sävelkorvasta mieleen

Kuinkakohan moni on tullut ajatelleeksi että musikaalinen lahjakkuus on enempi kuin nuotilleen laulamista, se on myös rytmitajua, kykyä oppia ilmaisemaan itseään musiikilla ja kykyä tuottaa ihan uutta musiikkia. Nuottikorvaa voi treenata, rytmitajua jonkin verran mutta kaikkein vaikein musikaalisuuden laji taitaa olla kyky tuottaa ihan uutta musiikkia eikä vain jäljitellä toisen säveltämää. Se että laulaminen ei luonnistu, ei vielä tarkoita etteikö olisi nuottikorvaa, oma ääniskaala saattaa olla se rajoittava tekijä, sen sijaan jotain instrumenttia voi hyvinkin oppia soittamaan. Tai voi osata laulaa prikulleen nuotit oikein mutta ei pysy tahdissa, ei sitten millään.
 
kerrokerro
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:03 jänö kirjoitti:
Eipä tarvitse kummoista musiikkipedagogiikan opusta selailla, kun jo vastaan tulee musikaalisuuden monta eri muotoa. Tästä on kai turha kenenkään peistä taittaa. :)
kerroppa mitä niissä opuksissa sanotaan? :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 14:55 vieras kirjoitti:
miksi pitää kieltää tosiasiat. kaikista ei ikinä tuu millään tavalla hyviä musiikissa.
Se että ei ole Pavarotti tai Beethoven ei siltikään tarkoita että pitäisi nakata hanskat naulaan ja harrastamasta sellaista mistä muutoin nauttii. Mä olen säälittävän huono golffaamaan, mun tasoitus on monen vuoden treenamisen jälkeenkin vielä ihan hirveitä mutta entäs sitten, kivaa se on kuitenkin. Enkä nyt niin kummoinen laulajakaan ole mutta eipä sekään haittaa, hyvin joiun sekakuoro sirkkusissa mukana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:05 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:03 jänö kirjoitti:
Eipä tarvitse kummoista musiikkipedagogiikan opusta selailla, kun jo vastaan tulee musikaalisuuden monta eri muotoa. Tästä on kai turha kenenkään peistä taittaa. :)
kerroppa mitä niissä opuksissa sanotaan? :)
minulla on tussa hyllssä pari parisataasivuista opusta, aika paljon niissä sanotaan =)
 
kerrokerro
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:05 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:03 jänö kirjoitti:
Eipä tarvitse kummoista musiikkipedagogiikan opusta selailla, kun jo vastaan tulee musikaalisuuden monta eri muotoa. Tästä on kai turha kenenkään peistä taittaa. :)
kerroppa mitä niissä opuksissa sanotaan? :)
:attn:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:10 chrissy kirjoitti:
voiko rytmitajun oppia?

mistä se johtuu et jotkut ei pysty esim. tasabasson tahtiin vaikka taputtamaan.?
Sitä voi treenata lähtötasoa paremmaksi, vaatii viitseliäisyyttä ja aikaa. Ja toki jos lähtötaso on se että perus taa-taa-titi-taa ei edes onnistu niin kovin monimutkaisia rytmejä tuskin koskaan hanskaa.
 
kerrokerro
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:11 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:05 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:03 jänö kirjoitti:
Eipä tarvitse kummoista musiikkipedagogiikan opusta selailla, kun jo vastaan tulee musikaalisuuden monta eri muotoa. Tästä on kai turha kenenkään peistä taittaa. :)
kerroppa mitä niissä opuksissa sanotaan? :)
minulla on tussa hyllssä pari parisataasivuista opusta, aika paljon niissä sanotaan =)
siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
 
Niin, tuossa edessäni on nyt kirja Musiikki varhaiskasvatuksessa, jossa musiaalisuudesta kirjoitetaan mm näin:Useimmilla meistä on jokun musikaalisuuden osa-alue muita vahvemmin kehittynyt. Tähtirumpali ei suinkaan aina ole hyvä laulaja, vaikka hänen rytmitajunsa olisi huippuluokkaa - ja päinvastoin.

Toisaalla kirjassa puhutaan musikaalisuuden osa-aluesta
- musiikillinen muisti
- sointiväritaju
- melodiataju
- rytmitaju
- musiikillinen mielikuvitus

**************
jos aihe kiinnostaa, niin voin suositella esim kirjaa Musiikin didaktiikka iltalukemisiksi
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:17 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:11 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:05 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:03 jänö kirjoitti:
Eipä tarvitse kummoista musiikkipedagogiikan opusta selailla, kun jo vastaan tulee musikaalisuuden monta eri muotoa. Tästä on kai turha kenenkään peistä taittaa. :)
kerroppa mitä niissä opuksissa sanotaan? :)
minulla on tussa hyllssä pari parisataasivuista opusta, aika paljon niissä sanotaan =)
siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:20 Taitai kirjoitti:
\siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.

[/quote]

Minä edelleenkin penäisin myös määritystä siitä, mitä "musiikissa" tarkoittaa tässä yhteydessä

*nimimerkki surkea kentsunsoittaja, mutta kirjoitus sujuu kyllä*
 
kerrokerro
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:25 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:20 Taitai kirjoitti:
\siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.
Minä edelleenkin penäisin myös määritystä siitä, mitä "musiikissa" tarkoittaa tässä yhteydessä

*nimimerkki surkea kentsunsoittaja, mutta kirjoitus sujuu kyllä*

[/quote]

voiko kaikki oppia laulamaan ja soittamaan kunnolla yhtä tai useampaa soitinta kunnolla, ja voiko oppia kuulemaan virheet omasta ja toisen laulusta?
 
kerrokerro
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:39 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:25 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:20 Taitai kirjoitti:
\siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.
Minä edelleenkin penäisin myös määritystä siitä, mitä "musiikissa" tarkoittaa tässä yhteydessä

*nimimerkki surkea kentsunsoittaja, mutta kirjoitus sujuu kyllä*
voiko kaikki oppia laulamaan ja soittamaan kunnolla yhtä tai useampaa soitinta kunnolla, ja voiko oppia kuulemaan virheet omasta ja toisen laulusta?

[/quote]

sori tuo ylimääränen kunnolla sana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:39 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:25 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:20 Taitai kirjoitti:
\siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.
Minä edelleenkin penäisin myös määritystä siitä, mitä "musiikissa" tarkoittaa tässä yhteydessä

*nimimerkki surkea kentsunsoittaja, mutta kirjoitus sujuu kyllä*
voiko kaikki oppia laulamaan ja soittamaan kunnolla yhtä tai useampaa soitinta kunnolla, ja voiko oppia kuulemaan virheet omasta ja toisen laulusta?

[/quote]

Voi oppia soittamaan, vaikka ei oppisi laulamaan -tai toisin päin, ja tosiaan, vaikka itse raakkuisi kuin äänihuulihalvauksen saanut varis, niin saattaa kyllä pystyä kuuntelemaan tarkastikin muiden laulusuorituksia ja huomaamaan niissä virheet.... eli kaikki eivät opi kaikkea yhtä hyvin, mutta jokaisella on myös se vahva puolensa
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:43 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:39 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:25 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:20 Taitai kirjoitti:
\siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.
Minä edelleenkin penäisin myös määritystä siitä, mitä "musiikissa" tarkoittaa tässä yhteydessä

*nimimerkki surkea kentsunsoittaja, mutta kirjoitus sujuu kyllä*
voiko kaikki oppia laulamaan ja soittamaan kunnolla yhtä tai useampaa soitinta kunnolla, ja voiko oppia kuulemaan virheet omasta ja toisen laulusta?
Voi oppia soittamaan, vaikka ei oppisi laulamaan -tai toisin päin, ja tosiaan, vaikka itse raakkuisi kuin äänihuulihalvauksen saanut varis, niin saattaa kyllä pystyä kuuntelemaan tarkastikin muiden laulusuorituksia ja huomaamaan niissä virheet.... eli kaikki eivät opi kaikkea yhtä hyvin, mutta jokaisella on myös se vahva puolensa

[/quote]

eli sun mielestä määki joka en osaa yhtään laulaa, voin tulla hyväksi laulajaksi? :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:59 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:43 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:39 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:25 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:20 Taitai kirjoitti:
\siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.
Minä edelleenkin penäisin myös määritystä siitä, mitä "musiikissa" tarkoittaa tässä yhteydessä

*nimimerkki surkea kentsunsoittaja, mutta kirjoitus sujuu kyllä*
voiko kaikki oppia laulamaan ja soittamaan kunnolla yhtä tai useampaa soitinta kunnolla, ja voiko oppia kuulemaan virheet omasta ja toisen laulusta?
Voi oppia soittamaan, vaikka ei oppisi laulamaan -tai toisin päin, ja tosiaan, vaikka itse raakkuisi kuin äänihuulihalvauksen saanut varis, niin saattaa kyllä pystyä kuuntelemaan tarkastikin muiden laulusuorituksia ja huomaamaan niissä virheet.... eli kaikki eivät opi kaikkea yhtä hyvin, mutta jokaisella on myös se vahva puolensa
eli sun mielestä määki joka en osaa yhtään laulaa, voin tulla hyväksi laulajaksi? :eek:

[/quote]
Mistä teit tuon johtopäätöksen? Yritän tuossa vain sanoa sitä, että vaikka ei osaisikaan laulaa, voi kuitenkin omata muita musikaalisuuden piirteitä paljonkin. Rytmitajusi voi olla hyvä, tai kuulet helposti jonkun laulavan väärin, tai pystyt kuulemaan mielessäsi tuttuja sävelmiä ja muistat kerran kuulemasi kappaleen .... musikaalisuudella on monta eri ilmenemismuotoa, ei siitä pääse mihinkään
****
mutta asiasta toiseen.... mistä tiedät, että et osaa laulaa :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:05 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:59 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:43 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:39 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:25 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:20 Taitai kirjoitti:
\siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.
Minä edelleenkin penäisin myös määritystä siitä, mitä "musiikissa" tarkoittaa tässä yhteydessä

*nimimerkki surkea kentsunsoittaja, mutta kirjoitus sujuu kyllä*
voiko kaikki oppia laulamaan ja soittamaan kunnolla yhtä tai useampaa soitinta kunnolla, ja voiko oppia kuulemaan virheet omasta ja toisen laulusta?
Voi oppia soittamaan, vaikka ei oppisi laulamaan -tai toisin päin, ja tosiaan, vaikka itse raakkuisi kuin äänihuulihalvauksen saanut varis, niin saattaa kyllä pystyä kuuntelemaan tarkastikin muiden laulusuorituksia ja huomaamaan niissä virheet.... eli kaikki eivät opi kaikkea yhtä hyvin, mutta jokaisella on myös se vahva puolensa
eli sun mielestä määki joka en osaa yhtään laulaa, voin tulla hyväksi laulajaksi? :eek:
Mistä teit tuon johtopäätöksen? Yritän tuossa vain sanoa sitä, että vaikka ei osaisikaan laulaa, voi kuitenkin omata muita musikaalisuuden piirteitä paljonkin. Rytmitajusi voi olla hyvä, tai kuulet helposti jonkun laulavan väärin, tai pystyt kuulemaan mielessäsi tuttuja sävelmiä ja muistat kerran kuulemasi kappaleen .... musikaalisuudella on monta eri ilmenemismuotoa, ei siitä pääse mihinkään
****
mutta asiasta toiseen.... mistä tiedät, että et osaa laulaa :whistle:

[/quote]

vaikka mulla ei oo olemassa yhtään hyviä tai edes keskinkertaisia musikaalisuuden piirteitä, niin voinko silti oppia jossin alueella hyväksi? ei oo lauluääntä, soittotaitoa, sävelkorvaa, rytmitajua, en kuule virheitä jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:12 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:05 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:59 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:43 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:39 kerrokerro kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:25 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 15:20 Taitai kirjoitti:
\siis voiko kaikista tulla hyviä musiikissa vai ei?
Missä menee hyvän raja? Jokainen voi oppia musiikkia tavalla tai toisella. Ja se että on hyvä yhdessä lajissa musiikkia ei tarkoita että automaattisesti olisi toisessakin. Jokainen oppii laulamaan niin että kuorossa kykenee yksiäänisesti mukana laulamaan nuotilleen. TOisilta se vaatii enemmän kuin toisilta. Kuka tahansa kykenee myös oppimaan jonkin instrumentin hallitsemisen, ainakin jonkun simppelin, perustasolla.
Minä edelleenkin penäisin myös määritystä siitä, mitä "musiikissa" tarkoittaa tässä yhteydessä

*nimimerkki surkea kentsunsoittaja, mutta kirjoitus sujuu kyllä*
voiko kaikki oppia laulamaan ja soittamaan kunnolla yhtä tai useampaa soitinta kunnolla, ja voiko oppia kuulemaan virheet omasta ja toisen laulusta?
Voi oppia soittamaan, vaikka ei oppisi laulamaan -tai toisin päin, ja tosiaan, vaikka itse raakkuisi kuin äänihuulihalvauksen saanut varis, niin saattaa kyllä pystyä kuuntelemaan tarkastikin muiden laulusuorituksia ja huomaamaan niissä virheet.... eli kaikki eivät opi kaikkea yhtä hyvin, mutta jokaisella on myös se vahva puolensa
eli sun mielestä määki joka en osaa yhtään laulaa, voin tulla hyväksi laulajaksi? :eek:
Mistä teit tuon johtopäätöksen? Yritän tuossa vain sanoa sitä, että vaikka ei osaisikaan laulaa, voi kuitenkin omata muita musikaalisuuden piirteitä paljonkin. Rytmitajusi voi olla hyvä, tai kuulet helposti jonkun laulavan väärin, tai pystyt kuulemaan mielessäsi tuttuja sävelmiä ja muistat kerran kuulemasi kappaleen .... musikaalisuudella on monta eri ilmenemismuotoa, ei siitä pääse mihinkään
****
mutta asiasta toiseen.... mistä tiedät, että et osaa laulaa :whistle:
vaikka mulla ei oo olemassa yhtään hyviä tai edes keskinkertaisia musikaalisuuden piirteitä, niin voinko silti oppia jossin alueella hyväksi? ei oo lauluääntä, soittotaitoa, sävelkorvaa, rytmitajua, en kuule virheitä jne.

[/quote]

Kohtuullisen hyväksi varmasti ainakin, tuskin lähellekään ammattilaisen tasoa mutta harrastelijaksi kylläkin. Pätevä opettaja saa ihmeitä aikaan. Tosin vielä enemmän se on kiinni omasta innostuksesta ja kiinnostuksesta, parhainkaan opettaja ei auta jos ei oppilas ole yhteistyökykyinen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:12 vieras kirjoitti:
vaikka mulla ei oo olemassa yhtään hyviä tai edes keskinkertaisia musikaalisuuden piirteitä, niin voinko silti oppia jossin alueella hyväksi? ei oo lauluääntä, soittotaitoa, sävelkorvaa, rytmitajua, en kuule virheitä jne.
Haluatko nyt jotain periaatteellista vääntöä asiasta, vai oletko tosiaan kiinnostunut musiikkiharastuksesta? Ja missä sinut on todettu noin totaalisen antimusikaaliseksi?
=)
 

Yhteistyössä