Sairasloma, mistä?

• Viestiketjun aloittaja Sairaslomantarpeessa
  • Ensimmäinen viesti
Sairaslomantarpeessa
Mulla on nyt rv 27 menossa, loppupuolella jo. Oon lähihoitajana vanhusten palvelukodissa töissä, eli työ on aika raskasta fyysisesti. Sisältää nosteluja, vuodepotilaiden hoitoa, ihan luvattoman paljon kyykistelyä, kävelyä ja ylipäänsä jaloillaan olemista.

Olen käynyt supistelujen ja lantion paineentunteen takia akuuttivastaanotolla lääkärin tarkistuksessa, ja hän kirjoitti sairaslomaa viikon. Sanoi että jos vaiva jatkuu töihin palatessa niin neuvolan kautta lisää sairaslomaa.
Neuvolaan jo soitin ja neuvolalääkärille ei vain ole aikoja, joten mietin että mistä saan lisää sairaslomaa? Aion siis mennä yksityiselle, mutta pitääkö varata aika gynekologille vai ihan yleislääkärille? Miltä lääkäriltä mun on mahdollista saada pidempi sairasloma, kun neuvolalääkäri, akuuttilääkäri ja työterveyslääkäri on poissuljettu? Mihin itse varaisit ajan?

vierailija
Kyllä tuossa tapauksessa on pakko saada neuvola lääkärille aika. Sanot painokkaasti että pakko. Onhan muitakin neuvoloista ja lääkäreitä jos omaan neuvolaan ei saa. Saatko ihan oman neuvolan th kiinni? Eikä mistään ajanvarauksesta.

Sairaslomantarpeessa
Kyllä tuossa tapauksessa on pakko saada neuvola lääkärille aika. Sanot painokkaasti että pakko. Onhan muitakin neuvoloista ja lääkäreitä jos omaan neuvolaan ei saa. Saatko ihan oman neuvolan th kiinni? Eikä mistään ajanvarauksesta.
No niin vaan luulis, kaks kertaa oon neuvolaan soittanut ja kummallakin kerralla ei oo:ta tarjolla. Toukokuussa ensimmäiset vapaat ajat. Tämä vastaus siis juurikin ajanvarauksesta. Oma neuvola mulla on taas ensi viikolla mutta epäilen että ei se neuvolan työntekijä pysty tehdä mitään tämän asian eteen. Ärsyttää kyllä ihan älyttömästi se että täytyy töissä tuskailla ja ihan vaan sen vuoksi kun ei löydy ihmistä kirjoittamaan sairaslomaa.

Olen siis valmis maksamaan sinne yksityiselle siitä että saan sen sairasloman, mutta sillä täällä kyselen että kannattaako mennä gynelle vai yleislääkärille että ne varmasti kirjoittaa. Ja jos siitä pitää monta sataa euroa maksaa niin olis kiva että ois pidempi kuin viikon saikku.

vierailija
Kun olet työssä käyvä ihminen niin eihän työterveyslääkäri voi olla "poissuljettu". Kyllä raskaana olevakin on oileutettu työterveyshuollon palveluihin.

Varmaan kannattaa yrittää vaatia neuvolalääkäriaikaa, mutta jos ei sitä saa, niin työterveyslääkärin kyllä täytyy ottaa sinut vastaan mikäli terveys ei salli työntekoa.

Sairaslomantarpeessa
Kun olet työssä käyvä ihminen niin eihän työterveyslääkäri voi olla "poissuljettu". Kyllä raskaana olevakin on oileutettu työterveyshuollon palveluihin.

Varmaan kannattaa yrittää vaatia neuvolalääkäriaikaa, mutta jos ei sitä saa, niin työterveyslääkärin kyllä täytyy ottaa sinut vastaan mikäli terveys ei salli työntekoa.
Työterveyslääkärin palvelut eivät kuulu minulle kun teen tuntilaisena töitä. :) Eli siis työterveyslääkäri on poissuljettu, samoin kuin tuo neuvolalääkäri jolle olen nyt kaksi kertaa pyytänyt aikaa tuloksetta.

vierailija
Minulla neuvolan terveydenhoitaja varasi ajan lääkärille ja oli itse siellä paikalla myös. Tunkivat johonkin väliin vaan sen ajan.

Kai sinun sitten tarvitsee omaan terveyskeskukseen soitella? Ihan tavallisia terveyskeskuslääkäreitä ovat neuvolan lääkäritkin.

Tai yksityiselle jos menet niin sinuna valitsisin sellaisen joka on perehtynyt raskausaikaan.

Neuvolaa mäki painostaisin, sieltähän se kuuluu saada eikä maksaa omasta pussista, vaikka sillä ei sulle väliä oliskaan. Pääseekö tkn vastaanottolääkärille yhtään nopeammin? Pakko sinne mielestäni olisi saada aika. Jos päädyt yksityiselle niin tutkaile sivuja ja aikaa varatessa tietenkin kerrot mistä kyse niin osaavat varata ajan oikealle.
Viime raskaudessa kävin viikolta 12 n. 3vkon välein neuvolalääkärillä kipujen vuoksi, olisiko lähempänä rv 30 kirjoittanut sitten b lausunnon kelalle. Eli kerralla ei lätkässy tietenkään saikkua loppuun asti.
Koita vielä saada omaan neuvolaan aikaa, kun todennäköisesti joudut käymään uudestaan mahdollisesti saikun jatkumisen takia.

Tsemppiä,koita jaksella!

Sitten vaan terveyskeskuksen lääkäriin. Ja selittää ettei neuvolaan pääse. Tuo on sinänsä tuttua ettei kirjoiteta pitkää sairaslomaa. Itselläni oli samaa . Aina vaan 1-2 vko kerrallaan. Mulla oli kauheat selkäkivut esikoisesta. Ja neuvola lääkäri vaan sanoi saat nyt yhden viikon ja jos sitten taas yrität uudestaan töihin. Oon kanssa vanhus puolella töissä. Päivän pystyi olemaan ja taas kivut yltyi.

vierailija
Terveyskeskukseen lääkärille tai neuvolaan.

Ja niinkun jo aiemmat kirjoittanut, niin luultavasti saat kerralla viikon tai kaksi saikkua ja sen jälkeen tarvittaessa lisää.

Yhden lapsen kohdalla olin saikulla iskias kivun vuoksi loppu raskaudessa useamman viikon kunnes jäin äitiyslomalle.

vierailija
Jos haluat yksityiselle, mene gynekologille, joka hoitas myös raskausaikaa. Minä sain 3 viikkoa saikkus kerrallaan kun supisteli, olisin saanut enemmänkin, mut mulla oli ultra siinä välissä ja kävin kontrollissa samalla ihmisellä julkisella puolella ja kirjotti sitten lisää, yht 6 viikkoa.

Yhteistyössä