Sain lapsettomuustutk. ajan tahtomattani vai lähettävätkö laput rutiinisti kaikille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uuniomena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uuniomena"

Vieras
Kävin lääkärissä koska e-pillereiden lopettamisen jälkeen alavatsakivut ovat olleet jotain aivan kauheita. Minulla on kierron aikana noin viikko aikaa jolloin ei ole menkka tai ovulaatiokipuja. Yritystä on takana vähän reilu vuosi (tällöin lopetin e-pillerit) eikä hormonitoimintani ole vieläkään normalisoitunut vaan ovulaation jälkeen alkavat menkat hyvin pian.

Jokatapauksessa sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin naistenklinikalle. Luulin, että asia koskee näitä minun vatsakipujani kunnes tänään tuli aika ja sen mukana paperi missä kerrotaan lapsettomuushoitoihin tulemisesta ja oli myös miehelle useampi kaavake täytettäväksi. Ongelma on siinä, että olemme mieheni kanssa puhuneet useasti pitäisikö mennä tarkempiin tutkimuksiin ja mieheni on ollut täysin vastaan koko ajatusta. Hän ei siis missään tapauksessa halua tutkimuksiin saati sitten hoitoihin jos sellaisia tarviittaisiin. Tulleessa paperissa luki mm. "aika on varattu teille molemmille" eli ei sitä oikein väärinkään voi ymmärtää. Pitäisiköhän vain mennä yksin vastaanotolle vai soittaa ja kertoa mikä on oikea syy miksi lähete on tehty? Pystyvätköhän antamaan uuden ajan vai joudunko taas jonon hännille?

Soitat ja perut miehesi ajan. Menet itse omalle ajellesi, siihen vaan menee vähemmän aikaa kuin jos tehtäisiin kunnon lapsettomuustutkimukset kaikki. Ihmettelen vaan ettei teitä kiinnosta ne tutkimukset, yleensä sinne hingutaan ihan väkipakolla. Mutta varmasti ovat vain tyytyväisiä kun perutte, säästyy sekin aika muille.

Niin siis minua kiinnostaisi kovastikin nuo lapsettomuustutkimukset, mutta olen ymmärtänyt ettei niitä tehdä kunnallisella puolella jos ei samalla tutkita kumpaakin pariskunnasta. Mutta mieheni ei halua mihinkään tutkimuksiin vaan on aivan tyrmistynyt koko ajatuksesta.

Teidän pitää jutella miehen kanssa.

Naista ei kovin paljo aleta tutkimaan ilman miestä, koska mies on paljon helpompi tutkia (onko siittiöt ok) ja siitä jo tiedetään. Jos simpat ei ole ihan priimaa, yleensä ohitetaan kierronkartoitukset, ajoitetut yhdynnät, inssit ym ja mennään suoraan tieteellisempiin keinoihin.

Me käytiin hoidot niin että mies oli mukana vain oikeasti pakolliset, mutta se johtui siitä että mien on ammattiautoilija ja käynnit olisi ollut tosi vaikea ajoittaa. Klinikalla ymmärsivät kyllä.

kyllä mulle olis tehty hormonitestit, lantion ultrat, munasarjojen tutkimiset ja johtimien aukiolotutkimukset ilman, että miestä olisi tutkittu. lähete ja järjestelyt ko tutkimuksia varten oli jo aloitettu ja miehen tutkimisesta ei kukaan puhunut mitään mutta tulin sitten raskaaksi itsestään samassa kuussa kun noi hormonitestit tehtiin.

[QUOTE="vieras";24138273]kyllä mulle olis tehty hormonitestit, lantion ultrat, munasarjojen tutkimiset ja johtimien aukiolotutkimukset ilman, että miestä olisi tutkittu. lähete ja järjestelyt ko tutkimuksia varten oli jo aloitettu ja miehen tutkimisesta ei kukaan puhunut mitään mutta tulin sitten raskaaksi itsestään samassa kuussa kun noi hormonitestit tehtiin.[/QUOTE]

Riippuu varmaan hoitopaikasta, käytännöt vaihtelee muutenkin.

Ota sinne ekalle käynille mies mukaan: siellä kun vaan jutellaan. Muusta voi kieltäytyä jos aikovat jotain. Lääkäri voi saada miehen pään kääntymään olemalla asiallinen.

Jos mulla ois noin typerä mies, se lentäisi kuin leppäkeihäs. Meillä vikana oli miehen heikot siittiöt, joten oispa kiva ollut itse käydä kaikki turhaan läpi...

Kaippa laittoivat niihin tutkimuksiin, kun sitä sanotaan että jos vuosi on yitystä takana olis hyvä tutkia mikä mättää ettei tärppää. Yritä saada mies ekalle käynnillle edes juttelemaan. Eihän sen ole pakko suostua mihinkään muuhun.

Täytyy yritää vielä ylipuhua jos suostuisi tulla edes ekalle käynnille mukaan kerran nyt aikakin on valmiina. Harmittaa niin vietävästi kun tästä asiasta on tullut tällainen vaikeasti käsiteltävä vaikka kaikista muista asioista pystymme puhumaan avoimesti ja ilman riitelyitä, olemme aina löytäneet kumpaakin miellyttävän kompromissin jos olemme jostain olleet erimieltä. Mutta tuntuu, ettei miehestä saa tästä asiasta mitään muuta mielipidettä kuin jyrkän "ei ikinä". Seurustelua takana 8 vuotta ja ajemmin ei ole vastaan tullut tällaista asiaa mistä olisimme täysin erimieltä. Miehelle ollut aina myöskin selvää, että lapsia haluaa ja tuntui yrityksen aloitusvaiheessa välillä jopa minua enemmän haaveilevan ja puhuvan asiasta. Pitää kuitenkin lapsettomuustutkimuksia niin noloina ja eniten kait pelkää, että häntä pidetään huonona miehenä sen takia, että tutkimuksiin tarvitsee mennä.

[QUOTE="aloittaja";24138589] Pitää kuitenkin lapsettomuustutkimuksia niin noloina ja eniten kait pelkää, että häntä pidetään huonona miehenä sen takia, että tutkimuksiin tarvitsee mennä.[/QUOTE]

Meillä auttoi vain aika. Yhteensä tutkimuksiin kului 3 vuotta vaikka nopeamminkin olisi voinut, mutta mies tarvitsi aikaa asian sulatteluun (tuntuu että joka vaihe vaati miettimistä) enkä halunnut painostaa. Joskus saatoin mainita yleistä tutkimustietoa tms lauseen satunnaisesti ja jatkoin perään ihan eri asiaa, että miehen ei tarvinnut ottaa kantaa ennekuin oli sulatellut.

:hug:

Tuli tässä vielä sellainenkin mieleen (jos siis saan miehen suostuteltua edes tähän). Niin voisiko hän täyttää tulleet laput ja lääkäri katsoisi ne sekä tekisi lähetteen siemenneste analyysiin vaikka mieheni ei tulisikaan vastaanotolle mukaan?

Upitusta jos joku tietäisi onnistuisiko tuossa ylempänä ehdottamani järjestely? Ajattelin, etten vielä ala soittamaan poliklinikalla vaan mietin nyt rauhassa (ja toivottavasti miehen kanssa) miten asian kanssa edetään.

Yhteistyössä