Sairaanhoitajaksi vai toimistoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta sh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta sh?

Vieras
Moi,

Olen terv.hoitaja (amk) koulutukseltani ja valmistunut yli 10 vuotta sitten. Hoitotyötä en ole sen jälkeen tehnyt. Sen sijaan olen tehnyt erilaisia toimisto- ja as.palvelutöitä ja opiskellut humkandiksi työnohella. Ihan ok palkka nykyään. Nyt teen elämänmuutosta ja muutan pienelle paikkakunnalle. Siellä huutava pula hoitotyöntekijöistä. Sasnokaa viisaammaat, hakeako osastonsihteerin työtä (ma-pe virka aika, palkka n. 2100€/kk) vai sairaanhoitajan (3- vuorotyö, peruspalkka kai n. 2300€+lisät, kolmivuorotyö)?

Pelkään sh:n töiden aloitusta, sillä mulla ei ole työkokemusta, ihmisten kanssa osaan kyllä toimia ja perushoidon, mutta kliiniset hommat. Ja jos rahaa ajattelee, tienaako sh sitten kuitenknaan paljon enempää, kun pitää/saa olla vuorotyössä..?

Ja onko kokemuksia pitkän tauon (tai ei työkokemusta ollenkaan) jälkeen sh:n työhön paluusta tk:n vuodeosastolle?

Tee niinkuin itse parhaaksi näet. Aika pitkä aika kuitenkin sinulla, kun olet ollut pois, vaikka olenkin kyllä kuullut hoitajista, jotka ovat vuosien jälkeen palanneet työhön, ei se mahdotonta ole. Miten mahtaa mahdollinen työnantaja suhtautua tähän, oletko vielä kysellyt?

Hakisin sitä osastosihteerin työtä, jos kerran olet toimistotyöhön suuntautunut. Muuten ehkä neuvottelisin työnantajan kanssa siitä voisiko työt aloittaa jonkun toisen hoitajan työparina. Eikös jotain lääketenttejä tarvitse tehdä 5 vuoden välein vaikka olis töissäkin?

Riippuu kai siitä mitä itse haluat. Itse teen puhtaita toimistohommia ja viihdyn töissä. Eikä minua kyllä saisi kirveelläkään sairaanhoitajan duuniin, ei vain sovi minulle ne työt.

Ja palkka ei näköjään ole hääppönen kummassakaan työssä mitä mietit. Itseäni ainakin harmittais kouluttautua noin paljon, ja saisin lopulta reilusti vähemmän palkkaa ku perusduunari.

Yksi täti oli 19 vuotta kotona ja meni sitten takaisin työelämään. Röntgenhoitaja oli hän ja sädehoidossa töissä. Hyvä työkaveri oli pitkähköstä tauostaan huolimatta.

Vuodeosaston sh:n homma on niin fyysisesti ja henkisesti raskasta, että jos pärjäät pienemmällä palkalla, niin suosittelen osastonsihteerin työtä. Säännöllinen päivätyö tekee gutaa harrastuksille ja seuraelämälle.

Niinpä, sepä tässä just on, kunen tiedä, oonko toimisto-orientoitunut, kun tavallaan satuin vaan jäämään alalle ja etenin toimistohommissa "vahingossa". Noh, nyt oon burn outissa ja sairauslomalla ;) Että siinä mielessä olis kiva kokeilla ihmisläheisempääkin hommaa, missä saisi liikkuakin.. Onkohan se osastonsihteerin paikka semmonen hermokeskus, että joka tuutista tulee jotain, sit ei kyllä jaksa.. 3-vuorotyö toisaalta vähän jännää, toisaalta olis arkivapaita, oon 13 v tehny ma-pe 8-15.30 töitä.. Kuulemma ottaisivat mielellään sh:n hommiin, toki perehdyttämällä kovasti..kuulostaaks tää nyt siltä, että oon kallistumassa siihen sh:n hommaan? :) Apuva, kun oon päättämätön..ja kun ois kritallipallo..

Vuodeosastolla (tk) ei tarvi olla mikää ruudinkeksijä.. Sinne vaa jos yhtään kiinnostaa. Tai sit otat osastonsihteerin työn ja teet sillon tällön pyhäpäivänä keikan tai satunnaisen yövuoron missä nyt ei muuta tehä kun jaellaa tenoxia ja kuivitetaan niin saat vähän voita leivän päälle ja tuntumaa hoitotyöhön.

Entäs kotihoidon työkenttä? Meillä sh/th:illa pääasiassa toimistohommaa, mutta nollasta muutamaan asiakaskäyntiä päivässä. Kiireitä toki on ajoittain päivässä (aamu, kun ohjeistaa lh/ka/kh:t päivän töihinsä, mutta helpottuu, kun nämä lähtevät reitilleen, puhelinrumba välillä ja iltapäivä, kun kentältä palataan tstolle).

Kiitos teille kovasti vinkeistä! Kotihoito vähän tuntuu liian vastuullisesta aluksi, kun en tosiaan omaa työkokemusta. Mulla on kyllä esimieskokemusta, mutten voi alkaa ohjeistamaanlähihoitajia, jotka osaavat hommat mua paremmin' ahdistaisi liikaa ...mutta ehkä kokeilen sitä sh:n työtä, tosiaan Tk:n osasto tuskin on vaikein paikka aloittaa, ja siellä voi varmaan kysyä neuvoa yms. Muilta, kun ottaa nöyränä noviisin asenteen..siinä kai sitä oppii...ja sit jos vapautuisi telkkarin vakansseja, ne kiinnostaisi. Mut ehkä kokeilen hoitotyötä nyt jonku aikaa..ja voihan sitä myöhemmin mennä opiskelee vaik terv.tieteiden maisteriksi, kun oon kova opiskelemaan ja hallinnonkin puoli kiinnostaa..

Yhteistyössä