Sairaan kipee juurihoito:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...........

Vieras
Olin eilen elämäni toisessa juurihoidossa. Eka juurihoito vuosia sitten meni hyvin, ei mitään kipuja ja ihmettelin juurihoidon huonoa mainetta.

Noh, eilen sitten...mulla oli hampaassa väliaikanen paikka ja se meni juurihoitoon koska vihloi ja vähän jomottele. Poraus sattui ihan hirveesti, kunnon hermokipua mistä meinas itku tulla. Puudutettiin useesti ja lopulta sitten suoraan juurikanavaan joka oli yhtä helvettiä!!

Onko kellään muulla näin pahoja kokemuksia? En saanut lääkäriltä vastauksia miks sattu nyt näin paljon ja etenkään sitä sattuuko seuraavalla kerralla??

En tiedä kivun normaaliudesta, mutta kun ystävälleni tehtiin juurihoito oli poraus tehty hyvin lyhyissä pätkissä, koska kipu oli ollut suuri. Lääkäri oli oikein laskenut ääneen sen ajan ja sitten oli pidetty pieni tauko.

Ei mulla sattunut yhtään. en tosin antanut tehdä mitään ennen kuin oli koko ikenestä tunto hävinnyt. Seuraavalla kerralla ei tarvitse edes puuduttaa kun hampaassa ei ole enää hermoa niin ei ole mitään tuntoa.

Puhuiko se lääkäri mitään siitä, että jatketaanko juurikanavien laajentamista seuraavalla kerralla vai onko pelkkä edessä lääkkeenvaihto tai juurentäyttö?
Jos ne sai eilen kaikki hermot poistettua sieltä hampaasta, ei seuraavan kerran pitäisi olla kamalan kivulias, koska hammas on nyt kuollut eikä siellä ole niitä hermoja, jotka tuntee.

Lisäksi sinne hampaaseen on laitettu sisälle lääke, joka parantaa tulehdusta. Jos se on aiemmin ollut tulehtunut, voi olla että sen takia puudutus ei ole kunnolla purrut (ei tosin äkkiseltään kuulosta siltä, että olisi ollut kovin pahasti tulehtunut, jos on vain vähän vihlonut ja jomotellut...)

Mutta yleensä ne juurihoitojen jatkokäynnit on kivuttomampia ja nopeampia kuin eka..

Mutta mietin, että miksi sulla on ollut vuosikausia väliaikanen paikka siinä? :O

Oli mullakin tunto hävinnyt kyllä puolesta naamaa, kielestä ja nielusta mutta kipu iski kun väliaikanen paikka oli porattu pois. Ei siis vaikuttanut lukuisat puudutukset mitään, vasta se juurikanavan puudutus.

Harmi kun tais nyt jäädä pelko hammaslääkäriin.

Puhuiko se lääkäri mitään siitä, että jatketaanko juurikanavien laajentamista seuraavalla kerralla vai onko pelkkä edessä lääkkeenvaihto tai juurentäyttö?
Jos ne sai eilen kaikki hermot poistettua sieltä hampaasta, ei seuraavan kerran pitäisi olla kamalan kivulias, koska hammas on nyt kuollut eikä siellä ole niitä hermoja, jotka tuntee.

Lisäksi sinne hampaaseen on laitettu sisälle lääke, joka parantaa tulehdusta. Jos se on aiemmin ollut tulehtunut, voi olla että sen takia puudutus ei ole kunnolla purrut (ei tosin äkkiseltään kuulosta siltä, että olisi ollut kovin pahasti tulehtunut, jos on vain vähän vihlonut ja jomotellut...)

Mutta yleensä ne juurihoitojen jatkokäynnit on kivuttomampia ja nopeampia kuin eka..

Mutta mietin, että miksi sulla on ollut vuosikausia väliaikanen paikka siinä? :O

Siis tässä oli väliaikanen paikka vaan viikon verran eikä kuulemma ollut tulehtunut. Se toinen juurihoito oli siis vuosia sitten ja se hammas ok:)

Lääkäri puhui kyllä jostain laajentamisesta ens kerralla? Eli samaako tiedossa kun eilen?? Sanoi että menis vielä 1-2 kertaa siellä.

Itselle tehtiin tässä 2,5 v sitten 3 juurihoitoa ja ei kyllä tuollaista ollut siinä operaatiossa. En tosin anna tehdä mitään jos kipua tuntuu, olen hammaslääkäripelkoinen muutenkin. Yksityisellä tosin tuo touhu.

4l9wl83ze2p.png
s3

Siis tässä oli väliaikanen paikka vaan viikon verran eikä kuulemma ollut tulehtunut. Se toinen juurihoito oli siis vuosia sitten ja se hammas ok:)

Lääkäri puhui kyllä jostain laajentamisesta ens kerralla? Eli samaako tiedossa kun eilen?? Sanoi että menis vielä 1-2 kertaa siellä.

Siis se laajentaminen on periaatteessa sitä samaa kuin eilen.. Mutta elä huoli, erittäin todennäköisesti ei kuitenkaan ole yhtä kivulias kuin eilen, kun homma on jo saatu alulle ja niitä hermoja poisteltu sieltä (luvatahan ei tietenkään voi :()
Sinänsä mun mielestä hyvä merkki, jos on sanonut, että 1-2 käyntiä vain edessä eli ei siinä kovin paljon enää hommaa pitäis olla...:)

Sulla on varmaan ollu just sillon tulehtunu se hammas kun ovat juurihoidon aloittaneet. Ymmärtääkseni silloin puudutus ei välttämättä tehoa vaan joudutaan tosiaan puuduttamaan itse juuri. Mulla eka kerta ei sattunut, vaan posti vain säryn. Toinen kerta välillä kyllä vihloi, mutta ne pahimmat kivut tulivat vasta sen juurihoidon jälkeisenä yönä ja sitä seuraavana yönä. Mikään särkylääke ei auttanut, otin niin buranaa kuin panacodiakin. Heräsin yöllä siihen kipuun aina. Onneks sitä kesti vain pari päivää (mikä on se normaali aika), muuten olisin joutunut uudelleen hammaslääkäriin.

On mulla vielä viimeinen kerta siltikin siis jäljellä, mutta nyt juurten pitäisi olla kuolleet eli seuraavaksi on pysyvän paikan laittaminen sitten ja puudutusta ei enää kuulemma tarvitse.

Taisin vaan olla viimeksi onnekas kun ei tuntunut sitten yhtään missään juurihoito ja oli kahdella käynnillä hoidettu.

Kuulemma ei ollut tulehtunut hammas nyt mutta tiedä sitten.

Yhteistyössä