Sain tänään potkut, paljon kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua, kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua, kysymyksiä

Vieras
Sain tänään potkut tuotannollisista syistä. Minulla on 2 kk irtisanomisaika, mutta ei työvelvoitetta. Irtisanomispäivä on 4.9.
Milloin kannattaa mennä työkkäriin? Heti huomenna vai milloin?
En välttämättä haluaisi heti uutta työtä, vaikka vasta vuoden alusta tms.
Jos ilmoittaudun hakijaksi, alkaako ahdistelu heti?
Milloin liitto alkaa maksaa rahaa? vasta 2 kk jälkeen? Minulle maksetaan 10.9. kaikki rahat mitä on sisällä eli 2 kk palkka +lomaraha.

Jos ei pidä mennä töihin koko aikana niin käy huomenna lappujen kanssa työvoinmatoimistossa ilmmoittautumassa. Liitton voit myös soittaa huomenna ja selittää tilanteen, sieltä ne osaa paremmin neuvoa kuin täällä.

Mun mies otti vastaa 3kk eropaketin yt-neuvottelussa, niin tuli myös 3kk karenssi liitolta. Kannataa heti kuitenki ilmottautua työttömäksi jos sulla sattuu tulemaan karenssi niin alkaa heti päivät raksuttamaan.

Täytät liittoon lomakkeen, ilmoittaudut työkkäriin viimeistään 1. työttömyyspäivänä. Työkkäristä menee liittoon tieto, että olet työtön työnhakija. Karenssi on 2 viikkoa muistaakseni. Maksettavia lomarahoja ei enää lasketa palkkatuloiksi ja se ei "pidennä" karenssia enää (tämän vuoden alusta lähtien).

Työkkäriin voi ilmoittautua netissä ja viikon sisällä pitää käydä paikan päällä. Riippuu tapauksesta, miten "ahdistelu alkaa", itselläni ei ole koskaan ollut suurempaa ahdistelua työkkärin taholta. Työkkärin asiakkaana olen ollut valmistumisen jälkeen sekä määräaikaisten työsuhteiden välissä, olen kyllä itse aina löytänyt kohtuullisessa ajassa uuden työpaikan.

kuule vaikka oisit ilmoittanut työkkärin listoille vuos sitten niin kukaan ei ahdistele, työtä ei ole eikä kukaan sitä tarjoa. korkeintaan joku soittaa työkkäristä ja käskee päivittään CV:tä nettiin parin kuukauden välein. ikinä en ole töitä työkkäristä saanut. kovasti haettu mutta kukaan ei ota

Ei tule karenssia, jos ei ole ottanut erorahaa. Irtisanosajan palkka on eri asia. Voit käydä ilmoittautumassa heti, mutta minusta sinun työttömyys alkaa vasta 2 kuukauden päästä.

Heti huomenna työkkäriin ilmoittautumaan ja paperit vetämään. Ansiosidonnaisessa meinaan kestää näin taantuma-aikaan, kun hakijoita on pari muutakin. Turha pelätä että ne alkaa tyrkyttää "ihan mitä tahansa" työkkäristä. Ei... kyllä ne "etsii" sulle oman alan töitä aluksi. Eli siis ei etsi, mutta muka etsii. Itse se pitää hakea.

Tuon ilmoittamisen siirtämisestä voi tulla vain ongelmia. Voivat tulkita ettet edes halua töitä.

Ensimmäisenä työttömänä päivänä viimeistään kannattaa käydä työkkärissä. Jos et oo ottanu mitään eropaketteja niin sulle tulee 7 päivän omavastuu aika jolta ei makseta päivärahaa, mutta karenssia ei tule. Liittoon päivärahalappuja voi yleensä täytellä vasta kun on kaks viikkoa ollu työttömänä. Huom. En todellakaan tiedä kaikista liitoista onko sama käytäntö.

Yhteistyössä