Sain unelmieni työpaikan. On vain yksi ongelma:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Tein viime viikolla positiivisen raskaustestin. Minulle tarjottiin työpaikkaa ja huomenna pitäisi päättää otanko sen vastaan. Työ alkaisi vasta syyskuussa, jolloin olisin jo puolivälissä raskautta. Työsopimus allekirjoitettaisiin jo ensi viikolla... Onhan se ihan sitova vaikka sen tekee näin paljon ennen työsuhteen alkamista?

Onko törkeetä ottaa vastaan vakituinen työpaikka jossa olisin vain 3kk ennen äitiyslomaa? Minusta mulla ei ole velvollisuutta vielä paljastaa raskautta. Monihan ei näin aikaisessa vaiheessa edes tiedä olevansa raskaana...

On se sopimus sitova, mutta todnäk siinä on kyllä koeaikakin. Joka alkaa kun työ alkaa. Ihme, jos eivät keksi jotain tekosyytä käyttää koeaikaa työsuhteen purkuun, kun raskautesi huomaavat.

Riippuu vähän työstä onko törkeää. Jos työ on isossa firmassa niin ehkä vielä ok, mutta jos olet menossa pieneen firmaan tai johonkin tiettyyn projektiin, on firma todella pulassa kun jäätkin heti äitiyslomalle. Silloin on aika turha odottaa kovin kummoista urakehitystä enää sen tempun jälkeen...

On siinä 2kk koeaika. Mutta raskaana olevaa työntekijää ei saa irtisanoa edes koeaikana (koska silloin irtisanomisen syynä pidetään raskautta), kunhan työntekijä kertoo raskaudesta kun työ alkaa.

Aika pieni paikka kyseessä, mutta on mulla sentään työpari.

Saako udella mikä ala kyseessä? :) Kuulostaa vaan mielenkiintoiselta tuo kuvio, että nyt jo tarjotaan työtä mikä alkaa niin pitkän ajan kuluttua. Sinuna minä varmaan ottaisin sen työn, ainakin jos ei ole ihan pikkufirma kyseessä, siis vaikka sulla onkin työpari, niin jos siinä firmassa/yhteisössä on paljon työntekijöitä.

[QUOTE="aloittaja";26346589]On siinä 2kk koeaika. Mutta raskaana olevaa työntekijää ei saa irtisanoa edes koeaikana (koska silloin irtisanomisen syynä pidetään raskautta), kunhan työntekijä kertoo raskaudesta kun työ alkaa.

Aika pieni paikka kyseessä, mutta on mulla sentään työpari.[/QUOTE]

Tietysti raskaana olevakin voidaan sanoa koeajalla irti ilman syytä. Tai syy voi olla ihan vain "epäsopiva työtehtävään".

Jos on ihan pienestä työpaikasta kyse, niin kyllä mä melkein kertoisin totuuden. Kuten itsekin sanoit, raskaana olevan erottaminen koeaikana on vaikeampaa. Mutta vanhempainvapaiden jälkeen olisit luultavasti palaamassa tuonne. Työpaikalla voi muista tuntua vähän epäreilulta, suhun suhtaudutaan nuivasti ja itselläsi voi olla aika ikävät oltavat töissä.

Kyseessä talouspuolen homma ja haku haluttiin suorittaa ennen lomia... Suomessa firma ei ole ihan pieni, mutta tällä paikkakunnalla työntekijöitä on vain muutama... Olen hakenut paljonkin töitä jotka alkaa vasta elo-syyskuussa.

[QUOTE="mä";26346693]Tietysti raskaana olevakin voidaan sanoa koeajalla irti ilman syytä. Tai syy voi olla ihan vain "epäsopiva työtehtävään".[/QUOTE]

Mutta käytännössä työntekijä voittaa aina jos riitauttaa irtisanomisen. Työnantajan pitää pystyä todistamaan että työntekijä on epäsopiva tehtävään.

Mutta käytännössä työntekijä voittaa aina jos riitauttaa irtisanomisen. Työnantajan pitää pystyä todistamaan että työntekijä on epäsopiva tehtävään.

ei tarvitse todistaa mitään kun on koe aika menossa sopimusta ei vain jatketa.ei se ole mikään irtisanominen

[QUOTE="vieras";26346827]

ei tarvitse todistaa mitään kun on koe aika menossa sopimusta ei vain jatketa.ei se ole mikään irtisanominen[/QUOTE]

Kyllä tarvitsee jos työntekijä on raskaana. Raskaanaolevilla on erityinen suoja ja se pätee myös koeaikaan.

Tottakai otat paikan vastaan. Ei se nyt niin kirkossa kuulutettu ole, että raskaus päättyisi lapsen syntymään, vaikka varmasti niin kaikki toivoisivatkin. Ajattelepa tilannetta; varhainen keskenmeno, minkä takia peruttu työura ja jatkuva työttömyys...

[QUOTE="aloittaja";26346765]Mutta käytännössä työntekijä voittaa aina jos riitauttaa irtisanomisen. Työnantajan pitää pystyä todistamaan että työntekijä on epäsopiva tehtävään.[/QUOTE]

Ja tämä kaikki ei vaikuttaisi ikävästi työilmapiiriin? Riippuu kai mitä työltä odotat, mutta eikö hyvä ilmapiiri sisälly "unelmatyöpaikkaan"?

[QUOTE="vieras";26346827]

ei tarvitse todistaa mitään kun on koe aika menossa sopimusta ei vain jatketa.ei se ole mikään irtisanominen[/QUOTE]
Onhan se irtisanominen, koska se on toistaiseksi voimassa oleva sopimus koejalla. Vai meinaatko että koeaika on jonkin asteen määräaikainen sopimus? Ja jos aikoo raskaana olevan irtisanoa koeajalla niin työnantajan pitää todistaa ettei irtisanominen johdu raskaudesta.

Minusta on törkeää. Olin aikoinaan työpaikassa johon otettiin uusi työntekijä vakkaripaikalle ja hän raskautui lähes saman tien. Vaihtoehdot oli joko irtisanoutua tai palata heti synnytyksen jälkeen töihin. Hän valitsi jälkimmäisen, tuli kuukauden päästä synnytyksestä töihin. Tosin työnteosta ei ymmärrettävästi tullut mitään. Hetken päästä lähti työpaikasta, tai lähetettiin, en tiedä ja me muut sitten tehtiin tekemättömiä hommia jotka laatikoista löytyi. En tiedä miten tämä oli laillista, mutta iso firma, ehkä firman lakimiehet osas.

Yhteistyössä