Sairaanhoitajien palkka Suomessa on aivan naurettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijapot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse lähdin aikanaan ulkomaille (Englantiin) töihin sairaanhoitajaksi, jonkin aikaa valmistumisen jälkeen ensin Suomessa töitä tehtyäni. Näppiin jäi siellä puolet enemmän kuin Suomessa ja työ oli vähemmän kuormittavaa kuin Suomessa. Siksipä Suomeen palattua (n. 4 vuoden jälkeen) hakeuduin toiselle alalle ja sitä kautta pystyi saamaan palkkakehitystä.

Mille alalle hakeuduit ja mikä on palkkasi nykyään?

Sairaanhoitajien palkka on keskimäärin 2 350 euroa kuussa.

Tällainen tehtäväkohtainen palkka miinus verot kilahti kuntapuolella työskentelevän sairaanhoitajan tilipussiin viime vuonna Suomessa. Tässä ei ole kuitenkaan koko totuus, sillä erilaiset lisät tulevat tämän päälle: lokakuussa 2011 sairaanhoitajan kokonaisansio oli kaikkinensa keskimäärin 3 023 euroa kuussa

http://www.terve.fi/potilas-ja-yhteiskunta/nain-sairaanhoitaja-tienaa-suomessa

Vaihtaisin oikein mielelläni sairaanhoitajien kanssa liksat päittäin. Minulla on korkeakoulututkinto ja teen lääkekehitystä, mutta palkka on paljon huonompi kuin sairaanhoitajilla. Yhtälailla minun työni auttaa pitämään monia ihmisiä hengissä.

Jos kokee työn liian raskaaksi ja henkisesti kuluttavaksi, auttaako siihen lisäraha? Eikö kannattaisi ennemmin vaatia lisää tekijöitä jakamaan työkuormaa? Hienoa ja arvokasta työtä teette, mutta tätä yhtälöä en ole ymmärtänyt palkkavaatimuksissa.

Suora vertailu muiden maiden palkkoihin ei ikinä kannata, ellei samalla suhteuta elinkustannuksiin. Yhtä hyvin voisi muuten valita vertailukohteiksi maita, joissa palkka "euromääräisenä" on heikompi. Haluatteko, että vastapuoli alkaisi vetoamaan näihin palkkoihin ja vaatimaan aanalennuksia?

Ja siten ne lisät. Jos ja kun lisät ovat korvausta menetetyistä viikonlopuista ja illoista, niin kuvitellaapa tilanne että sairaanhoitja tekisi työtään vain 8-16 arkisin. Miltä peruspalkka tuolloin vaikuttaisi verrattuna muihin ammattiryhmiin? Kohtuulliselta?

Näissä keskusteluissa unohdetaan ihan tuon tuosta verotus. Mitäs tässä, teknologiateollisuudessa toimivana asiantuntijana brutto tulo alkaa 4:lla... ja käteen jää nippanappa 2600 e.... eikä todellakaan mahista lisiin tms

Olen tøissæ Oslossa sairaanhoitajana, palkkani reilusti yli tuplat enemmæn kuin Suomessa, eikæ ainakaan minun elæmiseni tæællæ ole yhtææn kalllimpaa kuin Suomessa. Ei ole aikomus enææ Suomessa sairaanhoitajan tyøtæ tehdæ....