vierailija
Hallituksen suunnittelema kertakorvaus suurten sähkölaskujensa kanssa pulassa oleville sai melkoisen tyrmäyksen sunnuntaina päättyneellä lausuntokierroksella.
Itse asiasta tulee kyllä kiitosta – kukaan ei kiistä sitä, että on olemassa suuri määrä ihmisiä, joille rajusti kasvaneet sähkölaskut tuottavat melkoisia ongelmia. Mutta tukien maksamisessa ja ennen kaikkea kohdentamisessa nähdään isoja ongelmia.
Lausuntokierroksella löytyi sanottavaa esimerkiksi näistä asioista. Sähkötuessa tulee väliinputoajia: esimerkiksi pienituloiset ja pienen sähkönkulutuksen taloudet jäävät helposti ilman tukea, vaikka sähkölasku olisi moninkertaistunut. Toisaalta taas tukea voi saa kesämökin sähkölaskuun, koska kaikki laskutusjärjestelmät eivät näytä, onko käyttöpaikka vapaa-ajan asunto.
Myös aikataulua pidetään hyvin haastavana, koska sähköyhtiöiden järjestelmiä ei ole rakennettu tällaista tarvetta varten. Kertakorvauksia on myös erittäin vaikea maksaa virheettömästi, koska laskutusjaksot ovat erilaisia, ja pahimmillaan laskutuksesta tulisi yhtä sotkua.
Esimerkit antavat esimakua siitä, mitä luvassa on.
Tuen on määrä tulla maksuun myöhemmin keväällä hyvittämään tammi–huhtikuun ajaksi ennakoitua korkeita hintoja. Kuluttajan ei tarvitse hakea tukea erikseen, vaan se maksettaisiin automaattisesti hyvityksenä sähkölaskussa. Valtio maksaisi sähköyhtiöille korvauksen jälkeenpäin. Tukeen sisältyy omavastuu.
Asiasta riideltiin ennen joulua kiivaasti. Oppositiopuolueet ovat vaatineet, että valmistelu olisi pitänyt aloittaa paljon aikaisemmin. Työ- ja elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) puolestaan on sanonut, että asiaa on valmisteltu ministeriössä syksystä asti. Ministeriön virkamiehet taas sanovat, että heitä pyydettiin valmistelemaan asiaa joulukuun puolivälissä.
Sähkötuen lisäksi hallituksella on kolme muutakin tukikeinoa: arvonlisäveron alennus, kotitalousvähennykseen liittyvä sähkövähennys ja pienituloisten sähkötuki.
Paha virhe antaa sähkötukien käsittely Mika Lintilän kaltaiselle elinkeinoelämän miehelle. Sähkön hintakatto tai takuuhinta esim. 15 snt kWh olisi ollut kaikille tasapuolinen ja oikeudenmukainen tapa sähkötuelle, joka olisi hyödyttänyt kaikkia talouksia, joiden sähkön hinnat ovat moninkertaistuneet. Sille olisi voitu asettaa kuukausikohtainen kWh yläraja sähkön suurkuluttajien kulutuksen hillitsemiseksi.
Nyt 90 €/kk omavastuu leikkaa tuet kerrostalotalouksilta ym. sähköä vähemmin kuluttavilta, joiden sähkön hinta on kuitenkin myös tyypillisesti 5 kertaistunut.
Pääkirjoitus: Sanna Marinin hallitus sotkemassa tärkeän sähkötuen – haluttiinko jakaa helppoa vaalirahaa kansalle?
Sähköyhtiöt eivät pysty sitoutumaan hallituksen haluamaan aikatauluun ja tukien maksusta tulee luultavasti täyttä sotkua.
www.is.fi
Itse asiasta tulee kyllä kiitosta – kukaan ei kiistä sitä, että on olemassa suuri määrä ihmisiä, joille rajusti kasvaneet sähkölaskut tuottavat melkoisia ongelmia. Mutta tukien maksamisessa ja ennen kaikkea kohdentamisessa nähdään isoja ongelmia.
Lausuntokierroksella löytyi sanottavaa esimerkiksi näistä asioista. Sähkötuessa tulee väliinputoajia: esimerkiksi pienituloiset ja pienen sähkönkulutuksen taloudet jäävät helposti ilman tukea, vaikka sähkölasku olisi moninkertaistunut. Toisaalta taas tukea voi saa kesämökin sähkölaskuun, koska kaikki laskutusjärjestelmät eivät näytä, onko käyttöpaikka vapaa-ajan asunto.
Myös aikataulua pidetään hyvin haastavana, koska sähköyhtiöiden järjestelmiä ei ole rakennettu tällaista tarvetta varten. Kertakorvauksia on myös erittäin vaikea maksaa virheettömästi, koska laskutusjaksot ovat erilaisia, ja pahimmillaan laskutuksesta tulisi yhtä sotkua.
Esimerkit antavat esimakua siitä, mitä luvassa on.
Tuen on määrä tulla maksuun myöhemmin keväällä hyvittämään tammi–huhtikuun ajaksi ennakoitua korkeita hintoja. Kuluttajan ei tarvitse hakea tukea erikseen, vaan se maksettaisiin automaattisesti hyvityksenä sähkölaskussa. Valtio maksaisi sähköyhtiöille korvauksen jälkeenpäin. Tukeen sisältyy omavastuu.
Asiasta riideltiin ennen joulua kiivaasti. Oppositiopuolueet ovat vaatineet, että valmistelu olisi pitänyt aloittaa paljon aikaisemmin. Työ- ja elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) puolestaan on sanonut, että asiaa on valmisteltu ministeriössä syksystä asti. Ministeriön virkamiehet taas sanovat, että heitä pyydettiin valmistelemaan asiaa joulukuun puolivälissä.
Sähkötuen lisäksi hallituksella on kolme muutakin tukikeinoa: arvonlisäveron alennus, kotitalousvähennykseen liittyvä sähkövähennys ja pienituloisten sähkötuki.
Paha virhe antaa sähkötukien käsittely Mika Lintilän kaltaiselle elinkeinoelämän miehelle. Sähkön hintakatto tai takuuhinta esim. 15 snt kWh olisi ollut kaikille tasapuolinen ja oikeudenmukainen tapa sähkötuelle, joka olisi hyödyttänyt kaikkia talouksia, joiden sähkön hinnat ovat moninkertaistuneet. Sille olisi voitu asettaa kuukausikohtainen kWh yläraja sähkön suurkuluttajien kulutuksen hillitsemiseksi.
Nyt 90 €/kk omavastuu leikkaa tuet kerrostalotalouksilta ym. sähköä vähemmin kuluttavilta, joiden sähkön hinta on kuitenkin myös tyypillisesti 5 kertaistunut.