Sairasloma tyttömälle äitiysloman alkuun asti, miten tuet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaustuet :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaustuet :(

Vieras
Olen koittanut löytää vastaavia tapauksia, mutta ihan samassa tilanteessa ei ole ollut ja tiedonrippeitä on sieltä täältä.

Olen tällä hetkellä työtön ja saan yleisestä työttömyyskassasta (YTK) päivärahaa. Nyt neuvolassa puhuttiin määrääkö lääkäri minut sairaslomalle äitiyslomaan asti, verenpaineiden ja kipeiden supistelujen vuoksi. Miten ihmeessä tukiviidakossa mennään sen jälkeen?

Tiedän että voin hakea kelalta sairausajalta korvauksen äitiyslomaan asti (on kai suurinpiirtein sama kuin liitolta saamani korvaus), mutta kelalla on 9 päivän omavastuuaika, joka minun liiton päivärahoissa tekee sen yli 500€ sen kuukauden tuloista. Kela maksaa työttömille sen omavastuuajan, mutta miten kun on liitossa, maksaako ytk sen summan vai joudunko olemaan sen 9 päivää ilman rahaa?

Missä vaiheessa yleensä raskaudesta pitää liittoon ilmoittaa? Milloin työkkäriin? Minulla kun ei ole ollut käyntejä koko aikana kuin ihan alkuraskaudessa, enkä silloin asiaa ottanut puheeksi kun keskenmenoja oli niin paljon takana...

Olisiko kanssasisarilla kokemuksia? :ashamed:

Minä olin myös saikulla äippäloman alkuun asti. Siis myös työtön ennen saikkua. Sairaslomaa maksetaan se 6 pv viikossa, eli myös lauantailta. Eli summa on likipitäen sama kuin työttömyysrahasi. En jaksa muistaa noita omavastuupäiviä. Soita lliittoon ja kysy.

Mutta tässä neuvon sinua, jos ja kun saat sen saikkulapun, KIIKUTAT sen suoraan HETI työkkäriin, sieltä he ilmoittavat liittoon! jos aikailet niin työkkkäri ei kovin suopeasti katsele. Sitten kävelet kelaan het ja laitat saikkupäivähakemusen aluille. Omilta liiton sähköisiltä sivuilta voi usein myös ilmoitella etukäteen milloin jäät äippälomalle. Ja se tuleekin tehdä. Kaikki heti kun olosuhteet muuttuu. Silloin mahdolliset tuet eivät venyt ja olet hoitanut sääntöjen mukaan.

p.s minulla on semmoinen mielikuva, että liitto maksaasairaustapauksessa tuon omavastuun ,mutten tosiaan ole varma.

Ja soita sinne liittoosi, ne kyllä opastaa :D

...koska sillä ei ole mitään merkitystä muuten kuin tukien osalta.

Jos työkkäristä tarjotaan työpaikkaa, sanot, että olet xx kuulla raskaana. Tuskin kukaan edes haluaa palkata ihmistä, joka on jäämässä juuri äitiyslomalle. Jos kuitenkin "joudut´" töihin, sitten haet sitä sairauslomaa.

Tietääkö terveydenhoitajasi, että et ole töissä vai miksi hän ylipäätään ehdottaa sairauslomaa?

Sairausloma ei kuluta sinun ansiosidoonaistasi ja jos olet sairas työttömän ja estyt sen takia saamasta työtä. Niin siitä seuraa karenssi.

Eli sairasloma on todella aiheellinen nyt ehkä tässä tapauksessa.

Sehän tässä on vielä, etten tiedä milloin äitiysloma alkaa :( Sain laput äitiysrahahakemusta varten, mutta niissä oli väärä laskettu aika, kela pyysi uusia, en ole siis saanut vielä päätöstä äitiysrahasta tai sen alkamisesta.

Neuvolasta sanottiin, että joudun ottamaan oikeasti lepoa ja se on heidän mielestä este myös työn vastaanottamiselle. Lääkäri kirjoittaa sairaslomaa jos syyt ovat oikeat, oli työtön tai työssä. Tietenkin työssä olevalle sillä on enempi merkitystä...

Luulen, että jos sairaslomalappu isketään kouraan, se pitää muutenkin heti kiikuttaa jonnekin, koska sairaslomahan alkaa heti samana päivänä. Ihanaa tää lappuviidakko :)

Yhteistyössä