sairalomaa ja viikko palkatonta ennen ä-lomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
sain just sairaslomaa toiset 2viikkoa työn takia(nyt menossa rv 29).
nyt sitten ongelmaksi modotu se ettei työnantaja maksa kun näiltä 4viikolta palkkaa ja joudun pitämään siis 8päivää palkatonta ennen kesäloman alkua?ja kesälomalta siis siirryn suoraan ä-lomalle!!

mitähän pitäs tehdä,8päivän palkka on sen verta suuri että jos ja kun menetän sen oon ihan pa.
ä-loman kun voi aloittaa joko 30 tai 50 päivää ennen laskettua aikaa niin onko mahdollista aloittaa loma esim 40päivää ennen la:ta?
mitenhän tän sumplis??
:(

lääkäri kirjotti sairaslomatodistukseen selkä/lanne kipu...<br><br>

Olettaako lääkärin sinun palaavan työhän vielä ennen äippälomaa? Vai miksi saikkutodistus on noin hassusti?

Paslkatonta ie tarvitse pitää, voit aloittaa äippäloman miten vaan sen 30 ja 50 päivän välillä tai pitää työnantajan suostumuksella esim pitämättömiä lomia poois.

tai siis ähh...mulla on just neuvola sillon kun sairasloma loppuu,mutta eihän se auta vaikka ne kirjottais mulle kuinkapitkän sairaloman tahansa kun työantaja maksaa vaan sen 4viikon sairaloman palkan...jään kesälomalle tuon yhden "palkattoman" viikon jälkeen.
eli mulle maksetaan sairaloma ajan palkkaa 13.6 asti ja 3viikon kesis alkaa 23.6 tuo väli olissitä palkatonta...kesäloman jälkeen siirryn suoraan ä-lomalle.eli voisin hakea sitä ä-lomaa pikkusen enemmän niin ei jäis tota yli viikon "rahatonta" tohon??

emmä osaa selittää tätä järkevästi :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 10:19 maami-74 kirjoitti:
nyt ei tajua..

Jos oletetaan, että sun sairasloma jatkuu sen 4 vkon jälkeen mikä työnantaja voi kieltäytyä maksamasta sairasloma-ajan palkkaa?? :o

Samaa mietin, eli kuinka kauan sun työsuhde on jatkunut nyt tähän asti?

oon ollu nyt samassa paikassa kohta vuoden,enskuussa tulee vuos täyteen.
palkanlaskija sano kun kysyin että maksavat vaan neljältä viikolta ja sitten menee kelan päivärahoille...
tätä vähän ihmettelin..

katoin pamin sivuilta niin sielläkin lukee että palkallisen jakson pituus on neljä viikkoa... :o <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 10:26 jybis kirjoitti:
palkanlaskija sano kun kysyin että maksavat vaan neljältä viikolta ja sitten menee kelan päivärahoille...
tätä vähän ihmettelin..

jopas,....kysypäs Kelalta. Mun mielestä se ei ihan kuukauden saikun jälkeen ala kelalta juosta.. ei ainakaan minulla. Siis työnantaja saa kelalta rahat tiettyyn määrään saakka.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 10:26 jybis kirjoitti:
tätä vähän ihmettelin..

No sittenhän sä saat sen lopun siitä välistä kelan sairauspäivärahaa , se on tosiaan niin että alle 3 vuoden työsuhteessa työantajan maksettavaksi jää vaan se 28 päivää, mutta se kelan päiväraha alkaa juosta sitten siitä eteenpäin, kunhan sairauslomaa jatketaan lääkärin toimesta. Tarkista vielä kelan toimistosta tuo.

jos sulla tosiaan jatkuu se saikku vielä kesäloman puolelle, niin sillon saat sillonkin Kelan rahaa, eli ei ole mikään pakko käyttää sitä kesälomaa - tosin se päiväraha voipi olla aika paljon pienempi kun kesälomaraha, joten...
ja tuon pitäis kyllä hoitua tuon Kelan rahan ihan automaattisesti, eli työnantaja ilmottaa sinne - näin ainakin minulla oli (ja on taas nyt) - eli sun ei tarttis siitä huolestua, tietysti kesälomasta pitää sopia sitten erikseen. (ja tarkkanahan kannattaa aina olla, että kaikki menee niinkun pitää...)

Jos aloitat äitiysloman aiemmin, se myös loppuu aiemmin. Eli se raha on jostain päästä kuitenkin pois. Mun mielestä kannataa koittaa saada saikkua sillä kelan päivärahalla, ni saa edes jotain ja sit toisessa päässä kauemmin äitiysrahaa.

Mun käsittääkseni sitä äitiyslomaa ei saa itse varhennettua, jos ei ole tosi pätevää syytä? Voin toki olla väärässäkin, mutta mulle vaan lääkäri kertoi kun kuopusta odotin, että työn pitää olla riskiraskaudelle, jotta äitiysloman voi aloittaa 50 päivää ennen laskettua aikaa.
Minä sain silloin kelan sairaspäivärahaa, kun työpaikka lopetti sairasajan palkan maksun.
Kelan sairaspäivärahahan on melkein sama kuin äitiyspäiväraha.

Kelalla on omavastuuaika eli karenssi tuossa sairaspäivärahassa, en nyt muista oliko se 5 vai 7 päivää. Kannattaa yrittää pyytää lääkäriä kirjoittamaan joku muu koodi syyksi, mulla ainakin riitti kun oli eri sairaus, niin sain työnantajan maksamaa saikkua pidempään. Mutta hyvä vaihtoehto on myös tuo äitiysloman varhentaminen :) , vaikka se sitten myös loppuukin aikaisemmin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 10:55 Lumiina kirjoitti:
Mun käsittääkseni sitä äitiyslomaa ei saa itse varhennettua, jos ei ole tosi pätevää syytä? Voin toki olla väärässäkin, mutta mulle vaan lääkäri kertoi kun kuopusta odotin, että työn pitää olla riskiraskaudelle, jotta äitiysloman voi aloittaa 50 päivää ennen laskettua aikaa.
Minä sain silloin kelan sairaspäivärahaa, kun työpaikka lopetti sairasajan palkan maksun.

Nykyään tuo on ihan ilmoitusluonteinen asia jonka odottaja saa itse määritellä tuon 30-50 päivän puitteissa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 11:02 mutsi65 kirjoitti:
Kelalla on omavastuuaika eli karenssi tuossa sairaspäivärahassa, en nyt muista oliko se 5 vai 7 päivää. Kannattaa yrittää pyytää lääkäriä kirjoittamaan joku muu koodi syyksi, mulla ainakin riitti kun oli eri sairaus, niin sain työnantajan maksamaa saikkua pidempään. Mutta hyvä vaihtoehto on myös tuo äitiysloman varhentaminen :) , vaikka se sitten myös loppuukin aikaisemmin.

En mene vannomaan kun ei omaa kokemusta ole, mutta jos sairausloma jatkuu saman sairauden merkeissä tuolle kelan päivärahalle, niin se karenssiaika on kärsitty jos sillä työnantajan maksamalla ajalla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 11:04 Piipi kirjoitti:
\

Nykyään tuo on ihan ilmoitusluonteinen asia jonka odottaja saa itse määritellä tuon 30-50 päivän puitteissa.
Höh, lääkäri antoi mulle sitten syksyllä väärää tietoa tai sit se on muuttunut ihan lähiaikoina....
Hyvä niin, että on ilmoitusluontoinen asia. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 11:06 Lumiina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 11:04 Piipi kirjoitti:
\

Höh, lääkäri antoi mulle sitten syksyllä väärää tietoa tai sit se on muuttunut ihan lähiaikoina....
Hyvä niin, että on ilmoitusluontoinen asia. :)

Vuonna 1999 oli jo näin. Erityisäitiysvapaata taas voi hakea työn vaarallisuudesta riippuen jo ennen kuin laskettuun aikaan enemmän kuin tuo 50 päivää.

Koita välttää kelan rahoille joutumista . Siellä omavastuuaika on 10pv!!!! Kyllä vähän harmitti, kun jäin saikulle ja noin pitkältä ajalta ei mitään tuloja!

Yhteistyössä