Sähköhammasharja alle 2-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hampaatpestäänpakolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hampaatpestäänpakolla

Vieras
Kyselisin, onko turvallista käyttää alle 2-vuotiaalla sähköhammasharjaa? Meidän neidillä on huutoa ja rimpuilua hampaiden harjaus. olen kuullut hyviä kokemuksia sähköhammasharjan käytöstä, tuttavallani lapsi alkoi pitämään hampaiden harjauksesta, kun hankkivat sähköhammasharjan. ja sillä tavalla hampaat saa puhtaammaksi. vaurioittaako se sitten pienen ikeniä, kun nehän on tarkoitettu 3v ylöspäin?

voi hyvä yksinkertaisuus sentään!
meillä vitkuteltiin myös aluksi mutta sen jälkeen kun ei enää annettu ruokaa ja otettiin karkit pois niin johan alkoi harjaus kiinnostamaan.

[QUOTE="viidenäiti";30031118]voi hyvä yksinkertaisuus sentään!
meillä vitkuteltiin myös aluksi mutta sen jälkeen kun ei enää annettu ruokaa ja otettiin karkit pois niin johan alkoi harjaus kiinnostamaan.[/QUOTE]

Miten kauan piditte lasta ilman ruokaa? Saiko sitten heti ruokaa kun oli saanut hampaat harjattua vai oliko karenssi?

[QUOTE="mami";30031269]Miten kauan piditte lasta ilman ruokaa? Saiko sitten heti ruokaa kun oli saanut hampaat harjattua vai oliko karenssi?[/QUOTE]

seuraavan aamun ja illan oli ilman ruokaa.
ruokaa sai sitten aamulla,kyllä muuten hampaat puhdistui ja aamupuuro maittoi :)

Noin pienille ei vielä suositella sähkikisen käyttöä. Kyllä se lapsi vaan pitää saada tottumaan siihen hampaiden harjaamiseen ihan muuten. Itse olen laulanut ja leikkinyt vaikka mitä ja kyllä se siitä pikkuhiljaa helpottuu. Mutta periksi ei pidä antaa, hampaat on harjattava. Itse asiassa lapsen hampaat on helppo harjata, jos lapsi parkuu, kun suuhan on silloin auki, ainakin mun lapsilla.

Meille taas hammaslääkäri suositteli sähköhammasharjaa lapselle 1v+, koska paremmin se puhdistaa lapsenkin hampaat kuten aikuisenkin. Pitää vaan valita pehmeä harja, ja mikäli mahdollista niin harjaosan pyörimisnopeuskin saa olla hitaampi kuin aikuisella. Ja harjaa ei tietenkään saa painaa.

Meillä jäi kyllä käyttämättä kun lapsi pelkäsi harjaa.

Meille hammaslääkäri suositteli sähköhammasharjaa lasten moottorilla ja kertoi harjanneensa oman lapsensa hampaat alusta asti sähköhammasharjalla. Se 3 vuoden ikäraja ei kuulemma koske sitä jos aikuinen sen harjauksen kuitenkin tekee. Mutta siis lasten sähköhammasharja!

Meillekin tuli lupa hammaslääkäristä käyttää lasten sähköhammasharjaa 1-vuotiaalle. Sanoin kyllä kysyttäessä, että saadaan harjattua, joskin vähän vastustelee. Että ei sen takia lupa tullut, että pelkäisivät muuten jäävän harjaamatta. Toki ne hampaat sitä ennenkin harjattiin, mutta voi vaan kuvitella onko työnjälki minkälaista, jos jaloilla pitää lapsen alakroppaa, toisella kädellä yläkroppaa, ja toisella kädellä yrittää harjata kiinni puristettuja hampaita.

Sähköhammasharjan myötä rimpuilukin loppui. Ei tarvinnut kuin tähdätä harja hammaspintaan eikä enää yrittää yhdistää pientä hellää harjausliikettä kun pentu kiemurtaa, heittäytyy ja varmasti välillä sitten sattui. Mullakin tekee pahaa takahampaita manuaalisesti harjatessa, jos harja osuu suun takaosaan. Kuulemma syy ikärajaan on, ettei sähköhammasharjalla yleensä onnistu nuoremmilta harjata. Meillä vimpaimia rakastava poika rakastui vehkeeseen ja halusi pian harjata itsekin.

Yhteistyössä