Sairaaksi jalostettu- dokkari :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Hyi helevata :x

Miten ihminen voikin ajatella noin sairaasti, että ihmisen ja koiran lähisukulaisuus on ihan eri asia?
Että koiraa voi parittaa sukurutsalla ja 'jalostaa' rodun hyviä ominaisuuksia samalla kun ajattelee ettei ihmisenä tekis samoin.

Ja kun katsoi noita rodunkehityksen kuvia... :o
MITEN voi järjellä perustella itselleen ettei koirat kärsi?

Musta tuli just seropien suuri kannattaja.

Mulla on itsellä kultainen noutaja jolla on epilepsia(lievä ), vaalean pigmentin vuoksi ei pysy kirsussa väri eikä koirassa tahdo pysyä edes karvat- karistaa koko ajan ihan hillittömästi. (jotkut neuvoi värjäämään kirsun jos näyttelyihin veisin- en vie) ja joka uintireissun jälkeen saa pelätä että saa koko ihon kattavan ihotulehduksen.
Rotuominaisuuksia. Eipä tullut silloin 10 vuotta sitten ajateltua että ovat sairaan jalostuksen tulosta.

Mä en pystynyt koko ohjelmaa ees paljoa kattomaan. Meillä sellainen Cavalier King Charlesin spanieli mikä siinä dokkarissa viipotti menemään liian suurilla aivoilla varustettuna. Ai kamala kun mun kävi sitä sääli... Ihminen on hirviö.

Lyttynaamat jotka ei saa henkeä, cavalier jolla on liian pieni kallo aivoihin nähden ja jonka tila olis ihmisellä kaikkein kivuliain ja tuskallisin mitä olla voi, löysät nahat jotka kerää tulehdusta, 'naamattomat' koirat jotka teloo silmänsä kun ovat ulkonevat, vääristyneet selkärangat, selkärankahalkiot, huonot nivelet yms.

|O

Kaikkein järkyin mun mielestä oli se mopsi joka oli niin sairas, mutta silti täysin hyväksyttävä jatkamaan sukuaan.

No tää on tyypillinen p*rse edellä puuhun-tapaus. Tällä hetkellä useimmissa roduissahan on herätty ja alettu ponnistelemaan uudelleen paremman jalostuksen muodossa.
Eli hullut vuodet on takana päin ja nyt pennutetaan eri tyylillä kuin aikaisemmin.
Mutta kun katsoo vanhaa sakemannia ja 70-80-luvun helmeä niin onhan niissä melkoinen ero. Ja ekoilla dobbereillakin on jonkun verran näköeroa nykyiseen.

Se on tuo jalostus vaativa harrastus... :whistle:

Mulla ei nyt säteile, mutta mitä tarkoitat tuolal persus edellä puuhun jutulla? :ashamed:

Olin ymmärtävinäni että esim Ruotsissa toimitaan ihan eri tavalla kuin Englannissa jossa tuo dokkari oli kuvattu.
Mutta siis ihan 2008 oli vielä siitä yhdestä näyttelystä tossa filmissä.

Sitä vaan tarkoitin että koirien jalostuksessa on tainnut turhan monen rodun kohdalla käydä niin että alkuperäinen tarkoitus on unohtunut ja sitä on lähdetty suurella innolla ja kysynnän vuoksi muokkaamaan jos mihinkin suuntaan tai sitten ihan vaan alettu tuottaa niitä pentuja hulluja määriä. Sitten huomataan kun elukat kuolee käsiin että eihän tää ihan näinkään nyt mene että vähän miettimällä ja tutkimalla voisi löytyä jotain muutakin järkevämpää tapaa jalostaa.
Ja vanhoja tapoja on tosi vaikea unohtaa,ne mielikuvat syöpyy mieleen että koiran tulee olla tietyn näköinen vaikka siitä olisi vain väri muistona alkuperäisestä.

Mutta vastuuntuntoiset kasvattajat tekee kyllä hyvää työtä monen rodun kohdalla.

Mie katsoin silloin aikaisemmin ton ohjelman.. tekee vieläkin pahaa niiden koirien takia.. reikiä selässä ja sitten terveitä pentuja lopetettiin, koska heiltä puuttui vain se viiva siitä selästä.. mie vain toivon, ettei Suomeen tule koskaan noiden britti-koirien jälkeläisiä.. tuovat vielä samalla noi kaikki kamalat sairauden mukanaan.. minusta se pitäisi ihan lailla kieltää, sen verran sairaita ne koirat olivat ja niiden omistajat, jotka käyttivät noita sairaita koiria jalostukseen.. itselläni on sekarotuinen ja jos joskus puhdasrotuisen otan, se on suomenlapinkoira.. olen kuullut, ettei sillä ois vielä niitä pitkällisen jalostuksen tuomia vaivoja..

Nuo dokkarit tehdään kaikista ääripäistä, joita kyllä ihmisissäkin on, suurin osa koirista ei kuitenkaan ole noin sairaita. Mä en edes suostu katsomaan noita dokkareita, kun niistä tulee vain pahalle päälle, sillä niissä syyllistetään kaikki, vaikka mätämunia kasvattajien joukossa ei ole kuin murto-osa ja esim. Englannissa toimitaan ihan eri tavalla kuin Suomessa, että ei voi maita edes verrata.

Toki sairaita on Suomessakin, mahtuu niitä mätämunia tännekin, mutta täytyy muistaa se, että esim. kaikki lyhytkuonoiset koirat eivät ole sairaita. Mulla lyhytkuonoisia 4 kappaletta ja yhdelläkään ei ole hengitysvaikeuksia, nuo ei edes kuorsaa ja nuo ovat myös suurisilmäisiä ja se kellä on suurimmat ja ehkä ulkonevimmat silmät, niin se ei ole ikinä niitä satuttanut mihinkään.

Mulla ei vaan mee kaaliin se seikka että miten ne seropit sitten on terveempiä? Millä sitä mitataan? Kun en ole koskaan kuullut että kukaan olisi niillä terveystarkastuksia teettänyt, niiden allergioita tai muita ongelmia ei tilastoida jne.
JA ennenkaikkea miksi tulee terve koira jos kaksi loppuun asti jalostettua rotukoiraa saa kimpassa jälkeläisiä???

PS. Mulla on ollut 25 vuotta rotukoiria kahta rotua ja yhdelläkään ei ole ollut mitään tuollaisia
ongelmia ja yli 10 vuotiaaksi ovat kaikki eläneet...

Mä jotenkin ajattelisin, että ei se kahden roturotuyksilön jälkeläinen nyt vielä mikään huipputerve välttämättä ole, mutta ehkä parin sukupolven päästä, kun tarpeeksi pakkaa sekoittaa..?

Se on kyllä totta että sekarotuisten ongelmia ei tilastoida, mutta hoidetaan yhtä lailla kuitenkin. Ainakin mun tietämäni sekarotuiset saavat ihan yhtä laadullista huoltoa ja hoitoa kuin 'paperikoiratkin'.

Voin vain todeta että onneksi täällä Suomessa ei noin räikeitä esimerkkejä ole kuin tuolla briteissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä jotenkin ajattelisin, että ei se kahden roturotuyksilön jälkeläinen nyt vielä mikään huipputerve välttämättä ole, mutta ehkä parin sukupolven päästä, kun tarpeeksi pakkaa sekoittaa..?

Se on kyllä totta että sekarotuisten ongelmia ei tilastoida, mutta hoidetaan yhtä lailla kuitenkin. Ainakin mun tietämäni sekarotuiset saavat ihan yhtä laadullista huoltoa ja hoitoa kuin 'paperikoiratkin'.

Voin vain todeta että onneksi täällä Suomessa ei noin räikeitä esimerkkejä ole kuin tuolla briteissä.

Näinhän tuo on, mutta esim sun kultsun nenä - tiedän yhden tapauksen jossa nenää oli tummennettu näyttelyyn ko ihmisellä on nyt näyttelyttämiskielto, tuomari huomasi sen.
Nykyisinhän on kaikenlainen "parantaminen" kielletty, muista joskus aikoinaan kun meinasi villakoira kehän vieressä taju lähteä kun koiruuksia "hieman" lakattiin ennen kehää - eipä lakata enää :)

Kultaisissa noutajissa heijastuu mun mielestä tänä päivänä ja hieman aikaisemmin se osuuspankin koira villitys, kun nämä raha vuoksi pennuttavat tekivät pankkikoiria oikeen urakalla, sukutauluista viis.
Onhan mullekkin soitettu ja sanottu että sulla olisi kuulema niitä osuuspankin koiria mustana, kun me tykätään enemmän mustasta O)

Kiva kuulla että kaikenlaisia kotkotuksia ei enää näyttelyissä hyväksytä.

Mä en ikinä ole edes vieraillut näyttelyissä. Kovasti silloin puntaroin minulle sopivaa rotua ja päädyin tuohon kultsiin. Sen verran valikoin että otin käyttökoirasuvusta, mutta silti olis käynyt näyttelykoiraksikin.
Mutta tosiaan paljon enemmän sain noita rotuominaisuuksia kuin odotin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
JA ennenkaikkea miksi tulee terve koira jos kaksi loppuun asti jalostettua rotukoiraa saa kimpassa jälkeläisiä???

Tottahan terveitä on paljon, toivottavasti nuo Englannin tapaukset ovat todella harvinaisia ääritapauksia. Mutta onhan yleisesti tunnettua, että liika sisäsiittoisuus ei pitkän päälle ole hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Tottahan terveitä on paljon, toivottavasti nuo Englannin tapaukset ovat todella harvinaisia ääritapauksia. Mutta onhan yleisesti tunnettua, että liika sisäsiittoisuus ei pitkän päälle ole hyväksi.

Joo mutta ei rotua ole pakko jalostaa sisäsiittoisesti, se on kasvattajan valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Joo mutta ei rotua ole pakko jalostaa sisäsiittoisesti, se on kasvattajan valinta.

Juu ei pakko. Tuo dokumentti käsitteli enempi niitä tapauksia kun sisäsiittoisuutta perusteltiin rodun jalostamisella ja 'hyvien' ominaisuuksien korostamisella. JA siltä kantilta että ei se nyt koiralla ole ollenkaan sama asia kuin olis ihmisellä.
Jos tosiaan 10000 mopsia vastas suurinpiirtein 50 eri yksilöä geneettiseltä perimältään.

Mulla ei vaan mee kaaliin se seikka että miten ne seropit sitten on terveempiä? Millä sitä mitataan? Kun en ole koskaan kuullut että kukaan olisi niillä terveystarkastuksia teettänyt, niiden allergioita tai muita ongelmia ei tilastoida jne.

PS. Mulla on ollut 25 vuotta rotukoiria kahta rotua ja yhdelläkään ei ole ollut mitään tuollaisia
ongelmia ja yli 10 vuotiaaksi ovat kaikki eläneet...

No minunkin kaikki koirat on eläneet yli 10 vuotiaiksi, paitsi se, joka kuoli tapaturmaisesti. Ja mulla on ollu sekä rotukoiria, että seropeja. Noin 20 vuotta.

Yhteistyössä