Sairaanhoitajien palkka Suomessa on aivan naurettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijapot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sairaanhoitajien palkka on keskimäärin 2 350 euroa kuussa.

Tällainen tehtäväkohtainen palkka miinus verot kilahti kuntapuolella työskentelevän sairaanhoitajan tilipussiin viime vuonna Suomessa. Tässä ei ole kuitenkaan koko totuus, sillä erilaiset lisät tulevat tämän päälle: lokakuussa 2011 sairaanhoitajan kokonaisansio oli kaikkinensa keskimäärin 3 023 euroa kuussa

http://www.terve.fi/potilas-ja-yhteiskunta/nain-sairaanhoitaja-tienaa-suomessa

Norjassa palkka on silti suhteessa korkeampi elintasoon nähden. Ja hallitus pyrkii poistamaan ison osan lisistä. Varmaan ennen pitkää onnistuvat. Suomessa sairaanhoidon osaaminen on huipputasoa ja palkka on siihen nähden kehno.

Moni kollega on lähtenyt tai lähdössä ulkomaille. Meilläkin kerätään jo matkakassaa. Jäljelle jää nämä etniset labrahoitajat ja ilokaasukätilöt.

• Tykkää
Reactions: Kumma
Itse lähdin aikanaan ulkomaille (Englantiin) töihin sairaanhoitajaksi, jonkin aikaa valmistumisen jälkeen ensin Suomessa töitä tehtyäni. Näppiin jäi siellä puolet enemmän kuin Suomessa ja työ oli vähemmän kuormittavaa kuin Suomessa. Siksipä Suomeen palattua (n. 4 vuoden jälkeen) hakeuduin toiselle alalle ja sitä kautta pystyi saamaan palkkakehitystä.

• Tykkää
Kaikkien palkka on liian pieni heidän omasta mielestään. Mutta kertokaapa, mistä ne rahat palkankorotuksiin julkishallinto ottaa näinä aikoina, jolloin pitäisi kuluja leikata muutama miljardi. Varmaankin vastaus on taas, että ne alle viisisataa "rikasta" pitäisi eliminoida ja ottaa niiden rahat. Eipä taida riittää noihin korotuksiin.

Kaikkien palkka on liian pieni heidän omasta mielestään. Mutta kertokaapa, mistä ne rahat palkankorotuksiin julkishallinto ottaa näinä aikoina, jolloin pitäisi kuluja leikata muutama miljardi. Varmaankin vastaus on taas, että ne alle viisisataa "rikasta" pitäisi eliminoida ja ottaa niiden rahat. Eipä taida riittää noihin korotuksiin.
Ei ole palkansaajan asia mistä korotuksiin rahat otetaan. Totuus on se, että Suomessa palkat ovat liian pienet. Joko pitää korotuksia tulla tai elin/asuin kustannuksia pudottaa. Ihan sairasta kaikista pitää ruhtinaalliset voitot nyhtää. Eihän me voi kaikki Kelan tuilla elää. Rahaa yhteiskunnssa kyllä on, sen näkee taas vuoden lopulla.

Vuorolisät yms. nostaa palkkaa. Hyvin ne niillä pärjää. Ammatinvalintakysymys!
T. Pienipalkkainen puutarhuri ilman lisiä

Vuorolisät ovat LISIÄ. Lisää paskasta työajasta. Normaalia lakisääteistä MILLÄ TAHANSA alalla. Jos olet yöllä varastossa töissä, saat yölisää, samon sunnuntailisää yms. Ei ne ole sairaanhoitajan varsinaista palkkaa.

Sairaanhoitajilla on surkea palkka työhön ja koulutukseen nähden!

• Tykkää

Aloittajana haluan sanoa, etten tunne ketään sairaanhoitajaa, mutta arvostan heitä. Olen töissä paperimiehenä ja palkani on rapiat 5500 euroa/kk. Koulutusta minulla ei ole. Menin paperitehtaalle harjoittlijaksi pariksi kuukaudeksi ja sain vakityön.

• Tykkää
Ihmettelen aina näissä keskuteluissa, että ihmiset eivät näe sen suurempaa arvoa hoitotyöllä. Sairaanhoitajan, terkkarin ja kätilön tutkinnon suorittaminen kestää 3,5v-4,5v riippuen mitä tekee, ja on siis AMK-tutkinto, sama kuin insinöörillä. Silti sanotaan vaan, että pitää tyytyä siihen mitä saa tai olisit hankkinut paremman ammatin.

Ei saa vaatia lisää palkkaa kun hoitaja ei tuota mitään (siis rahaa) , mutta kuitenkin on niin tärkeä, ettei saa lakkoillakaan tai joukkoirtisanoutua kun hoitotyö on välttämätöntä yhteiskunnalle ja sairaat pitää saada hoidettua. Koittakaa nyt päättää, että ollaanko me niin tärkeitä, että kannattaa maksaa. Olisiko parempi vaihtoehto sairaala, jossa on suomalaiset lääkärit ja indonesialaiset hoitajat?

• Tykkää
En tunne indonesialaisia hoitajia mutta filippiiniläisiä kyllä ja ihan osaavat työn ja arvostan heitä. Itselleni sama minkämaalainen minua hoitaa kunhan on pätevä.

Lisät huomioiden hoitajien palkka on tosiaan hyvä, en voi haaveillakaan samanlaisesta vaikka yliopiston käynyt. Toki nostaa saa, en pistä vastaan.

Sairaanhoitajana en ole tyytyväinen nykyiseen palkkaan, mutta tässä taloustilanteessa voin tyytyä siihen, mikäli leikkauksia lisiin ei toteuteta. Sen sijaan työn määrä per hoitaja on lisääntynyt merkittävästi, eikä uusia hoitajia palkata silloinkaan kun niitä olisi tarjolla. Työn kuormittavuus on liikaa ja hoitajia on työttömänä. Pakko tehdä vasemmalla kädellä kun oikea on jo käytössä ja työn jälki on välillä sen mukaista. Ahdistavaa olla välillä töissä.

Aloittajana haluan sanoa, etten tunne ketään sairaanhoitajaa, mutta arvostan heitä. Olen töissä paperimiehenä ja palkani on rapiat 5500 euroa/kk. Koulutusta minulla ei ole. Menin paperitehtaalle harjoittlijaksi pariksi kuukaudeksi ja sain vakityön.

Jaahas taidat olla niitä nettipaperityöläisiä joka ei ole koskaan nähnytkään paperikonetta... Minä taas olen pitkänlinjan paperimies. Prosessinhoitajan koulutuksella aloitin aikanaan ja sen jälkeen työantaja on kouluttanut eli ei tänne ilman koulutusta oteta, ei enään. Tuo mainitsemasi euromäärä ei kerro koko totuutta, ilmeisesti haet "vau" efektiä. Tosiasia on että harva paperimies pääsee noihin summiin, useimmilla se jää 3500 euron molemmin puolin. Palkkani vaihtelee sen mukaan kuinka paljon ylitöitä/pyhätöitä teen. On toki ollut 6000 euron kuukausia, nuorena miehenä sitä jaksoi. Perheellisenä kuukausikorvaus jää huomattavasti pienemmäksi, on elämässä muutakin kuin työ. Paperimiehen peruspalkka ei ole kovin kummoinen, sitä et tohtinut mainita eipä ihme..Et myöskään maininnut miten paperityöläisten määrä on pienentynyt... Isäni oli paperimies, veljeni ja minä mutta pojasta tulee jotain muuta olen sanonut ettei tehtaalle kannata tulla. Ennen pitkää loputkin tehtaat siirtävät tuotantonsa pois suomesta tai automatisoidaan tappiinsa eli vain harva käsi pyörittää linjaa.. Paljon jätit kertomatta..

• Tykkää
Ei ne palkankorotukset niin tärkeitä ole, vaan tärkeämpää olisi lisätä henkilökunnan määrää ja vakinaistaa ihmisiä, eikä keksiä kaikenmoisia kommervinkkejä, joilla voidaan ketjuttaa määräaikaisia soppareita vuodesta toiseen.

Työ ei olisi silloin niin kuormittavaa, vastuun taakka jakautuisi tasaisemmin ja ihmisten elintasokin kohentuisi, kun työpaikka olisi nykyistä turvatumpi.

En käsitä tuota perustelua, että Usassa ja Norjassa palkat ovat korkeampia sairaanhoitajilla. NE OVAT IHAN KAIKILLA AMMATTIALOILLA NÄISSÄ MAISSA KORKEAMPIA. Ei sairaanhoitajat ole mikään poikkeus.

Oma palkkani olisi Usassa lähes 100 000 euroa vuodessa, täällä vajaa 50 000 euroa.

Ei ole palkansaajan asia mistä korotuksiin rahat otetaan. Totuus on se, että Suomessa palkat ovat liian pienet. Joko pitää korotuksia tulla tai elin/asuin kustannuksia pudottaa. Ihan sairasta kaikista pitää ruhtinaalliset voitot nyhtää. Eihän me voi kaikki Kelan tuilla elää. Rahaa yhteiskunnssa kyllä on, sen näkee taas vuoden lopulla.
TYHMÄ, TYHMEMPI, TYHMIN.... Ei hyvää päivää! Kenen asia se on? Ihan kenen vaan, kunhan sinä olet saamapuolella. Toivottavasti fiksuna ihmisenä muutat pian ja kauas täältä.

itse sairaanhoitajana ottaisin mieluummin lisäkäsiä töihin, mutta se tuntuu olevan aivan mahdotonta järjestää. Koko työikäni (10 vuotta) on töitä tehty liian pienellä miehityksellä. Jos ei lisäkäsiä järjesty niin silloin palkan olisi parempi nousta, koska heti kun taloustilanne parantuu ja töitä alkaa saada muualtakin niin iso osa hoitajista ottaa hatkat.

Mitä vuorolisiin tulee, niin yötyö lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä, sekä diabetesriskiä. Tästä huolimatta emme saa työnantajalta edes sporttipassia, jonka esim. kaupungin työntekijät saa täällä päin. Eli millään tavalla työnantaja ei tue meidän terveyttä, vaan vuorolisät on ainut naurettava korvaus siitä, että terveys ja ihmissuhteet kärsivät.

Omasta mielestäni vuorolisät pitäisi ehdottomasti saada verottomana, niin kuin monet muutkin korvaukset saadaan.

• Tykkää