittäjä. Työllistin ko henkilön ensin hyvää hyvyyttäni ja nyt toki tämä on korvaamaton. Pidän työntekijästä enkä ole kusipää vaan tottakai lapsen etu ja äidinkin menee edelle. Vituttaisi silti jos tämä jäisi puolen vuoden saikulle. Mun ois pakko palkata uusi työntekijä ja siihen ei rahat riittäisi. Mulle työntekijän syntymätön lapsi on tärkeä toki... mutta välitän mä noista omistanikin. Loppuisi leipä meidän pöydästä jos näin kävisi. Olen yh joten....kai mua saisi edes rankasti vituttaa!!!!

Ei kai sinun tarvitse puolta vuotta palkkaa maksaa? Eikös kelan sairaspäivärahalle putoa kuukauden sairasloman jälkeen.. Hankala on tilanteesi jos yrityksesi talous kaatuu työntekijän kuukauden poissaoloon.

kelan työttömyyspäivärahaa maksetaan yrittäjälle työntekijän sairauspoissaolosta 10. päivän jälkeen.
Riippuen sairausloman syystä, osan saattaa saada takaisin myös vakuutuksesta, nehän on Suomessa pakollisia.

Toinen yrittäjä-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja harkinnanvarainen:
Kirjoitettavan loman pituus riippuu varmaan työstä ja lääkäristä. Muistattehan että sairasloma on aina suositus ja työnantaja voi kumota sen osoittamalla semmoista työtä mihin työntekijä kykeen. Jos on jalkapoikki, pannaan bussikuski konttoriin jne.

Lisäksi kannattaa muistaa että sairaslomaa voi olla työehtosopimuksesta riippuen vain tietyn mittainen aikana ennen kuin maksettava ansiotulo tipahtaa. Palkallisen sairasloman pituus riippuu hieman alasta ja sen tessistä. Esim, kaupan alalla, alle 3 kk:n työsuhde, joka siis sinulla on, palkkaa työnantaja maksaa sairastumispäivältä + 9 seuraavaa arkipäivää.Tästä lähtien maksaa Kela. Sairaspäiväraha on toki huomattavasti pienempi, kuin palkka.

Mistä ap;n kirjoituksesta selviää että hän on kaupan alalla?

Jos työnantaja ei ole valmis tulemaan sinua vastaan eikä ymmärrystä löydy, voit toimittaa sairauslomatodistuksen postitse ja ilmoittamaan vaikka soittamalla loman pituuden.
Riippuen lääkäristä/tilastasi millaisen sairausloman saat.

Alkuperäinen kirjoittaja 123---:
Palkallisen sairasloman pituus riippuu hieman alasta ja sen tessistä. Esim, kaupan alalla, alle 3 kk:n työsuhde, joka siis sinulla on, palkkaa työnantaja maksaa sairastumispäivältä + 9 seuraavaa arkipäivää.Tästä lähtien maksaa Kela. Sairaspäiväraha on toki huomattavasti pienempi, kuin palkka.

Jos työnantaja ei ole valmis tulemaan sinua vastaan eikä ymmärrystä löydy, voit toimittaa sairauslomatodistuksen postitse ja ilmoittamaan vaikka soittamalla loman pituuden.

Ei mistään nihilisti! Kaupan ala oli esimerkki!! JOS OSAAT LUKEA NIIN KIRJOITIN ETTÄ ON TES KOHTAINEN ASIA ... KUVAAVANA ESIMERKKINÄ KAUPANALA.

JA EDELLEEN ... LAIN MUKAAN SAIRASLOMA ON VAIN SUOSITUS... TYÖNANTAJA VOI PÄÄTYÄ EVÄÄMÄÄN SAIRASLOMAN MÄÄRÄÄMÄLLÄ TYÖNTEKIJÄN TOISIIN TEHTÄVIIN!

Onhan niitä ns. suojatyöpaikkoja, joissa sairausloman voi anoa virkavapautena.
Olen ymmärtänyt, että ajalta saa täyttä palkkaa. Korjatkaa, jos olen väärässä.

"JA EDELLEEN ... LAIN MUKAAN SAIRASLOMA ON VAIN SUOSITUS... TYÖNANTAJA VOI PÄÄTYÄ EVÄÄMÄÄN SAIRASLOMAN MÄÄRÄÄMÄLLÄ TYÖNTEKIJÄN TOISIIN TEHTÄVIIN! "

Vähän faktoja kiitos... Mun käsittääkseni sairasloma on sairasloma, eikä muuksi muutu. Mutta aina sairaslomasta ei tarvitse maksaa palkkaa...

Stressin, uupumisen tai muun mielenterveyteen liittyvän syyn ollessa kyseessä, en näe kuuden viikon sairasloman olevan ainakaan liian pitkä. Niistä toipuminen ottaa aikaa, eikä välttämättä tapahdu ihan viikossa parissa.

Minä en kertakaikkiaan ymmärrä näitä ihmisiä.. Hitto vie olen monessa työpaikassani törmännyt siihen miten tietyt ihmiset ovat jatkuvasti määrätyin väliajoin sairaslomilla vuodesta toiseen, milloin mistäkin syystä ja ihan vaan sen takia kun ei työnteko kiinnosta. Ja ketään ei haittaa, mutta annas olla jo nainen joutuu kerran tai pari elämässään olemaan pari kuukautta sairaslomalla, kun on väsynyt, koska on RASKAANA, niin ollaan heti kaatamassa loskaa niskaan. Olen ihan varma jos miehet synnyttäisivät, niin töitä ei tehtäisi koko raskausaikana. Minusta tämä on niin ihmeellistä, että naisen on raskaanaollessaankin väännettävä niska limassa töitä, vaikka sitten henkisen hyvinvoinnin tai keskenmenon uhalla, koska "raskaus ei ole sairaus". Jokaisen raskaus on erilainen, joten ihan jokainen on hyvin jäävi täällä arvostelemaan mitä töitä kenenkin tulisi raskaana ollessaan tehdä ja kuinka pitkään.
Omakohtaisella kokemuksella (älkää loukkaantuko), olisin enemmän huolissani monen yrittäjän moraalista, kuin raskaana olevien naisten. Ikävä kyllä..
Jos lääkäri määrää lepoa, niin kuin yleensä sairauden tms ollessa kyseessä tehdään, niin miten ihmeessä työnantaja voi sen kumota. Osoittaa muihin tehtäviin.. siis täh? Töihin lepäämäänkö??

Hyvä kirjoitus mamu79. Olen ihan samaa mieltä. Itse jouduin olemaan esikoistani odottaessani muistaakseni 7 viikkoa sairauslomalla ennen äitiyslomalle jäämistäni. Syynä unettomuus ja siitä seurannut uupumus ja mielialan aleneminen. Myös minulla on vaativa ja stressaava työ epäsäännöllisine työaikoineen. Silloin vähän itsekin pyristelin saikkua vastaan juuri tällä ajatuksella, että "olenhan VAIN raskaana". Ja pah, näin jälkeen päin ajateltuna se raskaus tosiaan on kaikkea muuta kuin VAIN. Onneksi järkevä lääkärini sai puhuttua järkeä päähäni ja olin sitten tosiaan sen n. 7 viikkoa kotona lepäilemässä ennen virallista äitiyslomaa. Nyt odotan toista ja jos sama tilanne tulee eteen niin en todellakaan aio kahta kertaa miettiä sitä että jäänkö saikulle vai en.

Mamu79: Totta, jokainen raskaus on erilainen, eikä kukaan voi sanoa, miltä jostain toisesta tuntuu. Siksi ei ole mukavaa, että arvostelet näitä muita ihmisiä, jotka ovat jonkin muun syyn vuoksi sairaslomalla (mielestäsi) usein. Esimerkiksi migreeniä ei kaikki ota tosissaan, vaan puhutaan, että joku on vain laiska kun ei tule töihin pikku päänkivistyksen takia. Et sinä voi tietää, ovatko nämä toiset saikulla vain koska työnteko ei kiinnosta. Minun käsitykseni on se, että lääkärin etiikka ei anna periksi kirjoittaa sairaslomaa, jos se ei todella tarpeen ole.

Sen sijaan itsekin olen sitä mieltä, että raskaus ei todellakaan ole sairaus. Väsymys kuuluu elämään joinain muinakin aikoina, mutta toki esim. raskausmyrkytys on jo sen verran vakava tila, että se "oikeuttaa" sairaslomaan, totta kai. Mutta en minäkään mene arvostelemaan niitä, jotka hakevat saikkua raskauden aikana omasta mielestäni turhan heppoisin perustein. Siinä tilassa sairaslomaa vieläpä saa todella helposti.

Olen itse töissä todella pienessä yrityksessä, ja ymmärrän kyllä loistavasti myös yrittäjän näkökulman. Ei tasan tarkkaan ole yrittäjältä mitenkään moraalitonta olla huolissaan sekä omasta toimeentulosta että koko yrityksen menestymisestä, sillä pienyrittäjä usein tuntee vastuuta myös kaikista työntekijöistä. Meillä vaikuttaa heti KAIKKIIN työntekijöihin, jos yksi on pitkällä (tai suht lyhyelläkin) saikulla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sairaslomalla olevan työntekijän pitäisi ottaa riskejä terveytensä kustannuksella. Tarkoitan vain sitä, että yrittäjää on turha ruveta mollaamaan, jos hän on huolissaan myös taloudellisesta puolesta. Henkilökohtaisesti inhoan ihmisiä, jotka yrittävät luistaa koko ajan mahdollisimman paljon vastuista ja haalia kaikki mahdolliset tuet jne., koska ne "kuuluvat heidän oikeuksiinsa". Ja tällä en tarkoita nimimerkkiä Mamu79!

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:
Sen sijaan itsekin olen sitä mieltä, että raskaus ei todellakaan ole sairaus. Väsymys kuuluu elämään joinain muinakin aikoina, mutta toki esim. raskausmyrkytys on jo sen verran vakava tila, että se "oikeuttaa" sairaslomaan, totta kai. Mutta en minäkään mene arvostelemaan niitä, jotka hakevat saikkua raskauden aikana omasta mielestäni turhan heppoisin perustein. Siinä tilassa sairaslomaa vieläpä saa todella helposti.

Se on totta, että raskaus ei ole sairaus mutta raskaus voi tuntua joskus ihan yhtä pahalta kuin sairaus. Esimerkkinä vaikkapa viikkoja kestävä pahoinvointi ja oksentelu. Väsymys kuuluu elämään kyllä, mutta tilanteessa, jossa kasvatat uutta elämää sisälläsi, on se nukkumattomuus, jos mahdollista, vieläkin raskaampaa kuin ei-raskaana ollessa. Se, että raskauteen kuuluu yhteenä oireena unettomuuus ei tee siitä unettomuudesta yhtään sen siedettävämpää. Ja pitkä unettomuus voi aiheuttaa masennusta, joka taas altistaa synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Ei se palvele ketään, että tuleva äiti väsyttää itsensä ihan tolkuttomaan tilaan ennen lapsen syntymää. Sen jälkeen kun tunnetusti unet ovat varmasti vähissä.

Ymmärrän kyllä tuon yrittäjyysnäkökulman mutta silti jokaisen naisen ykkösenä on kyllä se tuleva lapsi. Ja jokainen yrittäjä tietää riskit yrittäjäksi ryhtyessään. Ihmiset kun eivät ole koneita eli pitkiäkin sairaslomia voi tulla.

Ymmärrän kyllä tuon

Alkuperäinen kirjoittaja harkin. varainen:
Alkuperäinen kirjoittaja 123---:
Palkallisen sairasloman pituus riippuu hieman alasta ja sen tessistä. Esim, kaupan alalla, alle 3 kk:n työsuhde, joka siis sinulla on, palkkaa työnantaja maksaa sairastumispäivältä + 9 seuraavaa arkipäivää.Tästä lähtien maksaa Kela. Sairaspäiväraha on toki huomattavasti pienempi, kuin palkka.

Ei mistään nihilisti! Kaupan ala oli esimerkki!! JOS OSAAT LUKEA NIIN KIRJOITIN ETTÄ ON TES KOHTAINEN ASIA ... KUVAAVANA ESIMERKKINÄ KAUPANALA.

JA EDELLEEN ... LAIN MUKAAN SAIRASLOMA ON VAIN SUOSITUS... TYÖNANTAJA VOI PÄÄTYÄ EVÄÄMÄÄN SAIRASLOMAN MÄÄRÄÄMÄLLÄ TYÖNTEKIJÄN TOISIIN TEHTÄVIIN!

Oho, onkohan jollain jäänyt lääkitykset ottamatta ;))) Ei sitä nyt huutaa ja haukkua tarvitse.

Esitin vain kysymyksen että mistä niin olit päätellyt, tässä suora lainaus "Esim, kaupan alalla, alle 3 kk:n työsuhde, joka siis sinulla on.." ajattelin että jos olet jo ap;n kanssa keskustellut asiasta... tsiisas.

Ja edelleen, kaikkialla ei päde tuo sairausloma on vain suositus. Ainakin kuntasektorilla se pätee, käsittääkseni juuri kaupan alalla, mutta ei esim. teknologia ja metallissa.

Lääkärintodistus lyhytaikaisesta työkyvyttömyydestä on
asiantuntijalausunto, jossa otetaan kantaa mm. sairaudesta tai
vammasta aiheutuvaan työkyvyttömyyteen. Lääkärin muodollisesti
oikein laatimaa sairauslomatodistusta on ensi kädessä pidettävä
pätevänä, ellei työnantaja perustelluin syin pysty osoittamaan
väärinkäytöstä, joko niin, että lääkäri on tietoisesti antanut
virheellisen todistuksen tai niin, että hänet on erehdytetty
virheellisen todistuksen antamiseen.
Lääkäri ei "määrää sairauslomaa", vaan työnantaja on viime
kädessä oikeutettu arvioimaan lääkärintodistuksen merkityksen ja
harkitsemaan sen perusteella mm. sairausloman ajalta
myönnettäviä etuuksia.
Työntekijä voi vapaasti valita lääkärin, jolta pyytää
todistusta mahdollisesta työkyvyttömyydestä. Työnantaja voi
hankituttaa työntekijällä tämän suostumuksella myös toisen
lääkärin tutkimukseen perustuvan todistuksen esitetystä
työkyvyttömyydestä.
Työntekijän sairauksista voidaan antaa tieto- ja
työnantajalle joko lääkärintodistukseen merkittyinä tai muutoin
vain asianomaisen potilaan itsensä suostumuksella.

Pää pökkelössä: mä jäin saikulle rv 28, eli 7 viikkoa ennen äitiysvapaan alkua työterveyslääkärin määräyksestä ja neuvolalääkärin suosituksesta. Työni on henkisesti ja emotionaalisesti kuormittavaa, ja työilmapiiri oli täysin peestä. Lisäksi olin joutunut pomon hampaisiin, katkera ämmä olis itse halunnut saada lapsia. Mulla oli ennenaikaisia supistuksia, megalomaanisia stressipäänsärkyjä ja tietysti univaikeuksia. Katsoin että ensisijaisesti olen vastuussa terveydestäni ja siten myös lapseni terveydestä.

Yhteistyössä