Sähkölaskunne suuruus talvikuukausina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ekomamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ekomamma"

Vieras
Ihan mielenkiinnosta vain kyselen,että paljonkohan mahtaa olla omakotitalojen sähkölasku näin talviaikaan.
Itse asumme 40-lukulaisessa talovanhuksessa ja lämmitämme taloa pääosin puilla. Sähkölasku on n. 70e/kk...Uuden ekotalonkaan lämmityskustannukset eivät yltä samaan ;) Hyvä me ja meidän talovanhus :)

Rintamamiestalo, rakennettu -59. Kustannukset tänä talvena noin 100 e/kk, viime talvena pahimmillaan n. 400 e/kk. Sähkölämmitys + yksi tulisija päivittäisessä käytössä. Huomenna valmistuu takka olohuoneeseen! :)

Toki ekotalo pystyy ihan samaan valitsemalla muun kuin sähkölämmityksen, johan alkaa sähkölasku olla pieni. Mutta miten voit väittää, että teidän lämmityslasku on saman suuruinen, kuin sähkölasku, jos lämmität puulla? Sitten kun rupeat vertailemaan myös puunkulutustanne, niin olen varma että talovanhus ei ole ykkönen.

Viime kuussa sähkönkulutus oli 2286kWh, josta lämpöpumppu vei 1566kWh. En kyllä muista, mikä oli tarkka sähkönhinta meillä. Laskutus ei ole kuukausittainen. Yhdistelmä maalämpöä ja hataraa isoa talovanhusta.

Viimeksi muokattu:
Toki ekotalo pystyy ihan samaan valitsemalla muun kuin sähkölämmityksen, johan alkaa sähkölasku olla pieni. Mutta miten voit väittää, että teidän lämmityslasku on saman suuruinen, kuin sähkölasku, jos lämmität puulla? Sitten kun rupeat vertailemaan myös puunkulutustanne, niin olen varma että talovanhus ei ole ykkönen.

Näin! Mun piti kirjoittaa juurikin samaa :)

Että mitä tässä nyt verratan, pelkkäm sähkölaskua vaiko sähkölaskua tietyn lämmitysmuodon oheessa? Onhan esimerkiksi öljylämmiteiselläkin talolla sähkölasku aika pieni, mutta sen päälle tulekin sitte monen tonnin öljylasku.....

Koska ette ilmoita sähkönhintaa saati siirron hintaa on ymmärrettävämpää puhua kulutuksesta eli Kilowateista. Onneksi vielä arvioaskutus joten joka kuukausi maksetaan saman verran.

Öjylämmitys, viime kuun sähkö 560kWh. Viime vuonna öljyllä lämmitettiin talvikuukaudet ja kesällä käyttövesi lämpeni suurimmaksi osaksi sähköllä ( ei varaajaa ) ja koko vuoden kulutus oli reilu 6500kWh. Ja talon koko n.100m2 ja ei täydentäviä lämmitysmuotoja.

[QUOTE="ekomamma";25462499]Ihan mielenkiinnosta vain kyselen,että paljonkohan mahtaa olla omakotitalojen sähkölasku näin talviaikaan.
Itse asumme 40-lukulaisessa talovanhuksessa ja lämmitämme taloa pääosin puilla. Sähkölasku on n. 70e/kk...Uuden ekotalonkaan lämmityskustannukset eivät yltä samaan ;) Hyvä me ja meidän talovanhus :)[/QUOTE]

Ihmettelen kuten edellisetkin sitä, että mittaat lämmityskustannuksia sähkölaskusta, jos lämmitätte pääosin puilla. Kustannuksethan tulevat silloin polttoaineesta, eivät sähkön hinnasta.

Mikäli olet tosissasi nimimerkissäsi ja kuvittelet olevasi jotenkin ekologinen, suosittelen tutustumaan puulämmityksen aiheuttamiin pienhiukkaspäästöihin ja mittauttamaan talon energia-arvot.

[QUOTE="ekomamma";25462499]Ihan mielenkiinnosta vain kyselen,että paljonkohan mahtaa olla omakotitalojen sähkölasku näin talviaikaan.
Itse asumme 40-lukulaisessa talovanhuksessa ja lämmitämme taloa pääosin puilla. Sähkölasku on n. 70e/kk...Uuden ekotalonkaan lämmityskustannukset eivät yltä samaan ;) Hyvä me ja meidän talovanhus :)[/QUOTE]

Tässä on nyt niin paljon silkaa sontaa, ettei mitenkään pysty uskomaan juttuasi.

Tässä on nyt niin paljon silkaa sontaa, ettei mitenkään pysty uskomaan juttuasi.

mikäs ekomamman tarinassa kuulostaa potaskalta

talon voi lämmittää kokonaan puilla, ei siinä ole mitään ihmeellistä ja jos siihen menee 7000...8000 kWh sähköä vielä päälle niin ei tässä ole mitään erikoista

ekomammahan ei mainitse että paljonko niitä puita menee, niitähän voi mennä vaikka 30 pinokuutiota vuodessa

Vastaavan kokoinen uusi ekotalo lämpiää satavarmasti pienemmällä määrällä puita kuin teidän talonne. Turha se on niitä vanhoja taloja niin ponnekkaasti puolustaa - eristeet falskaavat ja lämpöä menee harakoille.

Meillä 1934 hirsitalo 70 neliöö ja sähköä menee 600 kwh vuodessa. Puulämmitys ja pattterit käytäs vain jos ollaan pitkään pois ja pitää saada lämpöseks ku tullaan kotiin myöhään.

Onhan se hienoa et ollaan energialuokitukses a vaikka vanhat ikkunat eikä ole seinille tehty mitään.