Sain tänään tietää millaisen määrän perintöä tulen saamaan sukulaiseltani,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28079560]Varaudu kunnon veromätkyihin. Aika moni on menettänyt perintönsä sen takia kun ei ole vopinut maksaa perintöveroja.[/QUOTE]

tuonkin voi ennakoida ja laittaa jemmaan perintöverorahat

[QUOTE="vieras";28079661]Minäpä tiedän, vaikka se perintö olisikin iso niin sitä enemmän siitä pitää maksaa veroa ja perintöä ainakaan kiinteää omaisuutta ei saa hävittää ennen kuin on maksanut verot perinnöstä. Ikäviä tilanteita joita on useita joka vuosi Suomessa :)[/QUOTE]
Minä en koskaan maksanut isäni perinnöstä (150 000€) perintöveroa.

Miten tämä käytännössä onnistuu? Miten voi myydä toisen omaisuutta? Se kun ei ole laillisesti perijän ennen perunkirjoitusta käsittääkseni?

No se voidaan myydä perunkirjoitusten jälkeen, verolaput tulevat noin reilun puolen vuoden päästä vasta, meilläkin ehdittiin korjata verolappuihin asunnon oikea hinta ennen niiden tuloa, kun myytiin osake pois, ei tarvinnut maksaa korkeampaa veroa kun alakanttiin arvioitiin asunto perunkirjoituksissa.

[QUOTE="vieras";28079560]Varaudu kunnon veromätkyihin. Aika moni on menettänyt perintönsä sen takia kun ei ole vopinut maksaa perintöveroja.[/QUOTE]

Höpö höpö. 2 veroluokassa esim. AP:n mainitsemasta 250t "käteisosuudesta" menee perintöveroa 70100 euroa. Eli hieman vielä jää jäljelle... Ja kiinteistöt voi myydä, jos ei halua pitää.

Hieno juttu ap:lle.
Meillä kans miehen tosi rikas lapseton sukulainen on sanonut, että on tehnyt testamentin mieheni hyväksi.. tosin tää sukulainen on vasta 65v eli perintöä ei ole ihan vielä lähivuosina odotettavissa... mutta ajatuksena kiva omia eläkepäiviä varten :)

[QUOTE="vieras";28079773]No näin mäkin vähän meinaan, eihän täällä kukaan koskaan saisi mitäään perintöä otettua vastaan jos sulla pitäisi olla heti löydä se perintövero käteisenä tiskiin. Itse sain esim. isältä 100 000 euroa ennakkoperintöä joulukuussa niin vero meni maksuun joskus seuraavan vuoden loka-marraskuussa, ja vieläpä kahdessa erässä. Ja voisi kuvitella että lainaakin saisi perintöveroa varten jos on vaikka kiinteistöjä tai metsää perimässä.[/QUOTE]

Verot saa maksaa heti kun perintö tulee.
Kävelet kaikkien papereiden kanssa verotoimistoon.
Siellä laskevat ja antavat laskun käteen verojen osalta.

Itse tein näin. Ei tullut yllätyksiä.

Kaikkien näiden perintöä odottavien kannattaa pitää mielessä kuitenkin se, että on sitä perittävää omaisuutta tällä hetkellä kuinka paljon tahansa, voi sitä perintöhetkellä ollakin olematon määrä...

Mun ystävälle kävi aikoinaan niin, että perintöä oli tulossa ihan mukava summa, paitsi että noin puoli vuotta ennen perinnönjättäjän kuolemaa tämä oli tehnyt suuren lahjoituksen hyväntekeväisyyteen ja perittävä summa olikin oikeasti noin kymmenesosa oletetusta.

Kaikkien näiden perintöä odottavien kannattaa pitää mielessä kuitenkin se, että on sitä perittävää omaisuutta tällä hetkellä kuinka paljon tahansa, voi sitä perintöhetkellä ollakin olematon määrä...

Mun ystävälle kävi aikoinaan niin, että perintöä oli tulossa ihan mukava summa, paitsi että noin puoli vuotta ennen perinnönjättäjän kuolemaa tämä oli tehnyt suuren lahjoituksen hyväntekeväisyyteen ja perittävä summa olikin oikeasti noin kymmenesosa oletetusta.

En ole ollut asianosainen näissä jutuissa, mutta suvussani kävi tapaus, että vanhapoika sukulaiseni teki ensin testamentin tädilleni, mutta vaihtoikin testamentin lopuksi toisen tätini lapselle.

Verot saa maksaa heti kun perintö tulee.
Kävelet kaikkien papereiden kanssa verotoimistoon.
Siellä laskevat ja antavat laskun käteen verojen osalta.

Itse tein näin. Ei tullut yllätyksiä.

Niin saa maksaa jos haluaa ja on rahaa. Mutta täällä on peloteltu sillä että vero pitäisi maksaa ennen kuin on saanut omaisuuden käyttöönsä ja voisi joutua siksi luopumaan perinnöstä kun ei pysty veroa maksamaan...

Jos sinulle on perintö tulossa, niin kyllähän sitä vaikka pankista saa lainaa veroja varten (ennen omaisuuden realisoimista). Ei ne verot koskaan ole enempää kuin perintö.

Perunkirjoituksen jälkeen ei vielä saa yhtään mitään. Perunkirjoitus on verottajalle menevä tieto kuolinpesän omaisuudesta. Perinnönjaossa saa perimänsä omaisuuden.