Sairasloma-asiaa, APUA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hanna

Vieras
Olin s-lomalla 3.3-15.3 ja Kelalta (miksi ihmeessä??) tuli kirje että saan vain yhdeltä päivältä s-limarahaa. Muut on omavastuuta. Mä en nyt käsitä tätä ollenkaan, ei mulle s-lomapäivistä ole ikinä tullut Kelalta mitään. Eikö mulle makseta nyt siis tuolta ajalta s-lomarahaa ollenkaan vai mitä ihmettä??

Ja joo, soitan KElaan heti maanantaina mutta ajattelin jos joku täällä tietäis

Kannattaa kysyä sieltä kelasta tai työnantajalta (esim. sairaslomista vastaavalta sihteeriltä) tarkemmin mitä se tarkoittaa. Mulle tuli mieleen, että jos on vasta vähän aikaa ollut töissä ennen sairaslomaa, niin siinä tapauksessa voi olla niitä oma vastuu päiviä. Työ ja virkaehto kirjasessa taitaa olla tietoa siitä kuinka paljon täytyy olla töissä ennen kuin sairasloma on palkallista.

Voi olla niin, että työnantaja maksaa sinulle palkan tuon 9 päivää (sairastumispäivä + 8?) ja ylimenevän osuuden kovaa Kela (eli yhden päivän). Tarkista siis työnantajaltasi saatko palkkaa miten.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Nyt vaan teen puolikasta listaa. Näille päiville ei osunut edes kuin 2 työvuoroa.

En osaa enää sanoa, palkanlaskentatietouteni ei ole hyvä. Ihmettelen vain, että jos työpäiviäkään ei ole kuin 2, meinaatko silti, että korvauksia pitäisi saada koko ajalta? Eikös niitäkin tulisi korkeintaan 2 päivältä?

Alkuperäinen kirjoittaja Meimi:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Nyt vaan teen puolikasta listaa. Näille päiville ei osunut edes kuin 2 työvuoroa.

En osaa enää sanoa, palkanlaskentatietouteni ei ole hyvä. Ihmettelen vain, että jos työpäiviäkään ei ole kuin 2, meinaatko silti, että korvauksia pitäisi saada koko ajalta? Eikös niitäkin tulisi korkeintaan 2 päivältä?

Vuorotyöntekijätkin saa kuukausipalkan. Ihan niinkuin kaikki muutkin. Jos tietylle viikolle ei osu kuin muutama työpäivä niin kyllä ne tehdään sitten jossain muualla.

Kela maksaa nuo päivärahat työnantajalle. Työnantaja maksaa sairaslomalaiselle palkan. Siksi. Työnantaja hakee päivärahaa Kelalta. Ja työntekijälle tulee aina ilmoitus paljonko päivärahaa maksetaan. Raha ei siis tulee suoraan sinulle. Ja omavastuuaika siinä on. Sillä on siis merkitystä miten lääkäri ne päivät siihen todistukseen laittaa.

Kelan sivulta kopsattua:
Sairauspäiväraha korvaa ansiomenetyksiä työkyvyttömyytesi ajalta. Sitä maksetaan omavastuuajan jälkeen, joka on yleensä sairastumispäivä ja seuraavat 9 arkipäivää. Jos saat sairausloman ajalta palkkaa, päiväraha maksetaan työnantajallesi.

Yhteistyössä