sähköauton lataaminen huoltoasemalla kestää tunnin

Tunnin? Onko huoltoasemilla niin nopeita latauspisteitä? Meillä kestää hybridin lataaminen kolme tuntia ja on joku vekotin, joka nopeuttaa latautumista. Muuten menisi 8 tuntia.

Mutta tietysti matkan päällä ihan liian hidas.
 
vierailija
Tunnin? Onko huoltoasemilla niin nopeita latauspisteitä? Meillä kestää hybridin lataaminen kolme tuntia ja on joku vekotin, joka nopeuttaa latautumista. Muuten menisi 8 tuntia.

Mutta tietysti matkan päällä ihan liian hidas.
en tiiä onko kuin yleisiä mutta oon nähny kolmostien varrella Jalasjärvellä semmosen latauspisteen missä on oma 800kVA muuntaja syöttämässä laturia

on vissiin tesloille tarkotettu
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Ihana, saadaan vanha kunnon huoltamokulttuuri takaisin
Tai majatalokulttuuri?
Kas kun niitä latauspaikkoja ei välttämättä heti löydy kaikille. Eli ensin odotellaan muutama tunti paikan vapautumista ja sitten ladataan useampi tunti, koska paikalla on muitakin lataajia. Bensaa saa yhtä nopeasti riippumatta siitä, kuinka monta tankkaajaa tankkaa yhtäaikaisesti, sähköä usein ei.
Sähköauto on hyvä kauppakassi- tai lähityöpaikkakäyttöön sille jolla on oma latauspiste. Lataus kotona, matka markettiin/työpaikalle ja takaisin, sitten taas lataukseen.
Tässä sopiva sähköinen kauppakassi mammalle, jolla on 30 k€ rahaa kassiin (tuo toimintamatka on mainospuhetta)::

Matka-autona se edellyttää paljon suunnittelua, epävarmuutta ja odottelua nykyisellä infralla. Toki latauspisteitä rakennetaan lisää, mutta niin lisääntyvät myös niiden käyttäjät. Tällä hetkellä Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere-välit toiminevat, mutta pidempi matka muualla Suomessa on jo matematiikkaa.
Minä olen tänä vuonna ajanut ihan yksityismatkoina max 1000 km päivärupeamia ja usein yli 500 km. Tuohon ei oikein sähköauto ja varsinkaan latausinfra taivu.
Uuden hyväksi arvostellut sähköauton testiajoa:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä